۲۶ اسفند ۱۳۹۳، ۱۵:۲۳

رئیسی خبر داد:

۸۷ هزار نفر در استان بوشهر از طرح تحول نظام سلامت بهره‌مند شدند

۸۷ هزار نفر در استان بوشهر از طرح تحول نظام سلامت بهره‌مند شدند

بوشهر ـ رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر گفت: ۸۷ هزار نفر در استان بوشهر از طرح تحول نظام سلامت بهره‌مند شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا رئیسی ظهر سه‌شنبه در نشست با خبرنگاران اظهار داشت: ابلاغ سیاست‌های کلی نظام سلامت از جانب مقام معظم رهبری، نشان از توجه ویژه ایشان به حوزه سلامت بود و پس از ابلاغ این سیاست‌ها، از تاریخ ۱۵ اردیبهشت ماه سال ۹۳، اجرای طرح تحول نظام سلامت در استان بوشهر همزمان با سراسر استان های کشور آغاز شد.

وی ادامه داد: طرح تحول نظام سلامت همزمان با اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها و با هدف کاهش هزینه های بستری بیماران تا سقف پرداخت ۱۰درصد از هزینه ها (فرانشیز) و تامین هزینه‌های بیماران از محل درآمدهای طرح هدفمندی یارانه ها اجرا شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر افزود: پیش از آغاز این طرح، بیماران بالغ بر ۷۰ درصد فرانشیز پرداخت می کردند اما در حال حاضر، بیماران شهرها در بیمارستان های دولتی، ۱۰درصد و بیماران روستاها در بیمارستان های دولتی تنها پنج درصد فرانشیز پرداخت می کنند.

رئیسی تصریح کرد: هیچکدام از دولت‌ها، حوزه درمان و سلامت را جزو ۱۰ اولویت خود قرار نداده بودند، اما دولت تدبیر و امید با اولویت قرار دادن این حوزه، یکی از مهم ترین دستاوردهای خود را در حوزه سلامت دارد.

وی بیان داشت: کاهش میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان‌ها، ترویج زایمان طبیعی، حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، حضور پزشکان متخصص مقیم در بیمارستان‌ها، ارتقای کیفیت خدمات ویزیت در بیمارستان ها و حفاظت مالی از بیماران صعب العلاج، خاص و نیازمند، هفت بسته خدمتی ارائه شده در طرح تحول نظام سلامت است.

پرداخت ۶۸ میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها به بخش سلامت استان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر ابراز داشت: از زمان اجرای طرح تحول نظام سلامت در استان بوشهر، بیش از ۸۷ هزار نفر بیمار بستری از مزایای طرح بهره مند شده اند و بیماران این استان، مبلغی بالغ بر ۶۸ میلیارد ریال به صورت مستقیم از مرحله دوم هدفمندی یارانه ها دریافت کرده‌اند.

علیرضا رئیسی اذعان داشت: تا پیش از اجرای طرح تحول نظام سلامت در استان، بیش از ۶۲ درصد نوزادان از طریق سزارین متولد می شدند که با اجرای بسته ترویج زایمان طبیعی، این آمار در حال حاضر به کمتر از ۵۰ درصد رسیده و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، سالیانه ۱۰ درصد از آمار زایمان های سزارین کاسته خواهد شد.

وی افزود: از زمان آغاز طرح تحول نظام سلامت تقریبا بیش از پنج‌هزار و ۶۰۰ زایمان طبیعی رایگان  و چهار هزار و ۹۰۰ سزارین در بیمارستان‌های تابعه دانشگاه علو پزشکی استان انجام شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر با بیان اینکه در برنامه حمایت از ماندگاری پزشکا ن در مناطق محروم، شهرستان های استان از لحاظ امتیاز بندی ها به گروه های مختلف: الف، ب، ج و د تقسیم‌بندی شده‌اند، اضافه کرد: شهرستان دشتستان در گروه ج و شهرستان بوشهر در گروه د و مابقی شهرستان های استان در گروه الف یعنی بیشترین بهره مندی از امتیاز مناطق محروم قرار گرفتند.

ورود ۶۰ پزشک متخصص به مناطق محروم استان طی سال جاری

رئیسی ادامه داد: شهرستان های دشتی، تنگستان، دیلم، کنگان و گناوه بیشترین استفاده را از امکانات این طرح به خود اختصاص دادند و این امر موجب تشویق پزشکان برای ماندگاری در این مناطق شد و در همین راستا امسال ۶۰ پزشک متخصص به مناطق محروم استان وارد شدند.

وی گفت: در استان بوشهر به طور میانگین ماهیانه ۲۶۵ نفر پزشک از خدمات بسته حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم برخوردار شدند که موجب رضایت مندی بیشتر آنها شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر اظهار داشت: بسته حضور پزشکان در مناطق محروم در بیمارستان های بیش از ۹۶ تختخواب در استان اجرا شد که این طرح شامل بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر و شهید گنجی برازجان شد و ۴۴ پزشک متخصص مقیمی در مدت ۳۵۰ روز در استان بوشهر به صورت تمام وقت در مراکز درمانی زیرمجموعه دانشگاه حضور فیزیکی فعال داشته و ارائه خدمات کرده اند.

رئیسی، هدف از اجرای طرح ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستان ها را رتبه بندی، ارتقا، و کسب حداقل رتبه استاندارد کیفیت هتلینگ و ارزیابی و پایش مستمر کیفیت خدمات هتلینگ بیمارستانی و افزایش رضایتمندی مردم عنوان کرد و افزود: مهمترین اقدامات انجام شده در این زمینه، تعمیر و رسیدگی به سرویس های بهداشتی، زیباسازی، رنگ آمیزی و نصب پرده‌های مناسب در اتاق‌ها و توزیع بسته بهداشتی برای بیماران است.

انجام بیش از ۷۸۶ هزار ویزیت در درمانگاه های تابع دانشگاه علوم پزشکی استان

وی بیان کرد: در طرح ارتقای کیفیت خدمات ویزیت در بیمارستان‌ها، از مجموع ۲۸۸ پزشک از زمان شروع طرح تا پایان بهمن ماه، بیش از ۷۸۶ هزار ویزیت در درمانگاه های تابع دانشگاه علوم پزشکی استان صورت گرفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر از اجرای بسته نظارتی طرح تحول نظام سلامت در استان خبر داد و تصریح کرد: در این راستا، شماره تلفن های ثابت و همراه و شماره پیامک برای ارتباط مستقیم با مدیریت بیمارستان به صورت شبانه روزی در اختیار مردم قرار گرفت؛ ضمن اینکه سامانه ۱۵۹۰ برای دریافت و رسیدگی به شکایات مردمی و سامانه ۱۶۹۰ برای پاشخگویی در خصوص دریافت وجوه خارج از تعرفه های مصوب (زیرمیزی)، راه اندازی شد.

رئیسی گفت: افزایش پزشک عمومی خانواده روستایی از ۸۹ نفر به ۱۳۲ نفر، آغاز عملیات اجرایی ساخت ۱۰ خانه بهداشت جدید در روستاهای استان، تعمیرات اساسی و تجهیز محل زیست پزشکان مستقر در مراکز بهداشتی درمانی مجری طرح، ارتقای کمی و کیفی خدمات سلامت دهان و دندان در سطح استان و تامین مکمل‌های  دارویی مورد نیاز مراکز بهداشتی و درمانی با اعتباری بالغ بر سه میلیارد و ۷۰۰میلیون ریال، در راستای طرح بهداشت در تحول نظام سلامت انجام شده است.

وی اذعان داشت: در بسته غذا و داروی طرح تحول نظام سلامت، اقداماتی همچون تدوین و به روز رسانی تجهیزات و ملزومات پزشکی در بیمارستان ها، ایجاد انبار استراتژیک ذخیره دارو برای پشتیبانی دارویی از بیماستان ها و هماهنگی برای بررسی طرح مصرف منطقی پنج داروی پرهزینه در بیمارستان شهدای خلیج فارس صورت گرفته است.

 

کد خبر 2520184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha