۲۸ آبان ۱۳۹۳، ۲۰:۱۱

افتتاح دبیرخانه کمیته خاص محیط زیست در مجمع تشخیص مصلحت نظام/ ضرورت تشکیل پلیس آب

افتتاح دبیرخانه کمیته خاص محیط زیست در مجمع تشخیص مصلحت نظام/ ضرورت تشکیل پلیس آب

دبیرخانه کمیته خاص محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور دکتر محسن رضائی دبیر مجمع افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر محسن رضایی ضمن افتتاح دبیرخانه کمیته خاص محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام و شرکت در جلسه این کمیته، به تشریح دلایل و اهداف شکل گیری این کمیته پرداخت.

وی در این جلسه با تاکید بر لزوم شکل گیری یک نهضت محیط زیستی در کشور، تصریح کرد: شکل گیری کمیته خاص محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام و ورود نهادهای کلان سیاست گذاری و تصمیم سازی به موضوع محیط زیست اگرچه اقدامی مناسب است اما به واسطه بحران های متعددی همچون بحران آب، خشکسالی، تهدید تنوع زیستی و تاثیر پذیری از تغییر اقلیم و گرمایش زمین که در حال حاضر محیط زیست ایران با آن مواجه است، کمی دیرهنگام است و این تاخیر باید با فعالیت بیشتر جبران شود.

عزم جدی مجمع تشخیص مصلحت نظام برای ارتقاء جایگاه محیط زیست در کشور

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: محیط زیست موضوعی فرابخشی و ملی است که پیوندی عمیق با تمامی ابعاد زندگی بشری همچون توسعه، اقتصاد و امنیت دارد و از این رو هماهنگی تمام قوا و نهادهای کشور در مسائل محیط زیستی و اولویت بخشی به محیط زیست در تمامی برنامه ریزی های کلان ملی از اهمیتی ویژه برخوردار است و مجمع در موضوع محیط زیست جدی است.

رضایی با اشاره به نگاه بلند مقام معظم رهبری به مقوله محیط زیست، اظهار کرد: تعیین و ابلاغ سیاست های کلی کشور در حوزه محیط زیست توسط ایشان به واسطه اینکه مبدا تمامی اقدامات اجرایی و برنامه ای و سیاست گذاری کلان کشور است، بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: منظور از سیاست های کلان، سیاست هایی است که حد فاصل قانون اساسی و قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی قرار دارد و به طور معمول عمری برای بازه زمانی 10 ساله تعریف می شود و پس از این تاریخ مورد بازنگری و اصلاح بر اساس شرایط زمانی قرار می گیرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: همچنین با ابلاغ این سیاست ها کلیه برنامه ها و سیاست ها و قوانین گذشته، بر اساس این سیاست ها اصلاح و بازنگری خواهند شد.

رضایی با بیان اینکه یکی دیگر از جایگاه ورود مجمع تشخیص مصلحت نظام به سطح کلان تصمیم گیری و تصمیم سازی در کشور، تنظیم و تدوین سیاست های کلی برنامه های توسعه ای کشور است که برنامه های پنج ساله کشور بر اساس آن تدوین می شود، گفت: در تلاشیم تا سهم ویژه و اولویت خاصی برای محیط زیست کشور در این برنامه که منجر به نزدیکی بیشتر سیاست ها به برنامه عمل و بودجه ریزی است، در نظر بگیریم.

وی از اعضای کمیته خاص محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام خواست تا با تدوین احکام جزئی مطابق با برنامه ششم توسعه و ورود مصداقی به مباحث، گامی سازنده برای اهمیت بخشی به موضوع محیط زیست در برنامه ارائه ای دولت به مجلس بردارند.

محیط زیست موضوعی فرابخشی است/ دولت تنها متولی حل مسائل محیط زیست نیست

رضایی با تقدیر از همراهی و تعامل سازنده و مثبت دولت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، تصریح کرد: اگرچه این همراهی شرایط همکاری را بهبود می بخشد، اما دولت تنها متولی حل مسائل محیط زیست نیست و همه ارکان نظام باید با نگاه ملی به محیط زیست، دولت در طی این مسیر یاری برسانند و البته حضور و مشارکت مردم نیز نقش و سهم موثری در موفقیت یا عدم موفقیت دولت خواهد داشت.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مسئله محیط زیست در ایران با نصیحت و موعظه حل نمی شود، تاکید کرد: تمام آحاد مردم باید تحت آموزش و آگاه سازی نسبت به اهمیت این مقوله قرار بگیرند تا بتوان یک جریان تاثیر گذار ساخت. مراقبت از منابع محیط زیست باید قوی و بدون مسامحه صورت بگیرد و در برخی رفتارها نسبت به منابع طبیعی باید بازنگری صورت بگیرد، برای مثال وضعیت کشاورزی مبتنی با آب ارزان و بهره وری پایین اصلا قابل قبول نیست.

پلیس آب و قیمت گذاری صحیح آب از جمله راهکارهای مهم برای رفع بحران آب

وی ضمن اشاره به اهمیت قیمت گذاری دقیق و صحیح آب، گفت: عدم قیمت گذاری اصولی آب در کشور منجر به اتلاف بی رویه آب و مصرف نادرست آن در بخش های مختلف از جمله کشاورزی شده است.

رضایی تاکید کرد: اگرچه اصلاح الگوی کشت و آبیاری در کشاورزی یا استفاده از روش های مناسب برای تامین آب در صنایع، همچنین آموزش و فرهنگسازی در مردم و تغییر نگاه آن ها نسبت به اصلاح الگوی مصارف آب، از ضروریات برنامه ریزی و مدیریت در این حوزه است ولی ایجاد پلیس آب نیز می تواند کمکی موثر در این خصوص باشد.

تاکید بر نقش مهم جنبش های اجتماعی در حفظ محیط زیست

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با ذکر نمونه هایی از موفقیت دولت ها در مسائل مختلف به واسطه جذب مشارکت مردم و همراهی آن ها از طریق ایجاد نهضت ها و جنبش های اجتماعی، از اعضای کمیته خاص محیط زیست خواست تا تلاش و برنامه ریزی جدی در این زمینه داشته باشند.

وی تاکید کرد: حفظ محیط زیست ایران باید به صورت همزمان در اولویت دولت و مردم قرار گیرد و هر دو بخش مردمی و دولتی همگام با هم در این راستا حرکت کنند.

رضایی با یادآوری نقش نظارتی مجمع تشخیص مصلحت نظام، همچنین تفویض اختیار نظارت بر اجرای صحیح سیاست های ابلاغی کلان از سوی رهبری به مجمع تشخیص مصلحت نظام، از اعضای کمیته خواست تا در اصلاح روندهای ناصحیح در حوزه محیط زیست و نظارت بر برنامه ریزی و تصمیم گیری فرابخشی و کلان و در حوزه محیط زیست همراهی کنند.

وی تببین شاخص بر اساس سیاست های ابلاغی از سوی رهبری را یکی از ضروریات نظارت صحیح بر حسن اجرا برشمرد و گفت: تببین شاخص های سیاست های کلان باید از جمله اولویت های مهم اعضای کمیته خاص محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گیرد.

پیشنهاد تاسیس بنیاد ملی محیط زیست

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با استقبال از پیشنهاد یکی از اعضا کمیته مبنی بر تاسیس بنیاد ملی محیط زیست به منظور بررسی دقیق تغییرات و نقاط قوت و ضعف حوزه محیط زیست کشور فارغ از نگاه های دولتی و سیاسی، از اعضا کمیته خاص محیط زیست خواست تا بررسی این پیشنهاد را در دستور کار خود قرار دهند.

تشکیل کارگروه های مرتبط با محیط زیست همچون کمیته آب، کمیته پژوهش و فناوری و تغییر اقلیم ذیل کمیته خاص محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام به منظور بهره گیری بیشتر از دانش تولیدی در کشور از دیگر پیشنهادات ارائه شده از سوی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در این دیدار بود.

ایران باید کانون محیط زیست منطقه باشد

رضایی با اشاره به توانمندی های علمی و پژوهشی ایران در زمینه محیط زیست، گفت: این کمیته بموظف به انجام برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های دقیق برای تبدیل ایران به کانون محیط زیستی منطقه است.


پیوند غیرقابل انکار محیط زیست با اقتصاد و توسعه

سید محمد مجابی رئیس کمیته خاص محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام با مرور روند شکل گیری این کمیته، گفت: اوایل اسفندماه سال گذشته، کمیته خاص محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام با دستور آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع و با حکم محسن رضایی دبیر مجمع شکل گرفت و طی چند ماه گذشته به جد پیگیر انجام وظایف خود بود و در همین راستا 6 ایده اولیه به منظور بررسی سیاست های کلان محیط زیست از سوی دفتر رهبری و در مجمع به این کمیته ابلاغ شد.

وی با ابراز خرسندی از جایگاه محیط زیست در مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار داشت: در دنیای امروز هیچ فعالیت سیاسی و اقتصادی و توسعه ای بی تاثیر بر محیط زیست نیست و هیچ تصمیم محیط زیستی هم بی تأثیر بر سیاست و اقتصاد نیست و از این رو محیط زیست آنچنان روابط و تأثیر متقابل و پیچیده ای با سایر حوزه ها دارد که ایجاب می کند، مباحث محیط زیستی در قوانین و اسناد بالادستی و همچنین سطوح بالای تصمیم گیری و تصمیم سازی پیگیری شود.

رئیس کمیته خاص محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: حل مشکلات محیط زیست بدون همکاری نهادهای تصمیم گیر امکان پذیر نیست و اقدام مجمع تشخیص مصحت نظام و توجه ویژه حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی به مقوله محیط زیست قابل تقدیر است.

اصغر محمدی فاضل دبیر کمیته خاص محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به ارائه گزارشی از مستندات فنی و علمی تهیه شده برای کمیته و نیز تامین مستندات لازم برای برنامه ششم توسعه پرداخت.

بنابراین گزارش، اعضای کمیته نظرات و دغدغه های خود در مورد بحران آب، تخریب منابع طبیعی، ضرورت آموزش و فرهنگ سازی در عرصه محیط زیست، پژوهش کاربردی، تعاملات بین‌المللی، اقتصاد سبز و امنیت محیط زیستی را با دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح کردند.

گفتنی است اعضای کمیته خاص محیط زیست در خردادماه سال جاری نیز با آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و گفتگو کردند.

کد خبر 2424939

برچسب‌ها