عبدالرحمان عمادی پژوهشگر پیشکسوت در حوزه ایرانشناسی، در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره پیشینه نوروز در زادگاهش اشکور، گفت: بجز آئینهایی که تقریباً در نوروز در همه جای ایران وجود داشته، مردم منطقه اشکور، تخم مرغ بازی هم میکردند که این رسم در بین ارامنه در ارمنستان هم وجود داشت.
وی افزود: در منطقه شمال کشور که اعتقادات شیعی مردم قویتر است، عید چهارشنبهسوری همزمان با عید «نوروزمای ۲۶» برپا میشد و اهمیت آن هم در همزمانی با آغاز خلافت حضرت علی (ع) در سال ۳۵ هجری بود. مردم این روز را آغاز تاریخ میدانستند و از شادمانی آن، سرودی به نام «گلِ گلِ چهارشنبه» را میخواندند. چهار روز بعد از این جشن هم، نوروز آغاز میشد.
عمادی گفت: در واقع این جشن هم جنبه دینی داشته و هم جنبی ملی که در ابتدای فروردگان برگزار میشد؛ فروردگان ۱۰ روز طول میکشید، از هفته آخر ماه دوازدهم سال آغاز میشد و تا اواسط هفته اول سال بعد ادامه داشت؛ در واقع ۵ روز اول آن که در آخر سال بود، ویژه یادکرد نیاکان از دست رفته و ۵ روز اول هم که در ابتدای سال بعد بود، ویژه نوروز و جشن و سرور بود.
این پژوهشگر حوزه ایرانشناسی درباره تفاوتهای نوروز از دوره کودکی خود تاکنون، یادآور شد: متاسفانه امروزه به جای آتش بازی که در آن سالها بسیار محترمانه برگزار میشد، ترقهبازی به راه افتاده است. آن زمان آتشی روشن میکردند و هفت بار از روی آن میپریدند و به هیچکس هم آسیبی نمیرسید ولی متاسفانه این روزها این آئینها تقریباً از بین رفته است.
وی اضافه کرد: نوروز مربوط به فرد یا صنف خاصی نیست و همه ایرانیها در این جشن شرکت دارند و حتی کسانی که مخالف نوروز بودند، خانوادهشان آنها را مجبور میکنند که مناسک این ایام را به جای بیاورند و سبزه گره بزنند. حتی اقلیتهای ارمنی و یهودی در شمال و قزوین، در این مراسم شرکت میکردند.
نظر شما