۴ خرداد ۱۳۹۴، ۹:۰۸

مهر گزارش می دهد؛

اختراعی که به داد تشنگی حیات وحش رسید/ نخبه همدانی جدی گرفته نشد

اختراعی که به داد تشنگی حیات وحش رسید/ نخبه همدانی جدی گرفته نشد

همدان-حفظ گونه های در حال انقراض حیات وحش از دغدغه های اصلی جهانیان است که یکی از نخبه های جوان همدانی با ساخت آبشخور هوشمند قدمی در راه حفظ این گونه ها برداشته اما هنوز حمایتی نمی بیند.

به گزارش خبرنگار مهر، هر ساله به دلایل گرمایش زمین، مصرف بی رویه آب و عوامل مختلف، سطح آب سفره های زیر زمینی پایین آمده و دریاچه ها و رودخانه ها رو به خشک شدن هستند که در کشوری مانند ایران که دچار کمبود شدید آب است این موضوع نماد بیشتری پیدا می کند.

از سویی حیات وحش دارای گونه های بسیاری است که در محیط و به خصوص مناطق حفاظت شده پراکندگی دارند و تا حدودی تحت حفاظت هستند اما برای تامین آب مورد مصرف خود از گیاهان آب دار استفاده می کنند که آن هم منبع کامل برای موجودات نیست و فقط برای موجودات علف خوار در محدودیت خاص خود فراهم است که برای این امر آبشخور هایی در محیط تعبیه شده که حوضچه هایی هستند که یا به صورت دستی و یا از ذخیره آب باران و یا هدایت آب ارتفاعات پر می شود تا برای مصرف حیوانات در محیط فراهم باشد.

آنچه ذکر آن ضروری به نظر می رسد اینکه این آبشخور ها اکثرا آب خود را به داخل زمین و دیواره ها نشت داده و حتی در غیر این صورت تا قبل از مصرف آب توسط حیوانات با توجه به گرمای محیط و شرایط آب و هوایی تبخیر شده و کاملا از بین می رود و به واقع کارایی و تاثیر کمی برای حیوانات دارد.

آبشخور هوشمند همدان

برای حل این مشکل امیر عباس اقبالپور از نخبه های همدانی در رشته مهندسی منابع طبیعی در گرایش محیط زیست دستگاه آبشخور هوشمند را ساخته است.

مخترع جوان همدانی در گفتگوی اختصاصی خود با خبرنگار مهر همدان اظهارداشت: آبشخور هوشمند دستگاهی است که داری منبع ذخیره آب است که از آب باران برای ذخیره منبع خود استفاده می کند و به روش دستی و طبیعی منبع آن شارژ می شود و آب مورد نیاز موجودات زنده را بدون دخالت انسان در اختیار موجودات قرار می دهد.

امیر عباس اقبالپور گفت: این دستگاه  داری یک شاسی بدنه و یک منبع آب، تعدادی سنسور و محل آبشخور و سیستم باران گیر و متعلقات است که در دو مدل الکترونیکی و مکانیکی طراحی شده و در مدل الکترونیکی از انرژی پاک خورشیدی برای تامین نیروی الکتریسیته خود استفاده می کند.

وی ادامه داد: آبشخور هوشمند در محیط هایی که محل گذر موجودات، مناطق حفاظت شده، مراتع و در کل در محیط هایی که حیات وحش، موجودات، پرندگان و جانوران دسترسی به آب ندارند کارایی به سزایی دارد و قابل نصب و بهره برداری است و قابلیت نصب در مناطق صعب العبور را دارد و در تمامی ابعاد و حجم های قابل نیاز قابل طراحی و ساخت است.

همدان

مخترع جوان همدانی عنوان کرد: دستگاه آبشخور هوشمند در مدل الکترونیکی در محیط های ذکر شده حضور جانداران را از فاصله چند متری (متغیر قابل تنظیم) حس می کند و توسط پردازشگر دستگاه این اطلاعات ثبت می شود و دستگاه در پاسخ، از چشمه ی تعبیه شده در طرفین آبشخور مقدار آب لازم را برای موجود تهیه کرده و مانند چشمه ای تراوش می کند و آب حاصله در حوضچه سیستم ریخته می شود و به راحتی در دسترس و توجه موجودات قرار می گیرد.

امیر عباس اقبالپور گفت: سیستم به قدری هوشمندانه عمل می کند که وجود یک حیوان بزرگ حتی گاو و یک پرنده کوچک را هم حس می کند  و مقدار آب مورد نیاز را در اختیارش می گذارد.

وی گفت: مقداری از این آب توسط موجود خورده می شود و مابقی آب تولید شده در حوضچه آبشخور هوشمند که برای مصرف حیوان به طور مکانیزه تهیه شده بعد از تایم مشخص و فقدان موجود اتوماتیک فیلتر شده و دوباره به منبع سیستم برگشته داده می شود.

وی افزود: یکی دیگر از ویژگی های بارز این سیستم این است که آب باران موجود در منطقه را گرفته هدایت کرده و بعد از فیلتر کردن در منبع خود ذخیره می کند و تقریبا در این سیستم، تبخیر محیطی و هدر رفتن آب نفوذ و نشت آب به زمین به صفر می رسد و مقدار کل آب مورد استفاده صرف مصرف موجودات می شود.

علیپور. محیط زیست 20150319_010801.jpg

امیر عباس اقبالپور عنوان کرد: مدل مکانیکی این دستگاه همانند مدل الکترونیکی خود قابلیت ذخیره آب باران به روش دستی را دارد و ظاهر دستگاه و متعلقات مشابه مدل الکترونیکی است اما همیشه مقدار کمی آب در حوضچه آبشخور خود قرار می دهد که در صورت کم شدن آب (خورده شدن توسط موجود) دوباره به همان مقدار آب به مرور به حوضچه آبشخور اضافه می شود و همان طور که از اسمش پیداست کارکرد مکانیکی دارد و نیاز به هیچ گونه انرژی الکترونیکی ندارد و نسبت به مدل الکترونیکی خود ساده تر و مقاومت و کارکرد بالایی در محیط دارد.

وی گفت: این دستگاه هیچ گونه مشابه داخلی و خارجی ندارد و برای اولین بار در سطح دنیا طراحی و ساخته شده است.

وی یادآور شد: در مدل الکتریکی حدود ۶۰ درصد اجزای مهم دستگاه که بن اصلی آن است ۱۰۰ درصد ایرانی و ۴۰ درصد قطعات جانبی دستگاه برای جواب دهی بهتر ساخت دیگر کشور هاست و درمجموع اصالت طرح و ایده ۱۰۰ رصد ایرانی و در مدل مکانیکی ۱۰۰ درصد دستگاه و اجزای تشکیل دهنده آن بومی است.

مخترع جوان همدانی در رابطه با ساخت دستگاه آبشخور هوشمند اظهار داشت: با توجه به رشته تحصیلی خود و مواجه بودن به طور علمی و مستقیم با محیط زیست این کمبود را حس کرده و به فکر جبران آن بودم.

امیرعباس اقبال پور با بیان اینکه طرح دستگاه آبشخور هوشمند اردیبهشت سال ۹۲ انجام و تا خردادماه سال گذشته مراحل تحقیقاتی و ساخت آن به طول انجامید، گفت: این دستگاه محصول مشترک فکری و نیروی کاری بنده و حمیدرضا اقبالپور بود که چون عنوان طرح متعلق به بنده بود نام ایشان کمتر برده شده اما حمیدرضا اقبالپور نقش بسزایی در به بار نشستن این دستگاه داشته است.

وی با اشاره به انبوه سازی این دستگاه بیان کرد: به دلیل اینکه استفاده این دستگاه جنبه ملی دارد طرف قراداد برای تولید انبوه، سازمان محیط زیست است که آنها هم با این همه ابراز ناراحتی از وضعیت بحرانی حیات وحش علی الخصوص در زمینه کمبود منابع آبی برای تغذیه موجودات، تا کنون هیچ جوابی به بنده نداده اند و اختراع را نادیده گرفته اند.

مخترع جوان همدان یادآور شد: سازمان محیط زیست هیچ همکاری نداشته و با توجه به اینکه مرجع اصلی ارائه این دستگاه سازمان حفاظت محیط زیست است اما این سازمان ازپذیرش این موضوع شانه خالی می کند.

آبشخور هوشمند همدان

مخترع جوان همدانی با بیان اینکه این طرح به هیچ وجه نمونه خارجی ندارد، بیان کرد: عامل تخریب محیط زیست و از دست دادن گونه های حیاتی در حیات وحش کشور سطحی نگری افراد جامعه به خصوص مسئولین مربوطه است.

اقبال پور افزود: تمامی هزینه ها شخصی بوده و باعث ایجاد ضعف شدیدی در انجام پروسه های این طرح هاست.

وی با اشاره به مشوق های خود بیان کرد: در وهله اول پشتیبانی بدون مرز پدر و مادر عزیزم و همفکری و راهنمایی های بسیار موثر برادر عزیزم و صبر و شکیبایی همسر مهربانم.

سرپرست اداره‌کل محیط‌ زیست همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در همدان با اشاره به اختراع آبشخور هوشمند اظهار داشت: اختراعی که این مخترع جوان انجام داده کار بسیار خوبی است منتهی این اختراع به هیچ وجه به کار محیط زیست نمی آید.

عادل عربی با اشاره به دلایل عدم کارایی آبشخور هوشمند در محیط زیست گفت: در طبیعت نه برق داریم و نه چشمه های پر آب که بتوانیم مخزن این آبشخور را از این چشمه ها تامین کنیم و در مجموع شرایط استفاده از این وسیله را در محیط زیست نداریم.

آبشخور هوشمند همدان

سرپرست اداره‌کل محیط‌ زیست همدان با بیان اینکه ما در طبیعت مکانی داریم که شیبی بالای ۵۰ درصد دارد و عملا نمی شود این دستگاه را در ان محیط استفاده کرد، گفت: چشمه هایی داریم که به اندازه یک شیر سماور نیز آب نمی دهند و تنها پرندگان به دور این چشمه ها جمع می شوند.

عربی با اشاره به توپوگرافی همدان بیان کرد: توپوگرافی همدان نیز مناسب نصب آبشخور هوشمند نیست چراکه توپوگرافی همدان کوهستانی است و اکثر چشمه ها نیز در شیب ها قرار دارند و باید گفت که این دستگاه در مجموع به درد محیط زیست نمی خورد.

وی عنوان کرد: این دستگاه قطعات الکترونیکی دارد و طوری طراحی شده که آب باران را در خود نگه دارد اما حیات وحش آنقدر حساس است که وقتی آبی درجایی جمع شود و بو بگیرد گونه های جانوری از آن نمی خورند.

سرپرست اداره‌کل محیط‌ زیست همدان با اشاره به سازه این آبشخور گفت: این وسیله نزدیک به دو متر ارتفاع دارد و حیاط وحش اصلا از ترس به این آبشخور نزدیک هم نمی شود چراکه به چنین چیزهایی عادت ندارند.

عربی یادآور شد: مخترع جوان همدان با هدف محیط زیست این آبشخور را طراحی کرده و با ذهنیت دانشجویی خود این وسیله را ساخته در صورتی که در واقعیت با چیز دیگری رو به رو هستیم و وقتی در عرصه محیط زیست این وسیله را قرار می دهیم می بینیم اصلا این آبشخور به کار محیط زیست نمی آید و تنها نگهداری از این وسیله برای ما هزینه ایجاد می کند و ما اصلا از پس آن هم بر نمی آییم.

وی در پاسخ به وضعیت مناطق حفاظت شده همدان نیز گفت: شش منطقه حفاظت شده در استان همدان و ۱۲ منطقه شکار ممنوع در استان وجود دارد.

با این تفاسیر شاید دلایل مسئولان اداره محیط زیست استان همدان برای عدم پذیرش این طرح پذیرفتنی باشد اما آنچه مسلم است اینکه عدم حمایت از جوانان نخبه همدانی آنان را دلسرد کرده و از ادامه فعالیت بازخواهد داشت.

گفتنی است از دیگر طرح های این مخترع نخبه همدانی که نیازمند حمایت مسئولان است ساخت ربات متحرک تامین پخش علوفه برای موجودات حیات وحش با کنترل ماهواره ای (برای اولین بار در دنیا)، ربات محیط بان حیات وحش (با کاربردهای هواشناسی و اعلام بررسی ها به صورت بیسیم به مرکز برای اولین بار در دنیا)، دستگاه کنترل کننده برای سر شماری موجودات وحشی و اهلی (برای اولین بار در ایران)، سیستم دزدگیر هوشمند وایرلس ضد سرقت برای اتومبیل (برای اولین بار در دنیا)، پنل تقویت شاسی خودرو برای تمامی خودرو ها برای کاهش آسیب دیدگی در تصادفات (برای اولین بار در دنیا)، ایربگ دوبل ریل صندلی خودرو (برای اولین بار در دنیا)، کنترلر خروجی اگزوز (مشابه خارجی تولید با یک سوم قیمت)، پروتز(اندام) مصنوعی با الیاف فیبر کربن، ضد آب با ۳/۱ وزنی و ۱۰ برابر مقاوم تر از  پروتز های موجود (برای اولین بار در ایران) و... است.

کد خبر 2759552

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha