۲۳ دی ۱۳۹۳، ۱۵:۳۹

میرشکار:

صادرات از طریق بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان ۱۰۱ درصد رشد داشت

صادرات از طریق بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان ۱۰۱ درصد رشد داشت

زاهدان-رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: در طی ۹ ماه ابتدای سال جاری ۷۶ میلیون دلار کالا از بازارچه های مرزی استان صادر شد ه که در مقایسه با سال گذشته ۱۰۱ درصد رشد داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، نادر میرشکار روز سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در سال گذشته مبلغ ۳۷ میلیون دلار از طریق بازارچه های مرزی به کشور های همسایه کالا صادر شده است که این رقم امسال با ۷۶ میلیون دلار با رشدی به میزان ۱۰۱ درصد همراه بود.

وی مجموع کالاهای صادر شده از گمرکات و بازارچه های مرزی استان به کشور پاکستان را ۱۹۳ میلیون و ۱۹۰ هزار و ۹۸۷ دلار  عنوان کرد و گفت: صادرات کالا به کشور پاکستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد افزایش داشته است .

وی ادامه داد: همچنین در این مدت۱۵۱ میلیون و ۹۵۸ هزار و ۹۵۲ دلار کالا از طریق گمرکات و بازارچه های مرزی وارد استان شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۴ درصد کاهش داشته است.

میرشکار ادامه داد: به استناد آمار ارائه شده کل صادرات سیستان و بلوچستان در این مدت به ارزش ۳۰۰ میلیون و شش هزار و ۴۶۴ دلار بوده که ۶۴ و سه دهم درصد آن به صادرات کالا به کشور پاکستان اختصاص داشته است.

وی گفت: مصالح ساختمانی از جمله سیمان، قیر، و سایر محصولات از جمله تخم گشنیز، سیب درختی و محصولات شیمیایی و صنعتی عمده کالاهای صادراتی از استان به پاکستان بوده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: صادرات کالا از گمرکات استان به پاکستان در این مدت ۱۱۷ میلیون دلار بوده که نسبت به آمار ۱۳۷ میلیون دلاری مدت مشابه سال گذشته کاهش ۱۴ درصدی داشته است.

میرشکار برنج خوراکی، گندم، کنجد، دام، نخود، پارچه، لوازم یدکی خودرو، کالاهای صنعتی و خانگی را عمده کالاهای وارداتی از پاکستان و از طریق سیستان و بلوچستان عنوان کرد.

وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان با پاکستان بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد بیان داشت: در طول این مرزها پنج بازارچه مرزی فعال است.

وی ادامه داد:مرز طولانی، وجود بازارچه ها ی مرزی و مبادی قانونی و برخورداری از بندر چابهار ظرفیت بسیار مهمی را در پیش روی استان برای صادرات و تامین نیاز های کشور های همسایه فراهم کرده است.

میرشکار بیان داشت: در همین راستا برگزاری نمایشگاه های تخصصی، استفاده از انرژی های تجدید پذیر، احیای اتاق مشترک بازرگانی زاهدان کویته، فعالیت های بانکی مشترک و  تقویت ناوگان حمل و نقل ریلی، جاده ای و دریایی و هوایی، می تواند افق های روشنی برای نقش افرینی در عرصه ملی برای استان و کشور فراهم سازد.

 

کد خبر 2464298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha