۱۸ اسفند ۱۳۹۳، ۱۴:۳۵

قاضی زاده:

۲۶ هزار بیمار کلیوی در کشور وجود دارد

۲۶ هزار بیمار کلیوی در کشور وجود دارد

رودسر- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۲۶ هزار بیمار کلیوی در کشور داریم که ۲۰ هزار نفر از آنها به پیوند کلیه نیاز دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، سید حسن قاضی زاده هاشمی با حضور در رودسر و در مراسم افتتاح مرکز دیالیز بیمارستان شهید انصاری، به تاثیر کاهش نمک در مصرف مردم و سلامت کلیه اشاره کرد و اظهار داشت: ۲۶ هزار بیمار کلیوی در کشور داریم که ۲۰ هزار نفر از آنها به پیوند کلیه نیاز دارند.

وی افزود: برای افزایش اهدای عضو و رهایی این بیماران از درد، اطلاع رسانی و فرهنگ اهدای عضو باید بیش از پیش در جامعه تقویت شود تا هیچ بیماری در فهرست انتظار پیوند نماند.

وزیر بهداشت و درمان همچنین از راه اندازی دستگاه سی تی اسکن در بیمارستان انصاری در شش ماه آینده خبر داد و گفت: امیدواریم با نصب این دستگاه کمبودها و مشکلات بیماران این شهرستان و شهرهای تابعه رفع شود.

رییس اداره پیوند اعضا و بیماری های خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این مراسم با بیان اینکه سالانه ۱۰ تا ۱۲ درصد به تعداد بیماران دیالیزی اضافه می شود گفت: متاسفانه روزانه ۷ الی ۱۰ بیمار دیالیزی جان خود را از دست می دهند که این آمار در طول سال به ۱۶ درصد می رسد.

کتایون نجفی زاده با اشاره به اشاعه فرهنگ پیوند اعضا افزود: در سال گذشته ۳۵ درصد آمار اهدای عضو در کشور انجام شد که امسال این آمار به ۷۰ درصد رسیده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این مراسم، نیاز استان به دستگاه های دیالیز را بیش از دستگاه های موجود دانست و گفت: اولین بخش دیالیز استان در سال ۵۷ با شش دستگاه راه اندازی شده است.

محمدتقی آشوبی افزود: تاکنون ۳۵ عمل جراحی پیوند کلیه در بیمارستان رازی رشت انجام شده است.

وی با اشاره به ساختمان دیالیز بیمارستان شهید انصاری ادامه داد: در شهرستان رودسر ۲۶ دستگاه دیالیز فعال است که امیدواریم این تعداد به ۳۰ دستگاه برسد.

همزمان با این افتتاح، دو سامانه سراسری کارت اهدای عضو و نخستین سامانه فراگیر ورود اطلاعات پیوند اعضا نیز به بهره برداری رسید.

گفتنی است مرکز دیالیز بیمارستان شهید انصاری رودسر با متراژ ۸۵۰ متر مربع در دو طبقه با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان افتتاح شد که  یک میلیارد از اعتبار احداث آن توسط دکتر صادقی پور خیر و نیکوکار حوزه بهداشت و درمان تامین شده است.

 

 

 

 

کد خبر 2514769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha