پاسخ به سؤالات دینی؛

جریان فطرس ملک چه بوده است؟

جریان فطرس ملک چه بوده است؟

آنچه در برخي از روايات در مورد فطرس آمده اين است كه به خاطر نافرمانی از دستور الهی به زمين و در جزيره‌ای تبعيد گشت و قدرت عروج را از دست داد.

به گزارش خبرنگار مهر، همواره سؤالهای زیادی وجود دارد که ذهن افراد را به خود مشغول می کند، گروه دین و اندیشه خبرگزاری مهر برخی از پرتعدادترین سؤالاتی که توسط مردم از مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی پرسیده می شود را برای آگاهی مخاطبان ارائه می کند. 

*سؤال: جریان فطرس ملک چه بوده است؟ وظيفه اين فرشته چه بوده است؟ چرا فطرس نافرماني كرد و بال هايش سوخت؟ آيا ملائكه ترك امر الهي و گناه مي‌كنند؟

پاسخ: آنچه در برخي از روايات در مورد "فطرس" آمده، اين است كه به خاطر نافرماني از دستور الهي به زمين و در جزيره‌اي تبعيد گشت و قدرت عروج را از دست داد،‌ نه اين كه فلج (به معناي جسماني) شده باشد، اما اين كه اين مسئله با عصمت فرشتگان چگونه سازگار است در توضيح مي‌گوييم:

با بررسي آيات و روايات متعدد، مي ‏توان ويژگي‏هاي زير را براي فرشتگان برشمرد:

۱. موجودات شريف و ارزشمندي هستند كه واسطه بين خداوند متعال و عالم محسوس به شمار مي‏آيند و در همه حوادث بزرگ و كوچك جهان نقش دارند؛ بر هر امري با توجه به ابعاد و جنبه ‏هاي مختلف آن يك يا چند فرشته گمارده شده است، نقش فرشتگان در حوادث و جريان‏ها، اجراي فرمان الهي و تثبيت آن در جايگاه ويژه ‏اش است. قرآن كريم در اين باره مي‏ فرمايد: "لا يسبقونه بالقول و هم بامره يعملون؛(۱) آن‏ها در هيچ سخني بر خداوند پيشي نمي ‏گيرند و مطيع امر خداوندند."

۲. در فرشتگان سركشي و نافرماني وجود ندارد؛ چون اراده‏ اي مستقل از اراده خداوند ندارند تا چيزي خلاف خواست او بخواهند. قرآن در اين مورد مي‏ فرمايد:"لا يعصون الله ما امرهم و يفعلون ما يؤمرون؛(۲) فرمان خداوند را مخالفت نمي‏كنند و امر او را اطاعت مي‏ كنند."

۳. فرشتگان، با وجود فراواني و كثرت، از نظر مقام و درجه مختلفند، برخي برتر از برخي ديگرند و عده‏اي فرمانده و عده‏اي فرمانبردارند. آن كه فرمانده است به امر الهي امر مي‏كند و فرمان مي ‏دهد و آن كه فرمانبر است نيز به دستور الهي مطيع و فرمانبردار است و همگي در اين ويژگي كه از خود اراده و اختياري ندارند، مشتركند؛ چنان كه قرآن مي ‏فرمايد: "و ما منّا اِلاّ و له مقام معلوم؛(۳) هر كدام از ما فرشتگان داراي رتبه و جايگاه معين و مشخصي است."

۴. چون كارهاي فرشتگان به امر خداوند و اراده اوست و خداوند در همه امورش غالب و چيره است - "و الله غالبٌ علي امره؛(۴) خداوند بر كارش مسلط و چيره است- و هيچ چيز در آسمان‏ها و زمين او را عاجز و مغلوب نمي‏ سازد،(۵) فرشتگان نيز كه فرمانبرداران حق بوده، اراده و خواستي جز اراده و خواست او ندارند و همواره چيره و پيروزند.(۶)

در مورد فطرس كه يكي از فرشتگان الهي است، روايات متعددي داريم كه مضمون و محتواي آن‏ها يك‏سان است. در روايتي مي‏خوانيم: فطرس فرشته‏اي بود كه گردا گرد عرش الهي در گردش بود و درباره دستوري از اوامر خداوند كوتاهي و سستي ورزيد. بالش به كيفر اين نافرماني چيده شد و به يكي از جزيره ‏ها تبعيد گرديد. هنگامي كه امام حسين(ع) متولد شد، جبريل(ع) براي عرض تبريك به پيامبر(ص) به سوي زمين فرود آمد و در راه با فطرس ديدار كرد. جبريل(ع) به وي پيشنهاد كرد، براي عرض تبريك و تهنيت، با او نزد پيامبر(ص) برود. هنگامي كه جبريل(ع) او را به حضور پيامبر(ص) برد، به امر پيامبر(ص)، بالش را به بدن پاك امام حسين(ع) ماليد و سلامتش را باز يافت.(۷)

عده‏ اي از بزرگان معتقدند، داستان فطرس با آيات صريح قرآن كه ويژگي‏هاي فرشتگان را برشمرده، آن‏ها را بندگان مطيع و كريم و شايسته خداوند معرفي مي ‏كند و از هر نوع سرپيچي و نافرماني پيراسته مي‏ داند، سازگاري ندارد؛ پس بايد اين گونه روايات را نادرست شماريم؛ و به فرض درستي‏شان، بدان سبب كه نكته‏اي فراتر از ادراك ما دارند، بايد علمش را به اهلش يعني اولياي برگزيده الهي واگذاريم و خود را در فهم آن ناتوان بدانيم.

در مقابل عده‏ اي بر اين باورند كه فرشتگان اصناف و درجه ‏هاي گوناگون دارند. گروهي مقرّبند و گروهي در درجه پايين‏تر جاي گرفته‏ اند. آياتي كه هر گونه نافرماني و سرپيچي را از فرشتگان نفي مي‏كنند، به فرشتگان مقرب مربوط است. فطرس از فرشتگان مقرب نبود تا از هر نوع سركشي پيراسته باشد؛ به ويژه آن كه تخلف و سرپيچي فطرس در برخي روايات كندي و سستي ورزيدن خوانده شده كه نوعي ترك اولي است نه گناه. چنان كه پيامبران(ع) نيز درجات مختلف دارند: "تلك الرسل فضّلنا بعضهم علي بعض؛(۸) بعضي پيامبران را بر بعضي برتري بخشيديم." عده‏ اي از انبياء ترك اولي داشتند؛ ولي جمعي مانند پيامبر بزرگوار اسلام(ص) و خاندان پاكش جز اراده الهي اراده‏ اي نداشتند و حتي از ترك اولي نيز پيراسته بودند.

پي ‏نوشت ها:

۱. انبيا(۲۱)آيه۲۷.

۲. تحريم(۶۶)آيه ۶.

۳. صافات(۳۷)آيه۱۶۴.

۴. يوسف(۱۲)آيه۲۱.

۵. فاطر(۳۵)آيه ۴۴.

۶. ر.ك: الميزان، ج‏۱۷، ص‏۱۲، ذيل آيه اول سوره فاطر.

۷. ر.ك: سفينه البحار، شيخ عباس قمي(ره)، ج‏۳، ص‏۹۳۰؛ بحارالانوار، ج‏۲۶، ص‏۳۴۰، روايت ۱۰ و ج‏۴۳، ص‏۲۴۳، روايت ۸ و ج‏۴، ص‏۱۸۲، روايت ۷.

۸. بقره(۲)آيه ۲۵۳.

کد خبر 2586526

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • علی ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
      6 43
      شیطان هم فرشته بود که دچار لغزش شد
    • محمد حسین ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
      29 3
      نه شیطان جن بود،از جنس آتش و همانند انسان صاحب اختیار
    • محسن IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      0 0
      برابر نص صریح قران فرشته ها نمیتوانند خلاف امر الهی عمل کنند.
      • GB ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
        0 0
        شیطان هم فرشته بود و آن معصیت بزرگ را انجام داد
    • حسینی IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۷
      0 0
      سلام در ذهنم هست که بنده شیخی می گفت این ملک روزی با افتخار به خدا عرضه میدارد که اگه بنده انسان بودم مرتکب این همه گناه نمی شدم!خدا هم برای اینکه به ایشان اثبات کنه اونجوری که فکر می کنه نیست ! ایشان را مثل انسان صاحب اختیار می کنه و به زمین میفرسته!این فرشته ادم شده! مرتکب معصیت میشه .خدا بین
    • حسینی IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۷
      0 0
      ...بعد ارتکاب گناه از خدا میخواهدکه در همین دنیا عذاب بشه به حساب قیامت نمانه!برای همین قدرت پرواز از ایشان گرفته و در چاهی یا جزیره ای آویزان میشه تا روز قیامت!اما با تولد امام حسین ع و حضور در کنار قنداقه و شفاعت پیامبر مورد عفو الهی قرار گرفته و به جایگاه قبلی برمیگرده و متوجه میشه آدم شدن محاله!