۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۳:۱۰

دیمه ور:

پوشش تحصیلی ابتدایی به ۵۲ درصد رسید/ اجرای طرح رتبه بندی معلمان

پوشش تحصیلی ابتدایی به ۵۲ درصد رسید/ اجرای طرح رتبه بندی معلمان

سنندج- معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: با توجه به اجرایی کردن طرح های مختلف میزان پوشش مقطع ابتدای در کشور به ۵۲ درصد افزایش پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد دیمه ور ظهر امروز یکشنبه در سی و یکمین یادواره بزرگداشت مقام معلم و دهمین یادواره شهدای فرهنگی کردستان که در مجتمع امام خمینی(ره) سنندج برگزار شد، با بیان اینکه حضرت علی(ع) اسوه و الگوی تمامی معلمان بوده و است، گفت: معلمانی که اندیشه و بیانات این امام بزرگوار را سرمشق خود قراردادند توانسته اند افراد مومن و تاثیرگذاری را تعلیم و تربیت کنند.

وی با اشاره به اینکه تمامی مشکلات گذشته، حال و حتی آینده جوامع مختلف ناشی از کم توجهی به جایگاه خطیر آموزش و پرورش بوده است، عنوان کرد: این مسئله نیز منجر به بروز معضلات و آسیب های فراوانی شده است که برطرف کردن آنها تلاش و عزمی راسخ می طلبد.

وی معلم را عنصر الهی تعلیم و تربیت در آموزش وپرورش خواند و افزود: ۶ زیرنظام تعریف شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کشور تحت شعاع شخصیت، دانش، مهارت و نگاه معلمان است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به عملکرد این وزارتخانه در سال گذشته اشاره کرد و اظهارداشت:  با اقدامات انجام شده دغدغه ومطالبه مقام معظم رهبری در خصوص اجرایی شدن سند تحول بنیادین با تدوین نقشه راه این سند به اجرایی شدن نزدیک شده است.

دیمه ور ادامه داد: بر مبنای این نقشه راه، سند راهبردی معاونت آموزش ابتدایی وزارت خانه را هم تدوین و در راستای آن آیین نامه کلاس های چند پایه را نیز در شورای عالی آموزش و پرورش مطرح کردیم.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۷۰۰ هزار دانش آموز در ۵۲ هزار کلاس چند پایه در کشور مشغول به تحصیل هستند.

وی عنوان کرد: تدریس ۶ پایه تحصیلی برای یک معلم کاری بسیار سخت و طاقت فرساست لذا آیین نامه مذکور برای برقراری عدالت اجتماعی و توجه بیشتر به چنین معلمانی تصویب شده است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: براساس این آیین نامه تعداد دانش آموزان کلاس های چند پایه نباید از ۱۵ نفر بیشتر باشند و در صورت افزایش این تعداد، به ازای هر دانش آموز حق التدریس به معلم پرداخت خواهد شد.

دیمه ور افزود: برای توسعه عدالت آموزشی نیز اساسنامه مدارس عشایر کشور که در گذشته متاسفانه این مدارس فاقد مقرارت قانونی بودند و در این رابطه بیشتر سلیقه ای عمل می شد، تدوین شده است.

وی اظهار داشت: امیدواریم با اجرای این اساسنامه شاهد آموزش و پرورش پویاتری در استان های عشایرنشین کشورمان باشیم.

وی با بیان اینکه یکی از مظاهر عدالت آموزشی توسعه پوشش تحصیلی در مقطع ابتدایی است، بیان کرد: نرخ پوشش تحصیلی پیش دبستانی در دو سال قبل ۳۸.۲ درصد بود که در سال گذشته به همت مسئولان این رقم به ۵۲ درصد رسید.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: در تلاش هستیم که دوره پیش دبستانی را از حالت اختیاری خارج و در استان های دو زبانه این ظرفیت به صورت جدی را تقویت کنیم.

دیمه ور در ارتباط با طرح رتبه بندی معلمان هم  یادآورشد: رتبه بندی معلمان مبنای معیشتی ندارد و فقط جایگاه حرفه ای آنها را تبیین می کند.

وی عنوان کرد: سال ۸۳ سهم آموزش و پرورش از تولید ناخالص داخلی ۴ درصد بود که این میزان در سال ۹۲ به ۱.۸ درصد کاهش پیدا کرد و طبیعتا این مهم در معیشت معلمان تاثیرمنفی گذاشته است.

وی در پایان سخنان خود در این مراسم بیان کرد: برگرداندن این منحنی و از بین بردن تبعیض هایی که در گذشته ایجاد شده با توجه به شرایط کنونی کشور نیازمند تلاش و پشتکار فراوانی است.

کد خبر 2566823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha