۲۴ شهریور ۱۳۹۳، ۱۴:۱۶

روزبه:

بی توجهی به سبک زندگی اسلامی موجب افزایش ناهنجاری ها در جامعه شده است

بی توجهی به سبک زندگی اسلامی موجب افزایش ناهنجاری ها در جامعه شده است

قزوین- خبرگزاری مهر: استاندار قزوین گفت: بی توجهی به سبک زندگی اسلامی و فاصله گرفتن از ارزشها موجب بالارفتن آسیب های اجتماعی شده که در این شرایط استفاده از نخبگان و متخصصان علوم انسانی برای فرهنگ سازی و اصلاح رفتارهای اجتماعی ضروری است.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی روزبه روز دوشنبه در نشست هم انديشي اصلاح رفتارهاي اجتماعي که در صداوسیمای قزوین برگزار شد اظهارداشت: انسان حلقه مفقوده برنامه ها و سياست هاي كاري در بخش هاي مختلف است به همین دلیل برنامه ها به نتایج قابل قبولی نمی رسد.

وی افزود: در کارهايي كه در بخش هاي مختلف توسط مجريان دولتي و غيردولتي انجام مي شود نباید مخاطب و انسانها نادیده گرفته شوند و بايد بپذيريم بدون شناخت كافي از انسان موفقیت ماموريت هاي داتي هر دستگاه ناممکن است.

استاندار بیان کرد: به همین دلیل با همه فعالیتهای انجام شده در دستگاههای مختلف شاهد افزايش بحران، ناهنجاري ها و معضلات اجتماعي هستيم در حالی که خدمات زيادي ارائه شده اما تاثير آنرا در رفتارهاي اجتماعي نمي بينيم و رفتارها دستخوش تحولات منفي است.

روزبه عدم بكارگيري درست علوم انساني در رفتارهاي اجتماعي و همچنين فراموشي انسان بعنوان محور اصلي كارها را دو عامل مهم در عدم موفقيت در اصلاح رفتارهاي اجتماعي دانست و تصريح كرد: در جامعه اي كه محور آن انسان است بايد براي مديريت رفتارها از حرفه و تخصص آن كه علوم انساني است استفاده كرد و با سپردن کارها به افراد متخصص و فني به نتایج بهتر امیدوار بود.

استاندار با اشاره به شرايط كنوني جامعه و اجراي سياست ها و برنامه هاي توسعه اي گفت: تعداد پاركينك ها را فزايش مي دهيم، پل هاي عابر پیاده و مدرسه و بیمارستان ساخته می شود اما براي استفاده و نحوه نگهداری از آن برای بهره برداران برنامه نداريم لذا به نظر می رسد انسان حلقه مفقوده در برنامه ها و پروژه هاست و اگر كار مهندسي را به اهلش سپرده ایم انساني كه قرار است از آن استفاده كند را فراموش کرده ایم در صورتي كه در تمام كارها انسان محور است.

استاندار اظهارداشت: حركت و رفتارهاي انسان بايد در مراحل توسعه اي استان ديده شود تا متناسب با نياز و رفتار افراد طراحي و اجرا صورت گیرد و اگر به فرهنگ نگاه كاربردي داشته باشيم به نتیجه می رسیم.

روزبه ترافيك را يكي از اقدامات و دغدغه های مهم در دستگاه هاي اجرايي، انتظامي و مديريت شهري عنوان کرد و افزود: با اين همه تمهيدات و فعاليت هاي شبانه روزي متاسفانه هنوز نتوانسته ایم این مشکل را حل کنیم چون براي اصل موضوع كه رانندگان هستند برنامه اي نداشتيم و هرچقدر هم مدل ماشين ها بالاتر رفته معضلات و ناهنجاري هم بيشتر شده است.

وي توجه به سبك زندگي مردم در كنار پروژه هاي عمراني، زيربنايي و خدمات شهري را مورد تاكيد قرار داد و تصريح كرد: بايد به دنبال شناسايي سبك زندگي درست و بكارگيري آن در برنامه ها باشيم در غیر این صورت مشکلات باقیست.

استاندار در ادامه به موضوع ماه محرم و شيوه برگزاري برخي از مراسم اشاره کرد و گفت: در ماه محرم به دنبال احياء فرهنگ امام حسين(ع) هستيم ولي چيزي كه در سطح شهر از نظر آلودگي هاي شهري و صوتي و ترافيك مشاهده مي كنيم با این عزاداری منافات دارد و به اصلاح رفتارها در چنين شرايطي اصلا توجه نمي شود.

روزبه در خصوص توليد زباله نيز گفت: جمع آوري و بازيافت زباله در دستور كار است اما به توليد كننده آن كسي كاري ندارد و به آن توجه نمي كند و امروز كه با بيماري هاي ناشناخته مواجه شده ايم تلاش مي شود راه درمان آن را پيدا كنيم غافل از اينكه هم اكنون در دنيا زباله به عنوان يك منبع توليد انرژي شناخته شده و انسان نيز به عنوان يك عنصر در اين فرآيند نقش مهمي دارد كه ما آن را به فراموشي سپرده ايم و براي آموزش و اصلاح رفتارهاي آن نيز متولي خاصي نداريم.

وي بیان کرد: اقدامات فرهنگي و رفتارهاي درست اجتماعي در بسياري از كشورها به دليل توجه به انسان و اجراي كارهاي عملياتي است اما متاسفانه از آموزه هاي ديني كه براي تمامي بخش ها روايات متنوع و گوناگوني دارد غافل شده ايم.

استاندار در ادامه از صدا و سيما به عنوان يكي از دستگاههای تاثیرگذار برای اصلاح رفتارها یاد کرد و افزود: رسانه ملی مي تواند با هدف قرار دادن برخي از ناهنجاري ها و رفتارهاي نادرست و خلاف قوانين و مقررات كشور ورود کرده و نسبت به رفع و اصلاح آن اقدام كند.

روزبه افزود: در برخي از حوزه هاي فرهنگي شاهد عقب گرد بوده ایم و شاید بتوان گفت سقوط کرده ایم و هيچ كس هم به آن توجه نمي كند در حالی که ما مسئوليم و بايد براي حل آن چاره انديشي و تدبير كنيم كه لازمه آن همراهي مردم و استفاده از ظرفيت متخصصان و نخبگان علوم انساني است.

استاندار در پايان پيشنهاد کرد با فراخوان صدا و سيما 10 طرح برتر در زمينه اصلاح الگو رفتارهاي اجتماعي و حقوق شهروندي دريافت شده و در دستور كار مسئولان استان قرار گيرد.
 

کد خبر 2370813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha