۱۹ آبان ۱۳۹۳، ۲۳:۲۳

داعش توطئه اي براي مهار پيشرفت و توسعه عراق است

داعش توطئه اي براي مهار پيشرفت و توسعه عراق است

آيت الله آملي لاريجاني رئيس قوه قضاييه در ديدار با نوري مالكي معاون رئيس جمهور عراق گسترش مناسبات و روابط دو كشور و استحكام اين روابط را موجب ثبات منطقه و همبستگي بيشتر كشورهاي مسلمان دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، روابط عمومی و تشریفات قوه قضائیه اعلام کرد: آيت الله صادق آملي لاريجاني با تأكيد بر بسترها و شرايط مناسب رشد و توسعه كشور عراق، توطئه­هاي خارجي عليه اين كشور را ترفندي براي جلوگيري از ثبات و پيشرفت عراق دانست و گفت: عراق از حيث منابع طبيعي و انساني كشوري غني است و بسترهاي مهياي اين كشور در ابعاد فرهنگي و اقتصادي شرايط مناسبي براي پيشرفت آن ايجاد كرده است و پديد آوردن گروهي تروريستي مانند داعش در عراق هم به دليل مانع تراشي در راه پيشرفت اين كشور مسلمان است.

رئيس قوه قضاييه با آرزوي پيروزي نيروهاي مردمي و ارتش عراق در برابر تروريست ها افزود: اميدواريم با حفظ شرايط وحدت آفرين و پيوند اقوام و مردم و مسئولان عراقي به سرعت بر مشكلات پيروز شويد و با غلبه كامل بر تروريست ها بتوانيد به عنوان كشوري مستقل و معتبر در سطح منطقه و جهان در كنار ايران و ساير كشورهاي همسو، رو به توسعه و پيشرفت حركت كنيد.

آيت الله آملي لاريجاني دوره نخست وزيري نوري مالكي در عراق را دوره اي همراه با مشكلات فراوان پيش روي مردم و دولت عراق توصيف و اظهار كرد: بحمدالله با درايت و قاطعيت شما و دولت عراق در آن زمان، بر مشكلات غلبه كرديد و در دوره جديد نيز كشور عراق مسير رو به پيشرفت خود را همچنان طي كند و اميدواريم در مسئوليت جديد نيز منشأ خير و پيشرفت كشورتان باشيد.

رئيس قوه قضاييه با تأكيد بر گسترش مناسبات حقوقي و قضايي دو كشور خواستار حل و فصل مشكلات مربوط به اتباع ايراني زنداني در عراق و اجرايي شدن هر چه سريعتر توافق نامه هاي قضايي ميان دو كشور شد.

رئيس قوه قضاييه همچنين از دولت عراق خواست نسبت به حفظ ذخاير فرهنگي اسلامي موجود در مراكز علمي و كتابخانه هاي عراق كه از ذخاير جهان اسلام محسوب مي شوند، تلاش كند.

نوري مالكي معاون رئيس جمهور عراق نيز در اين ديدار با ابراز خرسندي از سفر به ايران و تأكيد بر گسترش روابط دو كشور مبتني بر اشتراكات فرهنگي و تاريخي گفت: خوشبختانه دو ملت و دولت ايران و عراق توانستند گره تاريخي در مناسبات خود را كه متأسفانه مربوط به جنگ بين دو كشور بود به خوبي باز كنند و اكنون شاهد فصل جديدي در روابط دو كشور مبتني بر حسن همجواري و وحدت و علاقمندي طرفين به گسترش روابط هستيم.

وي تأكيد كرد: امروز منطقه ما نيازمند تلاش براي يكسان كردن گام ها از طرف همه ملت ها و دولت هاي مسلمان با هدف حفظ اتحاد و ثبات منطقه است.

معاون رئيس جمهور عراق در خصوص حل مشكلات مربوط به زائران زنداني ايراني در عراق نيز گفت: دولت عراق تمام تلاش خود را براي حل اين مشكل خواهد كرد.

کد خبر 2418720

برچسب‌ها