۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۱:۰۶

مهر گزارش می دهد؛

آذربایجان غربی شاهراه ارتباط با اروپا/روابط شهرهای مرزی تقویت شود

آذربایجان غربی شاهراه ارتباط با اروپا/روابط شهرهای مرزی تقویت شود

ارومیه - شرایط جغرافیایی و هم مرزی با سه کشور خارجی از جمله ترکیه، آذربایجان غربی را در موقعیت شاهراهی ارتباط ایران به اروپا قرار داده، شاهراهی که توجه به آن گسترش رونق اقتصادی کشور را به همراه دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، این استان از شمال با جمهوری آذربایجان و از غرب با کشورهای عراق و ترکیه همسایه است که این مسئله موجب ارتقای اهمیت ژئوپلیتیک این منطقه شده است.

آذربایجان غربی به‌دلیل دارا بودن سه پایانه مرزی رسمی با ترکیه دروازه ایران به بازارهای جهانی و اروپایی است ویژگی ها مسئولان می تواند با برنامه ریزی دقیق و اصولی بهره کافی را از آن ببرند.

اختصاص بیشترین حجم صادرات و واردات آذربایجان غربی به ترکیه، مشترکات بی‌شمار از تمامی ابعاد بین استان‌های مرزی ایران و ترکیه، انجام واردات و صادرات کالاها از طریق مرزهای آذربایجان غربی، جای شکی برای ایجاد توسعه و تقویت شهرهای مرزی نمی گذارد موضوعی که سالهای گذشته چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

برگزاری اجلاس استانداران مرزی دو کشور ابتکاری است که پنجمین دوره خود را تقویت می کند مسئولان دو کشور هم به این نتیجه رسیده اند که با توسعه و تقویت روابط استانهای مرزی زمینه گسترش همه جانبه همکاریهای خیلی راحت تر فراهم می شود.

بنابر این در این اجلاس ها ضمن اینکه دیدارها تازه می شود مسایل  و مشکلات متعددی رودر رو مطرح و راه های رفع بسیاری از مشکلات ترسیم می شود هر چند تحقق تفاهم نامه های قبلی اجلاس های گذشته راه درازی در پیش دارد اما این اجلاس می تواند افق روشنی پیش پای دو کشور قرار دهد.

ایران و ترکیه

اجلاس شهرهای مرزی ایران و ترکیه در خوی زمینه ساز همکاریهای آینده خواهد بود

فرماندار خوی برگزاری اجلاس توسعه همكاريهاي مشترك اقتصادي آذربايجان غربي با استان هاي مرزي تركيه در این شهرستان را زمینه ساز توسعه همکاریهای آینده بین ایران و ترکیه دانست و گفت: به طور قطع دیدار، گفتگو و بررسی مسایل مختلف دو کشور در اجلاس و نشست هایی که به صورت رو در رو برگزار می شود نتایج مثبتی به همراه دارد.

حسین سیوانی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه آذربایجان غربی و خوی از دیرباز به دلیل هم مرزی روابط حسنه ای با ترکیه به خصوص استانهای مرزی این کشور دارد عنوان کرد: این دو کشور به خصوص شهرهای مرزی اشتراکات فرهنگی، اجتماعی، تاریخی ... زیادی دارد که تقویت روابط آنها ضروری است.

وی برگزاری اجلاس توسعه همكاريهاي مشترك اقتصادي آذربايجان غربي با استان هاي مرزي تركيه را زمینه ساز و بسترساز تقویت سطح روابط و حضور سرمایه گذاران دو کشور دانست و افزود: تلاش دولت و مدیریت ارشد استان از ابتدای فعالیت در راستای بهره مندی از ظرفیت های منطقه ای، مرزی است که امیدواریم بخشی از آن در این اجلاس محقق شود.

سیوانی زمینه سازی برای توسعه تجارت مرزی، ارتقای سطح مناسبات اقتصادی و سرمایه گذاری های مشترک، گسترش همکاری های مشترک در بخش های مختلف از جمله بخش های صنعتی، علمی، فرهنگی، دانشگاهی، ورزشی و گردشگری، پیگیری اجرای مفاد تفاهمنامه های قبلی بین دو طرف و حفظ و تقویت روابط فیمابین از جمله مهمترین اهداف برگزاری این اجلاس عنوان کرد.

فرماندار خوی با تاکید بر اینکه در این نشست همچنین مصوبات و روند پیشرفت مصوبات اجلاس های قبلی بررسی می شود اعلام کرد: در کنار برگزاری جلسات مشترک استانداران، سه کمیته فرعی نیز برای این اجلاس در نظر گرفته شده که شامل کمیته های سرمایه گذاری و همکاری های صنعتی، کمیته حمل و نقل - گمرک و تجارت مرزی و کمیته امور گردشگری، فرهنگ، آموزش، بهداشت و درمان هستند.

سیوانی همچنین برگزاری این اجلاس در خوی را زمینه ساز توسعه بیش از پیش این شهرستان مرزی دانست و گفت: این شهرستان از ظرفیت های بالایی در بخش گردشگری، توریسم درمانی، ترانزیت ریلی و ... برخوردار است که در این اجلاس با تفاهم بر روی حل برخی مشکلات سطح مبادلات نیز توسعه می یابد.

فرماندار خوی تاکید کرد: همچنین در راستای تسهیل در مبادلات مرزی در اسرع وقت جاده مرزی خوی – رازی بهسازی شده و مرز کاپی کوی و خوی نیز توسعه می یابد.

2nhp7xf.jpg

تقویت سطح روابط استانهای مرزی ایران و ترکیه به طور جدی پیگیری می شود

معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار آذربایجان غربی نیز برگزاری اجلاس توسعه همكاريهاي مشترك اقتصادي آذربايجان غربي با استان هاي مرزي تركيه در خوی زمینه ساز توسعه همکاری و زمینه ساز تحقق هدفگذاری ۳۰ میلیارد دلاری بین دو کشور دانست و گفت: هم همرز بودن و حسن همجواری ایجاب می کند در سال استانهای مرزی و مسئولان دو کشور دیدارها را تازه و زمینه بررسی مسایل دو طرف را فراهم کنند که این اجلاس فرصت مناسبی است.

تقی کهوریان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه بر اساس تاکیدات دولت و نیز مدیریت ارشد استان تقویت سطح روابط استانهای مرزی دو کشور به طور جدی مورد توجه مسئولان است عنوان کرد: آذربایجان غربی تنها استان هم مرز ایران با ترکیه بوده که سه مرز رسمی با این کشور دارد بی شک توسعه روابط می تواند زمینه ساز تقویت و گسترش مبادلات تجاری، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی باشد.

وی با اشاره به ظرفیت و پتانسیل استان در بخش های محتلف از جمله علمی، کشاورزی، صنعتی و... اظهارداشت: در این اجلاس ضمن بررسی راه های تقویت روابط تفاهم نامه های ورزشی، فرهنگی، دانشگاهی و صنعتی بین دو طرف به امضا می رسد که عملی کردن آن زمینه ساز تحقق هدفگذاری ۳۰ میلیارد دلاری دو کشور خواهد بود.

معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه دنبال ایجاد شهرک مرزی بین دو کشور هستیم افزود: ایجاد مناطق ویژه اقتصادی در استان نیز با هدف جذب سرمایه گذاران خارجی اجرایی می شود که با تحقق این دو طرح امیدواریم بتوانیم زمینه ساز حضور سرمایه گذاران در این منطقه باشیم.

کهوریان با اعلام اینکه هم اکنون بیشترین بخش صادرات استان به کشور ترکیه انجام می شود افزود: بر اساس آمارها سال گذشته بیش از ۶۲۸ میلیون دلار صادرات غیرنفتی در استان صورت گرفته که از این میزان ۲۷۱ میلیون دلار به کشور ترکیه صورت گرفته است که حجم بالایی را شامل می شود.

معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار آذربایجان غربی یاد آور شد: کشور ترکیه یکی از دو مقصد مهم محصولات صادراتی آذربایجان غربی به شمار می رود به طوری که در صادرات از گمرکات استان، افزون بر ۴۳ درصد آنها به ترکیه صادر شده و تمامی آنها از مرز زمینی بین دو کشور در آذربایجان غربی بود.

به هر روی برگزاری این اجلاس که پنجمین دوره خود را تجربه می کندمی تواند افق روشنی پیش روی مسئولان دو طرف در راستای تقویت روابط همه جانبه با محوریت توسعه شاهراه ارتباطی ایران به اروپا باشد.

پنجمين اجلاس توسعه همكاريهاي مشترك اقتصادي آذربايجان غربي با استان هاي مرزي تركيه همزمان با ۲۲ و ۲۳ اريبهشت ماه با حضور استاندار آذربايجان غربي و واليان استانهاي وان، ايغدير، آغري و هكاري تركيه به مدت دو روز در شهرستان خوي برگزار مي شود كه طي اين دو روز راهكارهاي ارتقاي همكاريهاي مشترك در جلسات كميته هاي سه گانه اجلاس مورد بررسي قرار خواهد گرفت.

معاون رئیس جمهور در امور بین الملل، استاندار آذربایجان غربی و جمعی از مقامات و مسئولین استانی اعم از سیوانی اصل معاونت استاندار و فرماندار شهرستان خوی و فرمانداران سلماس، چالدران و ماکو، تجار، بازرگان و فعالان اقتصادی استان آذربایجان غربی نیز حضور خواهند داشت.

مرز رازی - کاپی کوی به عنوان دروازه اتصال ایران به اروپا بوده بطوریکه بر اساس اسناد تاریخی جاده ابریشم نیز در گذشته دقیقا از این منطقه عبور می کرد که هم اکنون شهرستان خوی و این مرز در شمالغرب کشور به محلی برای صادرات کالا به اروپا تبدیل خواهد شد.

گزارش: سکینه اسمی

کد خبر 2578755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha