۱۷ فروردین ۱۳۹۴، ۱۱:۰۱

معاون حجتی به مهر عنوان کرد:

سرنوشت صادرات محصولات لبنی و پروتئینی پس از لغو تحریم‌ها

سرنوشت صادرات محصولات لبنی و پروتئینی پس از لغو تحریم‌ها

معاون وزیرجهادکشاورزی گفت: در صورت لغو تحریم‌ها امکان حضور بیشتر ایران در بازارهای بین‌المللی فراهم‌ می‌شود و ایجاد بازارهای صادراتی جدید می‌تواند توان تولیدمان را در یک فرجه زمانی کوتاه افزایش دهد.

حسن رکنی درگفتگو با مهر در پاسخ به این پرسش که در صورت لغو تحریم‌ها چه اتفاقی برای صادرات محصولات لبنی و پروتئینی رخ خواهد داد؟ اظهارداشت: در صورت لغو تحریم‌ها و تعامل بیشتر با کشورهای مختلف امکان حضور بیشتر ایران در بازارهای بین‌المللی فراهم‌ می‌شود و با توجه به پتانسیل بالای کشور در زمینه تولید این محصولات امکان افزایش تولید متناسب با نیاز صادرات برای ما وجود دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد:  در این میان، در بخش طیور امکان افزایش تولید تا ۵۰ درصد بیشتر از میزان کنونی وجود دارد، بنابراین ایجاد بازارهای صادراتی می‌تواند توان تولیدمان را در یک فرجه زمانی کوتاه افزایش دهد با توجه به وجود زیرساخت‌هایی که در این بخش وجود دارد.

وی درباره احتمال آغاز واردات پنیر و تخم مرغ ایران توسط روسیه از اواسط سال ۲۰۱۵ که توسط منابع روسی اعلام شده است، اظهارداشت: گروه‌های کارشناسی روسیه به ایران آمدند و از کارخانجات مختلف لبنیات، مجموعه کشتارگاه‌ها و جایگاه‌هایی که تولید گوشت مرغ در آنجا انجام، فرآوری و بسته‌بندی می‌شود، بازدید کردند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه نتیجه این بازدید مثبت بود، گفت: آنها به این نتیجه رسیدند که تولیدات بخش طیور و لبنیات در کشور ما در یک چرخه مناسب بهداشتی در حال انجام است و اعلام آمادگی کردند بخشی از نیازشان را که به شکل واردات از دیگر کشورها تامین می‌شود، از ایران تامین کنند.

معاون وزیرجهادکشاورزی افزود: قرار بر این شد که روس‌ها در پروسه‌های داخلی خود مباحث کارشناسی‌شان را نهایی کنند و در نهایت به ما سفارش خرید دهند.

رکنی با بیان اینکه هنوز سفارش خرید از روسیه در زمینه مواد لبنی و پروتئینی دریافت نکرده‌ایم، اظهارداشت: روس‌ها در مراحل اولیه بخشی از نیاز خود به آبزیان را از طریق واردات از ایران برطرف نمودند.

این مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی اظهارامیدواری کرد: با توجه به پتانسیل بالای کشور در تولید محصولات لبنی و طیور، صادرات به روسیه در این بخش نیز انجام شود ضمن اینکه احتمال این موضوع زیاد است.

رکنی با بیان اینکه در صورت صادرات محصولات لبنی و مرغ به روسیه این اتفاق برای نخستین بار رخ می‌دهد، افزود: این یک فرصت طلایی برای کشور است چراکه روسیه نیاز زیادی به محصولات پروتئینی و لبنی دارد.

وی در مورد کاهش قیمت مرغ طی روزهای اخیر نیز گفت: تولید مرغ در کشور یک شرایط خطی دارد و از سوی دیگر کشش بازار در مقاطع مختلف زمانی متفاوت است قبل از عید تقاضا در بازار و التهابات خرید بالا بود و هم اکنون در حال بازگشت به حالت عادی خود است ضمن اینکه شرکت پشتیبانی امور دام آمادگی دارد مازاد تولید را خریداری کند.

کد خبر 2527441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha