۲۹ اسفند ۱۳۹۳، ۱۰:۰۵

حجت الاسلام شربیانی:

بیشترین درصد خورشید گرفتگی امروز از آذربایجان شرقی قابل رویت است

بیشترین درصد خورشید گرفتگی امروز از آذربایجان شرقی قابل رویت است

تبریز - مسئول ستاد استهلال آذربایجان شرقی گفت: بیشترین درصد خورشید گرفتگی که امروز اتفاق می افتد در سطح کشور از آذربایجان شرقی قابل دید است تا جاییکه ۱۰درصد خورشید گرفتگی در آسمان تبریز قابل دید است.

حجت الاسلام سیدجلال شربیانی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص جزئیات این خورشید گرفتگی گفت: خورشید گرفتگی امروز و یک روز قبل از تحویل سال روی می دهد که در مناطقی از روسیه و گریلند به صورت کامل و ۱۰۰ درصد قابل مشاهده است ولی در کشورمان به صورت جزئی قابل مشاهده است.

وی با بیان اینکه در سطح کشور نیز درصد روئت خورشیدگرفتگی متفاوت است، ادامه داد: بیشترین سهم خورشید گرفتگی در شمال و شمال غرب کشورمان است که در تبریز نیز ۱۰ درصد خورشیدگرفتگی اتفاق می افتد و مردم می توانند با چشم مسلح و عینک های مخصوص آن را مشاهده کنند.

مسؤول ستاد استهلال آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه این کسوف در کشور از ساعت ۱۳.۱۳ شروع و تا ۱۴.۳۰ ادامه دارد، ابراز داشت: بیشترین شدت کسوف در ساعت ۱۳.۵۶ قابل مشاهده است.

وی مناسب ترین مکان دیدن این کسوف در کشور را آذربایجان شرقی و تبریز اعلام کرد و گفت: در ساعت ۱۳.۵۵، ۱۰ درصد از سطح خورشید پشت ماه قرار می گیرد.

حجت الاسلام شربیانی در خصوص حکم خواندن نماز آیات نیز گفت: اگر خورشید گرفتگی جزئی باشد خواندن نماز آیات واجب نیست ولی چون در آذربایجان شرقی قابل دید است پس خواندن نماز آیات واجب بوده و باید ائمه جماعات در کنار نماز جمعه، نماز آیات نیز بخوانند.

وی با بیان اینکه اگر خورشید گرفتگی کامل باشد اگر کسی هم خبر آن را نشنید خواندن نماز بر وی واجب می شود، افزود: ولی در خورشید گرفتگی امروز اگر کسی مطلع نشد خواندن نماز آیات بعد از اتفاق افتادن این پدیده برای وی واجب نمی شود و فقط برای کسانی واجب است که قبلا از این پدیده مطلع می شوند و یا خورشید گرفتگی را مشاهده می کنند.

خورشیدگرفتگی  هنگامی رخ می‌دهد که زمین و ماه و خورشید به ترتیب در یک خط راست یا تقریباً در یک خط راست قرار بگیرند و این شرایط تنها در زمان مقارنه یا محاق ماه ممکن است برقرار گردد و تقریباً در کل دو یا سه بار در سال رخ می دهد.

کد خبر 2521585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha