۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۰:۱۰

گزارش مهر/

وقتی درخت پشتکار میوه داد/تحقق اقتصاد مقاومتی در پشت بام یک خانه

وقتی درخت پشتکار میوه داد/تحقق اقتصاد مقاومتی در پشت بام یک خانه

بیرجند- رمضان رستمی یک فعال عرصه اقتصاد مقاومتی است که با استفاده از پشت بام و حیاط خانه خود گلخانه ای احداث کرده و سال گذشته یک تن و ۳۰۰ کیلوگرم خیار ارگانیک برداشت کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، برای نخستین بار در شهریور سال ۸۹ بود که واژه اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد. واژه ای که به دنبال شدت یافتن تحریم های یک جانبه و غیر انسانی غرب علیه ایران در چند سال اخیر وارد ادبیات اقتصادی کشور شده و به فراخور حال و روز کشورمان مورد بحث قرار گرفته است.

مقام معظم رهبری در ۲۹ بهمن ماه سال ۹۲ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را شامل۱۰ ویژگی، چهار ضرورت و هشت الزام تحقق اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند که عدالت اجتماعی، تکیه بر ظرفیت های داخلی، رویکرد جهادی، مردم محوری، رشد بهره‌وری، اقتصاد دانش‌بنیان از جمله مهمترین محورهای این شعار بودند.

در این مدت دستگاه های مختلف از جمله بسیج سازندگی تلاش کردند که به روش های مختلف گامی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی بردارند.

رمضان رستمی نیز یکی از فعالان اقتصاد مقاومتی است که با تسهیلات سازمان بسیج سازندگی و با استفاده از پشت بام و حیاط منزل خود گلخانه ای احداث کرده که امروز نه تنها نیاز خانواده خود بلکه نیاز مردم شهرستان خود را تا حدودی برطرف می کند.

او که در سال ۵۹ در یک خانواده کشاورز به دنیا آمد به دلیل علاقه به کار کشاورزی تحصیلات خود را در این رشته ادامه داد، بعد از اتمام تحصیلات دو سال به عنوان سرباز امریه در جهاد کشاورزی خدمت کرد و بعد از دو سال کار در سازمان ملی جوانان در عرصه کشاورزی گلخانه ای و اکنون هفت سال است که مسئول گلخانه در بنیاد مستضعفان خراسان جنوبی است.

گلخانه ای در خانه

علاقه شدید او به کار کشاورزی با کار در گلخانه به پایان نرسید تا جایی که تصمیم گرفت از حیات و منزل خود برای کار کشاورزی استفاده کند.

این فعال عرصه اقتصاد مقاومتی کشت گلخانه ای را از سال ۹۲ با یک گلخانه یک متری در حیات خانه خود آغاز کرد و امروز این گلخانه را با استفاده از تمام مساحت حیاط و پشت بام خانه به ۱۶۰ متر افزایش داده است.

رستمی سال گذشته توانست یک تن و ۳۰۰ کیلو خیار ارگانیک از گلخانه خود برداشت کند و علاوه بر سودی که از این طریق به دست آورد، برای چهار نفر نیز شغل ایجاد کرد.

 امروز نه تنها رمضان رستمی بلکه تمامی افراد خانواده از جمله همسر او که در شهر متولد شده به کار کشاورزی علاقه مند شده اند و پا به پای او حتی در نبود او به کار در گلخانه ای که او با جان و دل راه اندازی کرده، مشغولند.

 رمضان این روزها به دلیل اینکه مسئولیت مزرعه ای را در سربیشه برعهده دارد از گلخانه و خانه خود دور شده و همسر او که دیگر در کشاورزی تجربه کافی را به دست آورده کارهای گلخانه او را برعهده گرفته است.

متن زیر حاصل گفتگوی خبرنگار مهر با این فعال عرصه اقتصاد مقاومتی است.

بهشتی در خانه؛ برداشت یک تن خیار ارگانیک از پشت بام خانه

رمضان رستمی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار مهر با بیان اینکه کار خود را از سال ۹۲ با یک گلخانه یک متری در حیات خانه آغاز کردم، گفت: به خاطر علاقه ای که به گلخانه داشتم، تصمیم گرفتم بسته به شرایط گل و گیاه، حیات و پشت بام خانه خود را نیز به گلخانه تبدیل کنم و امروز ۱۶۰ متر گلخانه در خانه ام دارم.

وی با بیان اینکه کشت اول من گل و گیاه بود و بازار خوبی نیز داشت، ادامه داد: با توجه به اینکه رشته اصلی من صیفی جات بود در  ۹ کشت خیار گلخانه ای را آغاز کردم که ثمره خوبی نیز داد.

این فعال اقتصاد مقاومتی بیان کرد: سال گذشته توانستم از هر بوته حدود یک کیلو خیار برداشت کرده و در مجموع حدود یک تن و ۳۰۰ کیلو خیار ارگانیک از گلخانه ۱۶۰ متری خود برداشت کردم که چهار تا پنج میلیون برای من سود داشت.

رستمی اضافه کرد: علاوه بر این در سال گذشته دو کارگر برای کارهای گلخانه به من کمک کردند و زمینه اشتغال برای آن ها نیز فراهم شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر انواع گونه های گل در حیات خانه ام پرورش یافته و قصد دارم از آن ها قلمه بگیرم، می گوید: علاوه بر گل در حیات، پرتقال و نارنگی کاشته ام و واقعا یک بهشت در حیات خانه خود دارم.

این فعال اقتصاد مقاومتی اضافه کرد: امسال تصمیم گرفته ام به جای خیار، توت فرنگی در گلخانه خود پرورش دهم و الان نیز تا حدودی کار کشت آن را انجام داده ام ولی هنوز به ثمر نرسیده است.

گلخانه ای در خانه

به خاطر علاقه، کارم را ادامه می دهم

رستمی با بیان اینکه برای احداث این گلخانه مبلغ ۲۰ میلیون تومان تسهیلات با نرخ ۱۶ درصد از سازمان بسیج سازندگی گرفته ام، گفت: سازمان بسیج سازندگی به طور واقعی در عرصه اقتصاد مقاومتی کار می کند و در این مدت نیز از من به طور کامل حمایت کرده است.

وی از بالابودن نرخ سود تسهیلات گلایه می کند و می گوید: من ماهیانه باید حدود ۵۰۰ هزار تومان قسط تسهیلات را پرداخت کنم که درمد زیادی برای من باقی نمی ماند ولی دنبال سود زیاد نیستم و به خاطر علاقه آن را ادامه می دهم.

رستمی در پاسخ این سوال که آیا گلخانه در پشت بام خانه به ساختمان منزل او آسیب نمی زند و نحوه کشت او چگونه است؟ می گوید:  کشتی که اکنون در این گلخانه انجام می شود کشت هدروفونیک است و به گونه ای نیست که برای پشت بام سنگینی داشته باشد.

وی با بیان اینکه تمام سیستم آبیاری این گلخانه به صورت قطره ای اتوماتیک انجام می شود، اضافه کرد: سیستم آبیاری خودش روی تایمر تنظیم بوده و به صورت خودکار کار می کند.

این فعال عرصه اقتصاد مقاومتی تاکید کرد: هرچقدر آب روی بوته ها می ریزد برای گل و گیاه استفاده شده و میزان آبی که روی ساختمان می ریزد کم است و بدون آسیب رساندن به بنا بخار می شود.

گلخانه ای در خانه

علت ایجاد گلخانه در حیات خانه نداشتن زمین است

رستمی از دولت انتظار حمایت دارد و می گوید: من به دلیل نداشتن زمین در خانه این گلخانه را احداث کردم و اگر هزار متر زمین در بیرجند داشتم خیلی بیشتر از این ها می توانستم کار انجام دهم و درآمد داشته باشم و اکنون نیز به دنبال گرفتن زمین از جهاد کشاورزی و منابع طبیعی هستم.

وی با بیان اینکه دانشجویی که فارغ التحصل می شود هیچ سرمایه ای برای شروع به کار ندارد، بیان کرد: کسانی که دارای سرمایه هستند علاقه زیادی به کار ندارند اما من به کار کشاورزی علاقه دارم و در این عرصه برنامه های زیادی دارم که می خواهم انجام دهم.

این فعال عرصه اقتصاد مقاومتی با اشاره به اینکه پرورش گل و گیاه در بیرجند سود خوبی دارد، ادامه داد: تنها مشکل من برای کار زمین است و  اگر من فقط هزار متر زمین اطراف بیرجند داشتم می توانستم کارهای زیادی انجام دهم و حتی چند جوان دیگر را مشغول به کار کنم.

سرمایه شش میلیونی و ایده هایی که نیاز به حمایت دارند

رستمی در مورد برنامه ها و آرزوهای خود در آینده می گوید: الان حدود شش میلیون تومان سرمایه جمع آوری کرده ام و قصد دارم در یکی از زمین های خودمان که در شهرستان قاین است سدی احداث کنم و به کار کشت زرشک مشغول شوم.

وی با بیان اینکه شهرستان قاین چند سال است که با خشکسالی دست و پنجه نرم می کند، بیان داشت: این سد که حدود ۴۸۰ هزار لیتر ظرفیت خواهد داشت، در مسیر رودخانه ای که از آن زمین می گذرد، احداث شده و با آبیاری قطره ای زرشک که در منطقه قاین خوب جواب می دهد را خواهم کاشت.

این فعال عرصه اقتصاد مقاومتی با انتقاد از قوانین دست و پا گیر برای گرفتن تسهیلات اجرای آبیاری قطره ای، می گوید: اگر بخواهیم از جهاد کشاورزی در این زمینه تسهیلات بگیریم باید بنا به خواسته آن ها و  توسط پیمانکاران خودشان کار انجام دهیم و برای من که خودم در این رشته تخصص دارم سودی ندارد که بخواهم برای کارشناس و نقشه بردار هزینه کنم.  

گلخانه ای در خانه

موسیقی و نقاشی در کنار کار کشاورزی

رستمی در ارتباط با نحوه برخورد افراد خانواده با کارش می گوید: همسرم با شناختی که از من داشت می دانست که اگر بخواهم کاری انجام دهم ۱۰۰ درصد در آن پشتکار دارم به همین دلیل هیچگاه مانع کارم نشد و با وجود اینکه در شهر متولد شده امروز در کنار من سبزی جات کشت می کند و اکنون که من در بیرجند نیستم او کارهای گلخانه را برعهده گرفته است.

رستمی در ارتباط با فعالیت های جانبی خود در کنار کار کشاورزی می گوید: زمانی که در دانشکده کشاورزی تحصیل می کردم به نقاشی علاقه داشتم و موسیقی هم کار می کنم اما نه به صورت حرفه ای فقط چند دوره از آن را گذرانده ام.

وی به جوانان توصیه می کند که هر کس علاقه ای به کشاورزی دارد اگر پشتکار داشته باشد می تواند کاری در این حوزه انجام دهد ولی ابتدا باید با درآمد کم شروع کند و قانع باشد و دولت نیز باید در این مسیر مشوق جوانان باشد.

این فعال عرصه اقتصاد مقاومتی اضافه کرد: من ابتدای کارم هیچ چیزی نداشتم در دانشگاه نیز چیز زیادی یاد نگرفته ام اما چون بچه کشاورز بودم و پشت کار داشتم توانستم در این کار موفق شوم و حتی ادعا می کنم در جایی که آب وجود نداشته باشد می توانم از سنگ آب دربیاورم.

کد خبر 2575695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha