۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۳:۱۴

استان مرکزی ۱۳ موزه تاریخی و هنری فعال دارد

استان مرکزی ۱۳ موزه تاریخی و هنری فعال دارد

اراک- مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: در حال حاضر ۱۳ موزه در استان مرکزی در حوزه های باستان شناسی، مردم شناسی، صنایع دستی و هنری فعال هستند.

سید محمد حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: از این تعداد شش موزه در اراک و و بقیه در دیگر شهرستان های استان از جمله ساوه، آشتیان و خمین قرار دارند.

وی اظهار داشت: موزه مفاخر اراک یکی از مهم ترین موزه های مفاخر ایران است که در سال ۱۳۸۸ در منزل خاکباز اراک افتتاح شده است.

حسینی افزود: موزه های مفاخر و شخصیت های معرفی شده در آن، نشان دهنده ادبیات، علم، فرهنگ فقه، فلسفه و در یک کلمه سطح فرزانگی استان و منطقه هستند.

وی خاطرنشان کرد: موزه های هنری، تاریخی و باستان شناسی، مردم شناسی، علوم طبیعی و موزه های محلی و منطقه ای از جمله مهم ترین موزه ها هستند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: یکی از مهم ترین کارهای موزه به نمایش گذاشتن انسان گذشته، در برابر چشمان انسان معاصر است و نمایش اینکه انسان گذشته چگونه زندگی و خانواده را بنا نهاده و هنر، صنعت و تمدن خود را ساخته است.

حسینی افزود: موزه ها امروز حامل پیام، ناقل اندیشه و جهان بینی هستند و در زندگی گذشته انسان را به روی نسل امروز و آینده می گشایند.

وی افزود: مردم در زمینه روی آوردن به بازدید و شناخت موزه ها در ایران استقبال کمی می کنند و در واقع ما هنوز در مراحل آغازین فرهنگ سازی برای این مساله هستیم چرا که بهره گیری از موزه، هنوز جایی در زندگی مردم ما باز نکرده است و ما رفتن به موزه را فقط بخشی از جهانگردی می دانیم.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در پایان گفت: به مناسبت روز جهانی موزه ها، در مورخ ۲۸ اردیبهشت ماه سال جاری بازدید از کلیه موزه های استان رایگان است.

موزه مفاخر اراک از بخش‌های مختلفی شامل تالار امام خمینی (ره)، تالار مفاخر مذهبی و دینی، تالار مفاخر علمی و فرهنگی، تالار امیرکبیر، تالار قائم مقام فراهانی، تالار مفاخر در قید حیات و تالار سرداران شهید تشکیل شده‌است.

در این موزه سردیس‌های مفاخر استان به همراه آثار چاپ شده آنان و اسناد و عکس‌های متعلق به امام خمینی(ره)، امیرکبیر، قائم ‌مقام فراهانی، پروین اعتصامی، کربلایی کاظم ساروقی، ملامهدی نراقی، ملا احمد نراقی، میرزا حسن آشتیانی، سلمان ساوجی، پروفسور حسابی، دکتر محمد قریب، آیت الله اراکی، استاد واشقانی فراهانی، شهید مصطفی چمران، شهید محلاتی، عباس سحاب و فخرالدین عراقی به نمایش گذاشته شده است.

کد خبر 2583356

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha