۱۷ مهر ۱۳۸۴، ۹:۱۷

گزارش خبري - تحليلي "مهر" از ناهماهنگي هاي موجود ميان دستگاه هاي ديپلماسي و اقتصادي؛ سه "خبر" و يك "نگاه"

گزارش خبري - تحليلي "مهر" از ناهماهنگي هاي موجود ميان دستگاه هاي ديپلماسي و اقتصادي؛ سه "خبر" و يك "نگاه"

خبرگزاري مهر - گروه سياسي : دولت "انگلستان" با وجود تنش هاي به وجود آمده در روابط ايران و انگليس، بسيار زيركانه به حفظ و گسترش منافع اش در ايران مي انديشد و دولت "هند " كه در قضيه قطعنامه اخير شوراي حكام، همراهي غيرقابل توجيهي با آمريكا از خود نشان داد، براساس همان سياست نزديكي به غرب، سرمايه گذاري هاي اقتصادي اش در ايران را به حالت تعليق درآورد. به نظر مي رسد مهمترين اولويت دستگاه سياست خارجي در دولت جديد ، ايجاد اين "هماهنگي حياتي" باشد قبل از آنكه فرصت ها بسوزد و تبديل به " تهديد" شود.

در خبرهاي هفته قبل آمده بود :

 يك هيات اقتصادى متشكل از نمايندگان بخش خصوصى انگليس 13 آبان براى بررسى توسعه روابط اقتصادى دو كشور به ايران سفر مى كند. «مايكل توماس» مدير روابط بازرگانى «انجمن خاورميانه» در لندن روز چهارشنبه در اين رابطه به خبرنگار ايرنا گفته است: اين هيات در سفر يك هفته اى خود، از شهرهاى تهران و كرمان بازديد و با طرف هاى علاقه مند براى سرمايه گذارى هاى مشترك مذاكره خواهد كرد.

 توماس گفت كه اين هيات متشكل از نمايندگان 12 شركت متوسط است و دامنه فعاليت آنها معدن و صنايع كارخانه اى را دربرمى گيرد. انجمن خاورميانه نهادى انگليسى است كه با هدف توسعه مناسبات بازرگانى انگليس با كشورهاى خاورميانه فعاليت مى كند و اعضاى اين نهاد را شركت هاى توليدى و بازرگانى انگليسى تشكيل مى دهند. توماس گفت: مهمترين نگرانى سرمايه گذاران انگليسى براى ورود به بازار ايران در حال حاضر مشكلات سياسى موجود بين ايران و آمريكا است. وى افزود: «با توجه به نقش ميانجيگرانه اى كه انگليس در اين زمينه ايفا مى كند، سرمايه گذاران انگليسى نيز نگرانند تا فعاليت هاى درازمدت سرمايه اى آنها در ايران با خطر همراه باشد.»

 توماس گفت: با وجود آنكه چنين نگرانى هايى وجود دارد، انجمن خاورميانه همواره معتقد است ايران بهترين بازار بالقوه آتى براى سرمايه گذاران انگليسى در خاورميانه است و تلاش دارد اعضا را به فعاليت بيشتر در اين كشور متقاعد كند. « اما انجام اين كار نيازمند ايجاد اطمينان در شركت هاى انگليسى است و فعاليت هاى مثبت سفارت ايران و بخش بازرگانى آن مى تواند نقشى برجسته در اين زمينه ايفا كند.» به گفته توماس بيشتر نقطه نظرهايى كه در رسانه هاى انگليسى بازتاب يافته و ادعا مى شود كه ايران از اروپا رويگردانى كرده و نگاهش به سمت شرق رفته است، درست نيستند.

وقتي اين خبر  در كنار اخباري از اين دست ، قرار بگيرد، قطعا نتايج روشنتري به دست مي آيد : 

 

معاون فني وعمراني سازمان بنادر در گفت وگو با "مهر" اعلام كرد:

تاخير هندي ها در سرمايه گذاري 150 ميليون دلاري در بندر چابهار

معاون فني و عمراني سازمان بنادر و كشتيراني از تاخير هندي ها در سرمايه گذاري در بندر چابهار خبر داد.

علي طاهري مطلق در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي"مهر" گفت:  هندي ها به منظور اعلام آمادگي براي امضاي قرارداد سرمايه گذاري 150 ميليون دلاري در بندر چابهار تاخير دارند.

وي تصريح كرد: با نهايي شدن قرارداد هندي ها براي ساخت دو پست اسكله در بندر چابهار، آنها 150 ميليون دلار به روش BOT در اين بندر سرمايه گذاري خواهند كرد.

معاون فني وعمراني سازمان بنادر وكشتيراني خبر داد: با سرمايه گذاري هندي ها در بندر چابهار، ظرفيت اين بندر از چند صد هزار تن فعلي به 6 ميليون تن كالا خواهد رسيد.

طاهري در ادامه در خصوص آخرين وضعيت طرح جامع توسعه بندر چابهار گفت: در حال حاضر تهيه اين طرح در مرحله نهايي قرار گرفته است.

معاون فني وعمراني سازمان بنادر و كشتيراني گفت: طرح جامع توسعه بندر چابهار توسط شركت سازه پردازي ايران با همكاري شركت پاسكونيگ هلند در حال تهيه است و ظرف ماه هاي آينده عملياتي خواهد شد.

وي ، نحوه واگذاري تهيه طرح جامع توسعه بندر چابهار را طي يك قرارداد بين المللي به ارزش 5/5 ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: با عملياتي شدن اين طرح، پيش بيني مي شود كه براي توسعه و واگذاري بخش هاي اين بندر به شركت هاي داخلي و خارجي تا دو ماه آينده اعلام ارزيابي عمومي كنيم.

                                                                               ***

يكي از مهمترين شاخصه تمدن غرب كه بسيار عبرت انگيز مي باشد، وجود " نظم آهنين و  نهادينه شده در سراسر اجزاي اين تمدن و فرهنگ غول آسا " است. "كارآمدي غرب" نيز از دل همين نظم فروخفته در جزء جزء تمدن غرب برمي خيزد.

در غرب؛ "اقتصاد" و "سياست" و "فرهنگ" ، جزيره هايي دور افتاده و مستقل نيستند. " قانون" نه وسيله تشريفاتي و فرمايشي كه "ستون فقرات" و عامل  پيوند اين اجزاي مختلف جامعه با هم و از همه مهمتر با " مردم"  است.

ثابت شده است گرته برداري از نهادهاي مدني غرب ساخته، همچون "دموكراسي،  پارلمان؛ حزب؛ ارتش مدرن و ..."   بدون در نظر گرفتن زيرساخت ها و بسترلازم،  بيش از آنكه  به قوت و استحكام و پيشرفت اين كشورها بيانجامد ، به "چندگانگي و تفرقه و چالش و هدررفتن نيروها" و حتي از دست دادن  توانمندي هاي سابق جوامع سنتي منجر مي شود.

تجربه فروپاشي ارتش رضاشاه در شهريور 1320 بدون كمترين مقاومت در برابر واحدهاي ارتش شوروي و انگليس يكي از بارز ترين اين تجارب در طول تاريخ معاصر كشورمان است.

  -يكي از مهمترين شاخصه تمدن غرب كه بسيار عبرت انگيز مي باشد، وجود " نظم آهنين و  نهادينه شده در سراسر اجزاي اين تمدن و فرهنگ غول آسا " است. "كارآمدي غرب" نيز از دل همين نظم فروخفته در جزء جزء تمدن غرب برمي خيزد.

-در غرب؛ "اقتصاد" و "سياست" و "فرهنگ" ، جزيره هايي دور افتاده و مستقل نيستند. " قانون" نه وسيله تشريفاتي و فرمايشي كه "ستون فقرات" و عامل  پيوند اين اجزاي مختلف جامعه با هم و از همه مهمتر با " مردم"  است

يكي از مهمترين و تخصصي ترين نهادهاي يك حكومت ، "دستگاه ديپلماسي و سياست خارجي" مي باشد كه علاوه بر توانمندي و كارآمدي ذاتي در فعاليت خود و به خصوص  شناخت دوستان و دشمنان بالقوه  و بالفعل يك حكومت در عرصه بين الملل ، بايد با "هماهنگي كامل"  با بخش هاي ديگرحكومت، حركت كند كه اگرجزاين باشد؛ دستگاه ديپلماسي تبديل به منفذ فشارو تضعيف و غارت منابع داخلي و خودي مي گردد. مثال و نمونه اي كه در اين باره مي توان گفت اين است كه بدليل كارآمدي و پيچيدگي سياست خارجي انگلستان؛ امروز فعاليت "سفارت انگليس" در ايران ؛ دقيقا به عامل فشاربه نظام و تعديل مواضع ايران وحتي به مجراي دخالت در امور داخلي كشور مان( نظير آنچه كه در خوزستان روي داد) تبديل شده است اما آيا سفارتخانه هاي ايران در كشورهاي اروپايي هم مي توانند چنين نقش موثر و مهمي در پيشبرد سياست خارجي جمهوري اسلامي داشته باشند؟

متاسفانه به نظرمي رسد عليرغم تاكيدات مكرررهبر معظم انقلاب مبني بر وجود همين هماهنگي بين دستگاه سياست خارجي و نظام اقتصادي و بازرگاني كشور، در شرايط خطير كنوني كه فشارهاي هماهنگ و منظم غرب و هم پيمانانش بر روي ايران اوج مي گيرد، نوعي بي نظمي و بي برنامگي دراين سياست ها وجود دارد كه باعث تضعيف موقعيت كشورمان در عرصه بين الملل خواهد شد.  نمونه اش  اخباري است كه  در بالا نقل شده است.

کد خبر 239067

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha