۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۱:۲۷

نخستين همايش ملى فرهنگ، هويت شهرى و گردشگرى در مشهد برگزار شد

نخستين همايش ملى فرهنگ، هويت شهرى و گردشگرى در مشهد برگزار شد

مشهد- نخستين همايش ملى فرهنگ، هويت شهرى و گردشگرى با هدف شناسايى راهكارهاى جذب توريست با محوريت حفظ ارزشهاى دينى، هويت تاريخى و ملى در هتل ثامن مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، دبير علمى نخستين همايش ملى فرهنگ، هويت شهرى و گردشگرى روز سه شنبه محورهاى اصلى مورد بحث در این همایش را شهرسازى، معمارى و گردشگرى با حضور کارشناسان این حوزه عنوان کرد و افزود: در همین راستا تعداد يك هزار و ۶۰ مقاله به دبيرخانه این همايش ارسال شده است.

حسين حاتمى نژاد افزود: ازاين تعداد مقالات ۳۰۰ عنوان توسط هيئت داوران و با شاخص هايى از قبيل روش تحقيق، اهداف تحقيق، چارچوب نظرى و در نهايت رعايت اصول مقاله نويسى ارزيابى و انتخاب شدند.

وى در ارتباط با ضرورت و ماهيت برگزارى همايش ملى فرهنگ، هويت شهرى و گردشگرى ادامه داد: همانطور كه مى دانيد كشورهايى كه داراى اقتصاد تك محصولى هستند در فرايند جهانى شدن بسيار آسيب پذير مى باشند كه متاسفانه كشور ما با اقتصاد نفتى به خوبى نتوانسته از ظرفيت تاريخى و ريشه هاى فرهنگى ايرانى و اسلامى استفاده كند.

ایران رتبه ۵۶ جذب توریست

عضو هيئت علمى دانشگاه تهران اضافه كرد: ايران از نظر ظرفيت هاى گردشگرى، ژئوتوريسم و اكوتوريسم در ميان ۱۰ كشور نخست دنيا قرار دارد اما براساس رتبه بندى كشورهاى موفق در امر جذب توريست و گردشگرى رتبه ۵۶ جهان را دارد.

وى ابراز كرد: در نظام سرمايه دارى توسعه گردشگرى و جذب توريسم بر مبناى افزايش توليد ناخالص ملى و از طريق فعاليت ها و ارائه خدمات با هر هزينه فرهنگى است كه اين مهم در كشور ما بايد براساس ارزش هاى فرهنگى و هويت والاى اسلامى و ايرانى محقق شود.

حاتمى نژاد بيان كرد: يكى از مهمترين مفاهيم شهرى در دنياى امروز مفهوم كاميابى شهرى بوده كه از طريق پنج محور، برابرى فرصت ها و شمول اجتماعى، ارتقا كيفيت زندگى مردم، توسعه زيرساخت ها، بهره ورى بالا و پايدارى زيست محيطى سنجيده و ارزيابى مى شود.

زیر ساخت های گردشگری نیاز به توجه دارد

وى عنوان كرد: متاسفانه در محور زيرساختى شهر مشهد و تهران داراى كمبودهايى است كه مى توان به نداشتن مترجم عرب و فرانسوى در فرودگاه بين المللى مشهد و نامناسب بودن تابلوهاى شهرى در معرفى و راهنماى توريست و گردشگر اشاره كرد.

دبير علمى نخستين همايش ملى فرهنگ، هويت شهرى و گردشگرى اظهار كرد: منظور از افزايش بهره ورى در جذب توريست و گردشگر بالا بردن ماندگارى و اقامت آنها در شهرها بوده كه متاسفانه به خوبى مولفه هاى آن در شهرى مانند مشهد فراهم نشده است.

وى ادامه داد: همچنين متاسفانه شهر مشهد با سه ميليون جمعيت داراى يك ميليون و ۳۰۰ نفر حاشيه نشين بوده كه اين موضوع نشان دهنده عدم تحقق ارتقا كيفيت زندگى شهروندان در اين شهر است.

حاتمى نژاد تاكيد كرد: تقويت بنيان هاى فرهنگى و هويت ملى، توجه به ارزش ها، عقايد، هنر و دانش مى تواند در پيشبرد اهداف توسعه گردشگرى مناسب و كارآمد باشد در همين راستا اميدواريم بتوانيم اين دسته از همايش ها را در سال هاى بعد در سطح ملى برگزار كنيم.

 

کد خبر 2584121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha