۹ اسفند ۱۳۹۳، ۱۸:۲۸

در همايش ملي «اقتصاد هنر ايران» مطرح شد:

برنامه ريزي دولت براي اقتصاد هنر/ ۲ حراج هنري برگزار مي شود

برنامه ريزي دولت براي اقتصاد هنر/  ۲ حراج هنري برگزار مي شود

خليل ارجمندي رييس صندوق حمايت از هنرمندان با اشاره به برنامه ريزي دولت در چهار محور براي اقتصاد هنر از برگزاري ۲ حراج هنري تا تابستان سال آينده و راه اندازي صندوق نيكوكاري هنر خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، خليل ارجمندي رييس صندوق حمايت از هنرمندان كه به جاي علي مرادخاني معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در همايش ملي «اقتصاد هنر ايران» حضور يافته بود،‌ در سخنانش به فعاليت هاي وزارت ارشاد در زمينه اقتصاد هنر اشاره كرد و گفت: موضوع اقتصاد هنر مقوله تازه اي در دنيا نيست و جالب است كه بدانيد دومين اقتصاد آلمان را فرهنگ و هنر تشكيل مي دهد و در انگلستان نيز در سال ۲۰۱۲ دو ميليون و ۳۰۰ هزار نفر در زمينه اقتصاد فرهنگ و هنر فعال بوده اند،‌در آمريكا نيز ۱۴ ميليارد دلار  ارزش فروش محصولات فرهنگي آنها بوده است، در ايران نيز از ابتداي شروع به كار دولت تدبير و اميد موضوع اقتصاد هنر در دستور كار دولت قرار گرفت و كارگروه «اقتصاد فرهنگ و هنر» را آقاي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي راه اندازي كردند.

برنامه ريزي دولت در چهار محور اقتصاد هنر ايران

وي با اشاره به چهار محور اصلي براي اقتصاد فرهنگ و هنر در كشور بيان كرد: ساماندهي صنايع فرهنگي يكي از اين چهار محور است كه در زمينه اقتصاد هنر پيش بيني كرده ايم كه مصاديق آن اين است كه مثلا موسيقي خوب داريم اما عرضه خوبي ندارد، فيلم خوب داريم اما لوكيشن خوبي براي آن نداريم يا تدوين مناسبي نشده است كه روي اين موانع توسعه فرهنگي كار مي كنيم و در اين زمينه روي فيلم محمد رسول الله برنامه ريزي كرده ايم و  اين فيلم بالاي ۸۰ درصد كار فني آن در خارج از ايران انجام شده است.

او دومين محور از برنامه هاي اقتصاد فرهنگ و هنر را «صنوف فرهنگي» ذكر كرد و ادامه داد: در كشور ما به اندازه كافي انجمن و بخش خصوصي فرهنگي و هنري وجود دارد كه كار اغلب آن عضوگيري و بيمه كردن اعضاست اما اين كه چه استفاده اي در زمينه راهبرد اقتصاد  فرهنگ و هنر داشته اند،‌مشخص نيست،‌همه اصناف در اتاق بازرگاني راهبردي داشته اند اما فرهنگ و هنر هيچ برنامه و راهبردي ندارد و ما اميدواريم كه بتوانيم اتاق فرهنگ وهنر ايران را راه اندازي كنيم.

ارجمندي تصريح كرد: نگوييم در هنر پول نيست، گفته مي شود كه ‌سال قبل ۴۶۰ ميليارد تومان در كشور بازي هاي رايانه اي فروختيم و در اقتصاد فيلم در بهترين حالت ۶۰ ميليارد تومان و در زمينه فروش موسيقي نيز ۳۰ ميليارد تومان فروش داشته ايم كه اين رقم البته فروش گيشه است. كار اقتصادي در زمينه فرهنگ و هنر جرياني دارد كه بايد مديريت شود.

هنوز بيمه آثار هنري در كشورمان نداريم

وي همچنين سومين محور اقتصاد هنر را «نهادهاي مالي فرهنگي» عنوان كرد و افزود: ما هنوز در كشورمان بيمه آثار فرهنگي و هنري نداريم، ۲ ميليارد يورو موزه هنرهاي معاصر تهران آثار هنري در اختيار دارد كه هيچ نهادي قادر به بيمه اين آثار نيست چرا كه روشي براي قيمت گذاري اين آثار نداشته ايم. همچنين بنا به همين دليل ريسك حمل و نقل اين آثار و تابلوهاي هنري را نمي توانستيم مديريت كنيم و همچنان هم اين مشكل پابرجاست.

برگزاري ۲ حراج هنري تا تابستان ۹۴

وي با اشاره به مشكل عرضه آثار هنري يادآور شد: در زمينه عرضه آثار هنري ما «حراج تهران» را داشتيم كه برگزار شد و با عرضه ۹۰ اثر ۱۳  ميليارد تومان فروش داشت و تا تابستان آينده يكي  دو حراج ديگر نيز خواهيم داشت.

ارجمندي با اشاره به برگزاري حراج تهران بيان كرد: در اين حراج ديده شد كه آثار هنرمندان قديمي و گذشتگان به خوبي فروش مي رود اما آثار هنرمندان جوان هنوز قيمت خاصي نيافته است و اين بازار خوبي است كه مي توان براي آثار هنرمندان جوان نيز كار كرد و آنها را حمايت كنيم كه بتوانند مديريت اين كار را خودشان بر عهده بگيرند.

دولت هميشه در امر فرهنگ و هنر راهبري غلط داشته است/ ضروت واگذاري امور هنري به بخش خصوصي

وي با تأكيد بر اين كه ورود دولت به هر بخشي از فرهنگ و هنر با آسيب هايي همراه بوده است،‌اظهار كرد: دولت هميشه راهبري غلط در امر فرهنگ و هنر داشته است بنابراين چرا بايد وارد اين بخش شود، هنر را اگر در اختيار بخش دولتي بگذاريد طبيعي است كه بخواهد سياست هاي خود را در آن اجرا كند،‌ بنابراين بهتر است كه اين امور را با توانمند كردن بخش خصوصي، به فعالان اين عرصه سپرد.

اشتياق بنگاه هاي اقتصادي براي ورود به عرصه فرهنگ و هنر

وي همچنين به اشتياق بنگاه هاي اقتصادي براي ورود به عرصه فرهنگ و هنر اشاره كرد و افزود: امسال چند نهاد اقتصادي از جمله چند بانك و موسسه مالي وارد بخش فرهنگ و هنر شده اند و اين شروع كار است كه مشخص مي كند،‌در اين عرصه سودآوري وجود دارد چرا كه هر نظام اقتصادي به دنبال كسب سود است.

راه اندازي صندوق نيكوكاري هنر

او در بخش ديگري از سخنانش از راه اندازي صندوق نيكوكاري هنر خبر داد و گفت: اين صندوق را راه اندازي كرده ايم كه تا ۲۰ اسفندماه پذيره نويسي آن  انجام مي شود، ما قصد داريم كه پول هنر را به بازار سرمايه وارد كنيم و در بحث اقتصاد هنر كمبود نداشته باشيم.

ارجمندي محور چهارم در زمينه اقتصاد هنر را انجام راهكارهايي در عرضه محصولات فرهنگي و هنري بيان كرد و گفت: اينها كار سختي نيست و رمز آن باور كردن نيروهاي جوان در بخش خصوصي است كه اگر اين امور را به آنها بسپاريم كشورمان رشد خواهد كرد. مي توانيم به جوانان اعتماد كنيم آنها خودشان مي دانند چگونه امور فرهنگي و هنري خود را مديريت كنند و از آن پول درآورند و سياست ما در وزارت ارشاد نيز بر اين نكته استوار است كه تا حد ممكن از تصدي گري دولت در اين امور بكاهيم و امور تخصصي را به بخش خصوصي واگذار كنيم.

حمايت صندوق اعتباري هنر از آثار هنري در بخش خصوصي

وي در پايان سخنانش تأكيد كرد: صندوق اعتباري هنر نيز اين آمادگي را دارد كه ا ز آثار فرهنگي و هنري و سياست گذاري هاي مفيد در اين زمينه حمايت كند و تاكنون نيز همه پروژه هايي كه مورد حمايت اين صندوق بوده ،‌مربوط به بخش خصوصي بوده است كه از اين بابت من چشم انداز بسيار روشني را براي اقتصاد فرهنگ و هنر ايران مي بينم.

 

 

کد خبر 2508475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha