۱۰ مهر ۱۳۹۳، ۱۲:۱۲

زارعی:

فقر فرهنگی و اقتصادی از عوامل اصلی بی‌سوادی در جامعه است

فقر فرهنگی و اقتصادی از عوامل اصلی بی‌سوادی در جامعه است

سنندج-خبرگزاری مهر: فرماندارشهرستان سنندج فقر فرهنگی و اقتصادی را از عوامل اصلی ایجاد بیسوادی در جامعه ذکر کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم زارعی پیش از ظهر امروز پنج شنبه در نخستین همایش نقش شوراهاي اسلامي شهر و روستا و شهرداري‌ها و دهياري‌ها در تحقق اهداف برنامه انسداد مبادی بي‌سوادي که در مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج برگزار شد،گفت: برای درک بهتر از جهان امروز و تکرار نکردن تجربه های تلخ گذشته داشتن سواد امری ضروری است.

وی عنوان کرد: طبق آمار موجود در حال حاضر 781 میلیون نفر در دنیا بیسواد هستند که 75 درصد این افراد در 10 کشور دنیا هم چون چین،هند، بنگلادش، نیجریه، برزیل، افغانستان و غیره زندگی می کنند.

وی با بیان اینکه 15 درصد از جمعیت ایران اسلامی هم بیسواد هستند، اظهارداشت: در عصر حاضر برای کسب موفقیت در عرصه های مختلف زندگی نیاز به آموزش و پرورش امری تاثیرگذار و تعیین کننده است.

فرماندارشهرستان سنندج بیان کرد:قبل از انقلاب تنها 29 درصد از مردم كردستان باسواد بودند كه هم‌اكنون به بركت خدمات نظام شكوهمند اسلامي اين ميزان به بيش از 90 درصد رسيده است.

زارعی ادامه داد: براي ريشه‌كني بي‌سوادي در استان كردستان و شهرستان سنندج نيامند استمرار برنامه‌هاي تدوين شده، تمركز بر سنين 6 تا 10 سال و مشاركت خيرين و نهادهاي مردمي هستيم.

وی اظهارداشت: با كمك خيرين مي‌توان بسياري از دانش‌آموزان بي‌ بضاعت را به تحصيل تشویق كرد تا بدین وسیله از بسياري از ناهنجاري‌ها و معضلات اجتماعي در آينده پيشگيري كرد.

فرماندار شهرستان سنندج بیان کرد: بازماندن كودكان 6 تا 10 از تحصيل به وي‍ژه دختران قابل قبول نبوده و بايد همه دستگاه‌هاي متولي امر آموزش و پرورش را ياري رسانند.

زارعی با اشاره به اینکه تعداد زنان بیسواد بیشتر از مردان است، افزود: متاسفانه با پیشرفت هایی که صورت گرفته هنوز در مناطقی شاهد ممانعت از تحصیل دختران هستیم و لذا در این مناطق باید کارهای فرهنگی بیشتری صورت گیرد.

وی یادآورشد: طالبان و گروهک های تکفیری هم چون داعش همواره در میان بیسوادان و کم سوادان رخنه می کنند چرا که متقاعد کردن این افراد بسیار راحت تر از قشر باسواد است.

وی فقر فرهنگی و اقتصادی را از عوامل اصلی بیسوادی در جامعه خواند و افزود: فقر فرهنگی عامل قوی تری در ایجاد بیسوادی است بنابراین توجه به حوزه فرهنگ کاهش بیسوادی را در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به جايگاه ويژه شوراهاي اسلامي شهر و روستا، شهرداري‌ها و دهياري‌ها در اجراي طرح انسداد مبادي بي‌سوادي، عنوان کرد: اميد است با مشاركت اين نهادهاي عمومي شاهد رفع معضلات پيش روي باسوادي كودكان و نوجوانان در شهرستان سنندج باشيم.

فرماندار شهرستان سنندج با تاکید براینکه مشکل بیسوادی با شعار حل نمی شود، اظهارداشت: رفع مشکل بیسوادی نیاز به تدوین برنامه و تمرکز روی آن و انجام به موقع و صحیح  دارد و در این رابطه هم همکاری و همدلی میان دست اندرکاران و مشارکت مردمی نیز امر تعیین کننده ای است.

در ادامه این همایش گروه سرود دانش آموزان دبستان آموزگار ناحیه یک سنندج به اجرای برنامه پرداختند.

کد خبر 2382289

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha