۲۷ آبان ۱۳۹۳، ۱۰:۰۵

قائم مقام چیت چیان به مهر خبر داد:

آمادگی ایران برای صادرات برق به روسیه/ مشارکت روس‌ها برای ساخت نیروگاه‌های زغال‌سنگی

آمادگی ایران برای صادرات برق به روسیه/ مشارکت روس‌ها برای ساخت نیروگاه‌های زغال‌سنگی

قائم مقام وزیر نیرو با تشریح جزئیات توافق های جدید برقی جمهوری اسلامی ایران و روسیه، از آمادگی ایران برای آغاز صادرات برق به روسیه در فصل زمستان خبر داد و اعلام کرد: بر اساس توافق‌های جدید ، روسیه در طرح ساخت نیروگاه زغال سنگی طبس مشارکت می کند.

اسماعیل محصولی در گفتگو با مهر در تشریح توافق‌های جدید برقی وزارت نیروی ایران و فدراسیون انرژی روسیه، گفت: مهمترین محور توافق‌های برقی دو کشور درباره ساخت نیروگاه‌های جدید، خطوط پرقدرت انتقال برق و توسعه مبادلات و تبادل انرژی الکتریکی بین دو کشور است.

قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل با بیان اینکه هم اکنون مذاکرات فنی و اقتصادی با شرکت‌های روسی به منظور طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی 5 هزار مگاوات نیروگاه جدید بخاری در ایران آغاز شده است، تصریح کرد: علاوه بر نیروگاه سازی، دو کشور مذاکرات دیگری به منظور احداث خطوط انتقال پرقدرت انرژی الکتریکی را آغاز کردند.

این مقام مسئول، یکی دیگر از محورهای مذاکرات برقی تهران-مسکو را توسعه تجارت برق بین دو کشور عنوان کرد و افزود: هم اکنون دو کشور برای تبادل 500 مگاوات برق به توافق مقدماتی دست یافته اند.

محصولی با تاکید بر اینکه مطابق با روند مذاکرات، مقرر شده ایران در فصل تابستان، برق از روسیه وارد کند و در فصل زمستان که با ظرفیت مازاد تولید روبرو است، برق به این کشور صادر کند، اظهارداشت: بر این اساس به منظور سنکرون شبکه برق بین ایران و روسیه یکسری تغییر آرایش در شبکه برق جمهوری آذربایجان در حال انجام است و به زودی شبکه برق ایران از طریق جمهوری آذربایجان به روسیه متصل می شود.

قائم مقام وزیر نیرو از تامین مالی و احداث نیروگاه بزرگ زغال سنگ سوز طبس به عنوان یکی دیگر از محورهای مذاکرات برقی بین دو کشور یاد کرد و افزود: از حدود دو ماه گذشته تاکنون مذاکرات و رفت و آمد هیات‌های تجاری و سرمایه گذار ایرانی و روسی به منظور بازدید از تاسیسات برقی ایران و ارزیابی فنی و اقتصادی پروژه ها آغاز شده است.

این مقام مسئول در پایان با اشاره به ایجاد کارگروه مشترکی با حضور مسئولان بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان سرمایه گذاری خارجی، توانیر، وزارت نیرو و وزیر نفت به عنوان رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به روند مذاکرات، پیش بینی می شود در آینده نزدیک قراردادهای نهایی برقی بین شرکت‌های ایرانی و روسی امضا شود.

کد خبر 2423449