۱۲ خرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۵۵

شرح وظایف آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو/بررسی شوینده ها

شرح وظایف آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو/بررسی شوینده ها

رئیس بخش آزمایشگاه های بهداشتی آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو، تاکید کرد: بررسی خمیر دندان، پاک کننده های دهان و دندان نیز تحت نام گروه دهان شویه ها در آزمایشگاه مرجع واکاوی می شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهندس عباس دلیرج در خصوص گروه های بهداشتی مورد ارزیابی در آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو، گفت: در آزمایشگاه مرجع، تمامی تجهیزات مورد نیاز برای کنترل های معتبر فرآورده های غذایی، آرایشی، بهداشتی، دارویی و دیگر حوزه های مرتبط با شرح وظایف سازمان غذا و دارو وجود دارد.  

وی در توضیح نمونه های بهداشتی ارجاع داده شده به آزمایشگاه بیان نمود: این نمونه ها علاوه بر بخش بهداشتی به دیگر قسمت های مرتبطی مثل میکروبی و سم شناسی نیز فرستاده می شود تا بر اساس ضوابط آزمایشگاهی از جنبه های مختلف مورد سنجش و بررسی قرار گیرد.

دلیرج تصریح کرد: نمونه ها توسط مسئول بخش، به کارشناسان ارجاع داده شده، پس از ثبت مشخصات اعم از سری ساخت، شماره نامه محصول ارجاعی و برخی ضروریات دیگر در دفاتر باتوجه به زمان نامه یا اولویتی زمانی که در خصوص فرآورده ای خاص ممکن است وجود داشته باشد تحت آزمایش های استاندارد و مبتنی بر ضوابط آرایشی و بهداشتی لازم قرار می گیرد.

وی در آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو را شامل چندین بخش دانست که همگی تحت عنوان آزمایشگاه فرآورده های بهداشتی به فعالیت مشغولند.

رئیس بخش آزمایشگاه های بهداشتی آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو، گروه اول را که ممکن است در خارج وزارت بهداشت تحت عنوان مواد سلولزی شناخته شوند انواع دستمال های بهداشتی اعم از پوشک بچه، نوار بهداشتی و اصطلاحا دستمال کاغذی بر شمرد و ادامه داد: مواد شوینده مثل انواع مایعات ظرف و دستشویی، صابون، پودر رختشویی دست بافت و ماشینی گروه دیگر این حوزه را در بر می گیرند.

وی تصریح کرد: بررسی خمیر دندان، پاک کننده های دهان و دندان نیز تحت نام گروه دهان شویه ها در همین آزمایشگاه واکاوی می شوند. ضمن آنکه شامپوهای موی سر و بدن مواد دیگری هستند که در گروه فرآورده های بهداشتی آزمایشگاه مرجع شامپوهای موی سر و بدن را در بر می گیرند که انواع و اقسام متفاوتی مثل بچه، بزرگسال، ملایم، تند و... را شامل می شوند.

دلیرج با اشاره به مباحث تخصصی این مواد نیز اظهار داشت: آنیونیک هایی مثل شوینده های لباس و مایعات شوینده، آمفوتریک و نایتونیک های مثل انواع شامپوها از خانواده سولفندکتان محسوب می شوند و آنها را نمی توان همزمان باکاتیونیک هایی مثل نرم کنندهای موی سر و ضدعفونی کننده ها استفاده کرد سولفندکتانهای آنیونیک وکاتیونیک را نیز چنینند و فقط در ادوار گذشته این دو را در شامپوهای ضد شوره مصرف می کردند که استفاده از این روش نیز منسوخ شده است.

کد خبر 2766759

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha