۱۰ شهریور ۱۳۹۳، ۷:۱۶

گزارش مهر/

بازيافت طلاي كثيف در مشهد عاقبت نداشت/ قيمت عالي كودهاي آلي دردسرساز شد

بازيافت طلاي كثيف در مشهد عاقبت نداشت/ قيمت عالي كودهاي آلي دردسرساز شد

مشهد - خبرگزاري مهر: قیمت تمام شده هر کیلو کود شیمیایی 270 تومان است که با پرداخت یارانه دولتی مصرف کننده آن را 27 تا 30 تومان خریداری می‌کند؛ اما اين اتفاق در مورد كود آلي نيفتاده و به خاطر رقابت كودهاي شيمايي؛ كود كمپوست توليدي در كارخانه بازيافت مشهد مشتري ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، خوشه صنعتی بازیافت زباله در مشهد كود آلي توليد مي كند اما به دليل تفاوت قيمت با كود هاي شيميايي و عدم اختصاص يارانه به اين محصول، انبارهاي اين كارخانه لبريز از كود آلي است و اين در حالی است که این محصول موثر در توليد محصولات سالم باغي و كشاورزي همچنان مشتري ندارد.

اين کارخانه بازیافتی ظرفیت تولید 50 تن کود کمپوست گرانوله را دارد اما با توجه به اینکه دولت مانند کودهای شیمیایی به این بخش یارانه نمی‌دهد؛ قیمت زیادی در بر دارد و در مقابل استقبال مصرف کنندگان را به همراه ندارد و در حال حاضر حجم زیادی از کودهای تولیدی كارخانه بازيافت شهرداري مشهد در انبارها دپو شده و به اجبار این خط تولید متوقف شده است.

اين در حالي است كه روزانه 1700 تن زباله در مشهد توليد مي شود و در صورتي كه به فرآیند تولید کود کمپوست در خوشه صنعتی بازیافت مشهد وارد شود ارزش افزوده مي گيرد و تاثير بر اقتصاد و اشتغال نيز خواهد داشت.

خوشه صنعتي بازيافت شهرداري مشهد شامل کارخانجات بازیافت تولید کود کمپوست، ورمی کمپوست، کمپوست گرانوله، بازیافت پلی استایرن، لاستیک، قطعات الکترونیکی، پلاستیک، نیروگاه بیوگازسوز، بازیافت آسفالت و آزمایشگاه کارخانه است كه طي بازديدي برخي مشكلات بازيافت طلاي كثيف در اين كارخانه بررسي شد.

بازيافت روزانه 500 تن زباله‌های تر شهر مشهد

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد؛ در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار كرد: افزایش حجم زباله و زباله‌های غیر ضروری مانند ظروف یکبار مصرف به طبیعت و محیط زیست خسارت هاي زيادي مي زند و شهرداري مشهد تلاش دارد با تاسيس اين خوشه صنعتي و ايجاد زیرساخت‌ها، حجم بالای زباله را بازیافت و به چرخه طبعیت بازگرداند.

به گفته وي روزانه 500 تن از زباله‌های تر شهر مشهد به این خوشه صنعتي وارد می‌شود که بعد از پردازش و طی فرآیند خاصی زباله‌های تر جداسازی و به کود کمپوست و زباله‌های خشک برای بازیافت به قسمت‌های مربوطه هدایت می‌شود.

علی نجفی گفت: بسته‌هایی از کود کمپوست و برخی از گیاهان، خوراک کرم زباله‌خوار می‌شود و پس از آن از فضولات این کرم کودی آلی را تشكيل مي دهد كه متاسفانه اقبال از آن كم بوده چون حمايت يارانه اي نشده است.

وي افزود: از این بخش یک تن کود ورمی کمپوست تولید می شود و اين کارخانه ظرفیت تولید 50 تن کود کمپوست گرانوله را دارد.

دومین نیروگاه بیو گاز سوز مشهد در راه است

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد از ظرفيت ديگر اين خوشه صنعتي اينگونه ياد كرد: کارخانه بازیافت پلی استایرن نيز اولین خط صنعتی بازیافت صنعتی کشور است که در آن ظروف یکبار مصرف تفکیک و طی یک فرآیندی به محصولات جدیدی تبدیل می‌شود که استفاده صنعتی دارد.

وي گفت: روزانه 7 تن لاستیک به اين كارخانه وارد می‌شود که 60 درصد توليد اين بخش به کف‌پوش پارک‌ها تبديل مي شود و به مصرف بوستان هاي شهر مشهد مي رسد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد عنوان كرد: همچنين کارخانه بازیافت کاغذ نیز از ديگر بخش هاي اين خوشه صنعتي است كه روزانه 14 تن کاغذ از نوع دوبلکس و کارتن تولید مي كند.

وي گفت: نیروگاه بیوگازسوز مشهد نيز در اين خوشه صنعتي از افتخارتي است كه به مناسبت هفته دولت موتور سوم این نیروگاه راه‌اندازی مي شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد ابراز اميدواري كرد تا در دومین نیروگاه بیوگاز سوز مشهد در محل دفن جدید زباله در میامی با ظرفیت 1.2 تا 3 مگاوات در سال 94 به بهره‌برداری برسد.

نجفی گفت: در بخش بازیافت قطعات الکترونیکی نيز از شرکت‌های تحقیقاتی دانشگاه فردوسی مشهد با حجم اعتباری کمتر از 100 میلیون تومان راه‌اندازی شد که قطعات الکترونیکی مختلف بازیافت و فلزات مختلفی از جمله نقره، طلا در اين قسمت بازيافت مي شوند.

كارگران كارخانه بازيافت در شرايط سخت كاري فعاليت مي كنند

آنچه در اين كارخانه بازيافت جلب توجه مي كند حضور كارگراني است كه در شرايط سخت كاري فعاليت دارند و سلامت آنها با در ارتباط بودن با زباله ها در خطر است و البته  كار اين كارگران هنوز هم در فهرست مشاغل سخت نيست.

معاون محيط زيست و خدمات شهري شهرداري مشهد نیز در اين خصوص به مهر گفت: روند اجرای مصوبات در خصوص قرار گرفتن فعاليت در كارخانه بازيافت در ليست مشاغل سخت و زيان آور تا كنون موفقیت‌آمیز نبوده اما هنوز در حال پيگيري هستيم.

معاون محيط زيست و خدمات شهري شهرداري مشهد عنوان كرد: 320 نفر از افراد مشغول به كار در بخش بازيافت زباله توسط شهرداري مزاياي شغل سخت را از شهرداري دريافت مي كنند اما در بقيه بخش ها این طور نیست و این موضوع در دستور كار و در حال پيگيري است.

وي در رابطه با تفاوت قيمت فروش كود هاي شيميايي و آلي عنوان كرد: قیمت تمام شده هر کیلو کود شیمیایی 270 تومان است که با پرداخت یارانه دولتی مصرف کننده آن را 27 تا 30 تومان خریداری می‌کند؛ اما اين اتفاق در مورد كود آلي نيفتاده است.

کاظمی همچنین در خصوص کارخانه بازبافت قطعات الکترونیکی نیز ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در مجموعه کارخانه بازیافت قطعات الکترونیکی داریم تامین مواد اولیه است.

مشكلات بخش بازیافت قطعات الکترونیکی

وي همچنين در خصوص مشكلات بخش بازیافت قطعات الکترونیکی اين كارخانه نيز گفت: در دوره قبل استانداري، استاندار بخشنامه‌ای ابلاغ کرد مبنی بر اینکه ادارات دولتی قطعات الکترونیکی فاقد استفاده را برای بازیافت به این کارخانه ارسال كنند اما در حال حاضر تمام انبار ادارات پر از تجهیزات الکترونیکی است و علي رغم اينكه خریداري ندارند برای بازیافت نیز به اين كارخانه تحویل نمی‌دهند.

وي ابراز اميدوراي كرد تا ظرف چند سال آینده تمام پسماند جمع‌آوری شده از سطح شهر مشهد بازیافت شود و افزود: براساس هدف‌گذاری انجام شده هزار تن پسماند دیگر در چرخه بازیافت قرار  مي گیرد و ظرف چند سال آینده تمام زباله‌های تولیدی شهر در فرآیند بازیافت قرار مي گيرند.

  *******

 با توجه به اينكه رويكرد دولت در حمايت از برنامه هاي زيست محيطي، حمایت از برنامه‌های پسماند نيز هست؛ انتظار می‌رود دولت اين فعاليت موثر و مثبت شهرداری‌ها را تقويت كند.

كارشناسان محيط زيست شهري شهرداري مشهد معتقدند كه چون خرید کود کمپوست تولیدی در این کارخانه برای مصرف کننده اقتصادی نیست ضرورت دارد تا  دولت به این بخش مانند کودهای شیمیایی یارانه بدهد تا در اين راه قدم هاي محكم تري برداشته شود و اميد مي رود با حركت به سمت مديريت واحد شهري، مشكلات بازيافت طلاي كثيف در كلان شهر مشهد برطرف شود.

................................

گزارش: زهره رنگ آميز

کد خبر 2361594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha