۱۰ شهریور ۱۳۹۳، ۸:۵۰

گزارش خبري مهر/

اتمام ذخیره آب شرب سنندج تا دو ماه دیگر/ احتمال جيره بندي آب در كردستان

اتمام ذخیره آب شرب سنندج تا دو ماه دیگر/ احتمال جيره بندي آب در كردستان

سنندج - خبرگزاری مهر: استان كردستان با دارا بودن بارش دو برابر ميانگين كشوری در طول سال اين روزها با بحران كمبود آب و بی آبی به ویژه در مناطق شهری مواجه شده و البته در اين ميان هشدارهای مسئولان و مديران مرتبط در استان نیز در خصوص همكاری مردم برای كاهش میزان مصرف تا کنون بی نتيجه بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، كردستان در يكی از نقاط خوش آب و هوای کشور قرار گرفته و به دليل اين موقعيت جغرافيايی است كه وضعيت منابع آبی در اين استان در شرايط بهتری از ساير نقاط كشور قرار گرفته ولی خشكسالی های اخير باعث بروز مشكلات مختلفی در بخش تامین آب در دو بخش کشاورزی و شرب برای كردستان شده است.

كردستان با در اختيار داشتن هفت درصد حجم آب های سطحی كشور در كنار بارش دو برابر ميانگين كشوری در طول سال اين روزها با بحران بی آبی و كمبود اين مايه حياتی روبرو شده است و به همين دليل هشدارهای مسئولان و مديران در خصوص تلاش برای كاهش مصرف اين روزها رنگ و بويی کاملا جدی به خود گرفته است.

بحران کمبود آب امسال در استان کردستان به گونه ای است که مسئولان بدون هیچ گونه بحثی موضوع جیره بندی را آخرین راهکار در راستای تامین آب مورد نیاز مناطق شهری و حتی روستایی استان مطرح می کنند و در همین راستا با دادن هشدارهای مختلف مردم را به رعایت الگوی مصرف دعوت می کنند.

روز گذشته شماري از خبرنگاران رسانه هاي جمعي كردستان از سد وحدت سنندج بازديد كرده و از نزديك در جريان وضعيت كمبود آب در آن قرار گرفتند.

اتمام ذخیره آب شرب سنندج تا دو ماه دیگر

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کردستان در جريان اين بازديد با تاکید بر وضعیت بحرانی ذخیره آب در سد قشلاق گفت: تنها تا دو ماه دیگر ذخیره آب در سد قشلاق وجود دارد.

اقبال شاه نظری عصر يكشنبه در جریان بازدید خبرنگاران استان کردستان از وضعیت بحرانی کمبود آب در سد قشلاق اظهار داشت: در حال حاضر تنها 20 میلیون لیتر مکعب ذخیره آب داریم که در خوشبینانه ترین حالت می تواند آب شرب دو ماه را تامین کند.

وی افزود: در حال حاضر با کاهش 20 درصدی ذخيره سد رو به رو هستیم و با توجه به کمبود بارندگی و تبخیر آب به دلیل گرمای بالا وضعیت بسیار نگران کننده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کردستان بیان کرد: با توجه به شرایط موجود از مردم و كشاورزان خواهشمندیم الگوی صحيح مصرف آب را رعايت کنند.

شاه نظری یادآور شد: با توجه به خشكسالی های اخير و تغيير شرايط اقليمی در سطح استان و كشور با چالش تأمين آب روبرو هستيم و در اين زمينه قطعاً اولويت با تأمين آب شرب است.

وی در ادامه با تأكيد بر اينكه درصورت صرفه جويی مشكل خاصی در خصوص تامین آب تا فصل بارندگی نداریم، ادامه داد: عدم استفاده از آب در مصارف غيرضروری و جلوگيری از هدر رفت آب، ايجاد فرهنگ عمومی مصرف بهينه در خانواده ها، مدارس، ادارات دولتی و شركتهای خصوصی، خودداری از كشت محصولات پرمصرف در بخش كشاورزی و تبعيت از الگوی كشت محصولات كم مصرف از جمله راه های کاهش مصرف آب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کردستان گفت: برداشت از منابع آبی سطحی و زيرزمينی حداكثر در حد سقف پروانه های صادره، استفاده از روش های نوين آبياری تحت فشار به منظور افزايش راندمان آبياری، عدم ايجاد توسعه خصوصا در بخش كشاورزی بدون هماهنگی لازم و اخذ مجوزهای مورد نياز از جمله راههای صرفه جویی است.

وي گفت: تشكيل تشكل های آب بران و ارتقای نقش آن ها در بهره برداری از منابع آبی خصوصا آب سطحی از دیگر موارد صرفه جویی در مصرف بی رویه آب است.

درصورت عدم صرفه جوی جيره بندی آب در كردستان حتمی است

شاه نظری در بخش دیگری از سخنان خود از كشاورزان، بهره‌ برداران و مردم درخواست کرد 20 تا 30 درصد در مصرف آب صرفه جويی کنند تا آب جیره بندی نشود.

وی اظهار داشت: حجم آب مخزن سد قشلاق سنندج در مقايسه با سال قبل با كاهش 20 درصدی مواجه بوده و در شرايط عادی تنها 20  ميليون لیترمكعب آن قابل استفاده است و با روند فعلی فقط امكان تأمين آب برای دو ماه وجود دارد و اين زنگ خطری برای تأمين آب شرب شهر سنندج است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کردستان افزود: در صورت تداوم روند فعلی مطابق هماهنگی های صورت گرفته و تصميمات اتخاذ شده، آب جيره بندی می شود و در صورت وخيم تر شدن شرايط  بطور قطع اولويت با تأمين آب شرب شهروندان است هرچند تا اين مقطع آب مورد نياز كشاورزان نيز تأمين شده است.

بهره برداری بی رويه از منابع آبی از چالش های بخش آب در كردستان است

شاه نظری همچنین در جریان این بازدید بیان کرد: در صورت تداوم روند برداشت بی رويه و سنتی از آبهای زيرزمينی با پديده های نشست زمين، ناپايداری زيرساختهای عمرانی و كاهش حجم كمی وكيفی منابع آب تجديد پذير مواجه می شویم.

وی با اشاره به اينكه اين چالش بيشتر در شرق استان وجود دارد، یادآور شد: شرق استان كردستان با  13 هزار و13 كيلومتر مربع 46 درصد از مساحت استان را دربر می گيرد و محدوده های مطالعاتی قروه- دهگلان و ديواندره- بيجار و قمچای را شامل می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کردستان ادامه داد: به دليل برداشت بی رويه از منابع آبی زيرزمينی در شرق استان هم اكنون سه دشت آن شامل دهگلان، قروه و چهاردولی ممنوعه است.

شاه نظری گفت: مناطق شرق استان 33 درصد از بارندگی های استان را در بر می ‌گيرد در صورتی كه 67 درصد بارندگی ها در ساير سطوح استان حادث می شود.

وی اظهار داشت: 86 درصد دشتهای استان در بخش شرقی قرار دارد و اين بخش به عنوان قطب كشاورزی مطرح بوده و بيشتر راهكارها و قابليت های توسعه متوجه اين منطقه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کردستان افزود: بدليل برداشتهای بی رويه و اينكه بيشترين درصد آب مصرفی شرب، كشاورزی و صنعت از آبهای زيرزميني تأمين می شود دشتهای شرق استان به ويژه سه دشت ممنوعه آن با افت شديد سطح آب زيرزمينی و كاهش حجم مخزن مواجه شده است.

شاه نظری بیان کرد: متاسفانه به دلیل کاهش چشمگیر آب سد در طول چند سال گذشته فقط دو مورد سریز آب از سدها آن هم در سال قبل و سال 84 در استان اتفاق افتاده است و این مسئله ناشی از کاهش جریانات سطحی منابع آبی استان و تغییرات اقلیمی است.

وی میزان بارش‌ های سالیانه استان کردستان را به طور متوسط 445 میلیمتر عنوان کرد و گفت: میزان آبهای سطحی استان به صورت تنظیم شده در حال حاضر 530 میلیون متر مکعب است و چهار میلیارد و 737 میلیون متر مکعب به صورت تنظیم نشده وجود دارد.

كاهش 43 درصدي حجم آب هاي سطحي كردستان

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کردستان اظهار د اشت: با توجه به کاهش میزان بارش در سال‌ های اخیر و تاثیر آن بر کاهش میزان آب حوزه های اصلی آبریز استان میزان حجم جریانات آب‌ های سطح استان کردستان نسبت به دوره بلند مدت 43 درصد کاهش داشته است.

شاه نظری حجم آب سدهای استان کردستان را هزار و 830 میلیون متر مکعب با پوشش 172 هزار هکتار اراضی بیان کرد و افزود: هم اکنون آبرسانی به شهرهای سقز و بانه در دست اقدام و آبرسانی به شهرهای بیجار، مریوان، کامیاران، قروه و یاسوکند در دست مطالعه هستند.

وی تامین آب شرب شهر سنندج را از محل منابع آب‌های سطحی قشلاق، شهر سقز از سد شهید کاظمی و بانه را از سد عباس ‌آباد ذکر کرد و یادآور شد: سد قشلاق سنندج با حجم مبادلاتی 148 میلیون متر مکعب نسبت به سال گذشته 22 درصد کاهش داشته است.

نصب بیش از هزار کنتور هوشمند بر روی چاه های کشاورزی کردستان

معاون حفاظت و بهره‌برداری شركت آب منطقه‌ای کردستان نيز با اشاره به اهمیت صرفه جویی کشاورزان در آب گفت: در راستای کاهش آب تا کنون هزار و 80 کنتور آب هوشمند بر روی چاه‌ های کشاورزی در شهرستان‌ های قروه، دهگلان و چاردولی نصب شده است.

آرش آریانژاد در جریان این بازدید اظهار داشت: این کنتورها بهترین سیستم‌ برای کنترل و نظارت در مصرف آب هستند که با تمام توان نصب آنها دنبال می ‌شود تا از هرگونه تخلفات و استفاده بیش از حد در مصرف آب جلوگیری شود.

وی افزود: بیشترین منابع آبی استان در مناطق غربی و بیشترین زمین‌ های حاصلخیزی کشاورزی در مناطق شرقی استان است و در مناطق شرقی 100 درصد آب زمین ‌های کشاورزی از آب‌ های زیر زمینی تامین می‌ شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای کردستان بیان کرد: استفاده از طرح ‌های تعادل‌ بخشی در سطح زمین ‌های کشاورزی در راستای مصرف آب اجرا شده است.

آریا نژاد در پايان سخنان خود همچنین به استفاده از الگوی کشت برای تامین آب مورد نیاز کشاورزی اشاره کرد و یادآور شد: متاسفانه به دلیل استفاده‌های بیش از حد از آب‌ های زیر زمینی در استان با نزول شیب آب‌ های زیرزمینی روبه رو هستیم.

كاهش ميزان مصرف آب در استان كردستان يكي از مطالبات جدي است كه اين روزها مورد تاكيد و توجه مردم مسئولان قرار گرفته است و همواره بر آن تاكيد مي شود كه با توجه به وضعيت منابع آب، بدون شك بايد اين مهم به عنوان يك اولويت در دستور كار قرار گيرد.

کد خبر 2361606

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha