۱۷ خرداد ۱۳۹۴، ۸:۲۶

مهر گزارش می دهد؛

ایلام در برمودای «گرما، بی آبی و غبار»/ خردادماه تابستانی شد

ایلام در برمودای «گرما، بی آبی و غبار»/ خردادماه تابستانی شد

ایلام- حال این روزهای استان کوهستانی ایلام حکایت قرار گیری در وسط مثلث برمودای گرما، بی آبی و گرد و غبار است تا با رکورد زنی گرما در خردادماه، تابستان زودتر خود را به شهرستانهای این استان برساند.

به گزارش خبرنگار مهر، طی سالهای اخیر موجی از گرما و افزایش دما به دلایل مختلف در نقاط مختلف کشور به وجود آمده که استان ایلام هم از این قاعده مستثی نبوده تا هوای این استان کوهستانی رو به گرما برود.

استان ایلام در غرب کشور و با ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق در منطقه ای کوهستانی و در حاشیه جنوب غربی رشته کوه زاگرس قرار گرفته و بخش عمده این استان را مناطق کوهستانی و یا تپه های ماهوری تشکیل داده که با شیب تندی به دشتهای کم ارتفاع منتهی می شود.

از مهمترین کوه های این استان می توان به رشته کوه کبیرکوه در شمال غرب و جنوب شرق، کوه های مانشت در شمال ایلام و کوه های شهان و بانکول در شمال استان اشاره کرد که ایلام را به استانی با توپوگرافی غالب کوهستانی تبدیل کرده اند.

ایلام و سه نوع آب و هوای مختلف

استان ایلام از نظر آب و هوایی شاید در نگاه اول با توجه به وجود کوهستانها و کوه های متعدد و البته جنگلهای وسیع که بیش از ۶۴۰ هزار هکتار هستند، استانی سردسیر به نظر برسد اما در تقسیم بندی هواشناسی بخش هایی از این استان جزو مناطق گرم کشور محسوب می شود.

زاگرس

با این حال به دلیل اختلاف ارتفاع، اختلاف درجه حرارت و میزان بارندگی در بخش های شمالی، جنوبی و غربی ایلام، این استان از نظر آب و هوایی به سه منطقه تقسیم می شود، منطقه سردسیری شامل مناطق کوهستانی شمال و شمال غربی، منطقه معتدل و سومین منطقه، منطقه گرمسیری است که مشتمل بر مناطق غربی و جنوب غربی ایلام می شود.

تقسیم بندی شمالی و جنوبی آب و هوای ایلام

شهرستانهای مهران و دهلران به دلیل نزدیک بودن به مرز کشور عراق و بیایانی بودن درمای هوای آنها در فصل تابستان به بالای ۵۰ درجه می رسد، و در عین حال مناطق شمالی استان از هوای خنک تری برخوردار هستنداگر ناحیه معتدل ایلام را کنار بگذاریم در تقسیم بندی شمالی و جنوبی می تون گفت که استان ایلام دارای آب و هوای بياباني و گرم در نیمه جنوب و نيمه مرطوب و سرد در ناحیه شمالی است.

با این تقسیم بندی در جنوب استان شهرستانهای دهلران، مهران، آبدانان، دره شهر و بدره میزبان هوای گرم تری نسبت به نیمه شمالی استان شامل ایلام، چرداول، سیروان، ایوان و ملکشاهی هستند.

شهرستانهای مهران و دهلران به دلیل نزدیک بودن به مرز کشور عراق و بیایانی بودن درمای هوای آنها در فصل تابستان به بالای ۵۰ درجه می رسد، و در عین حال مناطق شمالی استان از هوای خنک تری برخوردار هستند.

تنوع آب و هوایی در استان ایلام باعث شده این استان در ایام مختلف سال میزبان خوبی برای گردشگران باشد، گردشگرانی که می توانند جاذبه های مختلف زمستانی و تابستانی را در این استان مشاهده کنند.

اما فصل بهارِ عروس زاگرس چیز دیگری است، با توجه به منابع طبیعی غنی و وسعت بالای مراتع و جنگلهای ایلام فصل بهار به ویژه فروردین و اردیبهشت ایلام صحنه ای از نقاشی های بکر طبیعت است؛ هر چند که طی سالهای اخیر با تغییرات اقلیمی و افزایش دمای هوا شاهد کشیدن شدن پای فصل تابستان به ماه خرداد بهار نیز بوده است.

گرما به همه نقاط ایلام رسید

افزایش دما در استان ایلام در حالیست که امسال هنوز تابستان نرسیده شاهد رکورد زنی دما در استان ایلام هستیم تا موج گرما به همه شهرستانهای استان ایلام برسد که به نظر می رسد می توان دلیل این گرمای زودهنگام را در خشکسالی های پی در پی، ورود امواج گرد و غبار و...جستجو کرد تا ایلام در یک بحران آب و هوایی قرار گرفته است.

گرما زدگی

در حال حاضر دمای هوا در شهرستانهای دهلران و مهران که در اوج گرما هستند به شدت افزایش یافته به طوری که به گفته ساکنان این مناطق دو کولر گازی هم در خانه ها جوابگوی نقابله با گرما نیست و این موضوع از نظر اقتصادی هم برای مردم مشکل ایجاد کرده است.

ایلام روی موج گرما

موج گرما همچنان در استان وجود دارد تا میانگین دمای ایلام از نرمال بالاتر برود به طوریکه پیش بینی شود در روزهای آینده دمای هم بازهم افزایش داشته باشدمجتبی میهن پرست کارشناس اداره کل هواشناسی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: توده هوای گرمی از هفته گذشته وارد استان ایلام شده به طوریکه میانگین دمای استان به ۳۸ درجه رسیده است.

وی ادامه می دهد: در تابستان سال جاری هوای استان بسیار گرم شده و نسبت به سالهای گذشته با افزایش دما روبرو هستیم که همین مسئله تا هفته های آینده در استان ادامه دارد.

این کارشناس هواشناسی می افزاید: موج گرما همچنان در استان وجود دارد تا میانگین دمای استان از نرمال بالاتر برود به طوریکه پیش بینی شود در روزهای آینده دمای هم بازهم افزایش داشته باشد.

میهن پرست ادامه می دهد: گرمای هوا سال به سال در استان ایلام رو به افزایش است و این گرما در شهرستانهای مهران، دهلران و دره شهر بیشتر از سایر نقاط است به طوریکه مردم از هم اکنون موج گرما را تجربه کرده اند.

استفاده از کولر آبی در بحران بی آبی

و اما ورود موج گرما به استان ایلام علاوه بر کلافه کردن مردم نگرانی های دیگری را نیز به همراه داشته است تا در زمینه آب شاهد رشد چشمگیر مصرف مردم باشیم.

با توجه به بضاعت ایلامی ها اکثر مردم استان از کولرهای آبی استفاده می کنند در حالیکه این استان با توجه به روند کاهشی بارش ها با بحران آب مواجه است.

آب شرب خشکسالی کم آبی بحران آب

داراب بیرانوندی مدیر عامل آب و فاضلاب شهری استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: مردم مناطق شمالی استان ایلام از کولرهای آبی استفاده می کنند که برای استفاده از این کولرها در هر شبانه روز بیش از ۳۰۰ لیتر آب مصرف می شود.

وی بیان می کند: خود این آمارها نشان دهنده رشد مصرف آب در فصل تابستان دارد که مردم باید در این زمینه صرفه جویی و همکاری لازم را داشته باشند چراکه هوا گرم شده و آب نقش مهمی برای استان دارد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان ایلام اضافه می کند: هم اکنون میانگین مصرف آب در استان ایلام دو برابر میانگین کشوری است و لذا از مردم خواهشمند هستیم با توجه به محدودیتهای منابع آبی در مصرف آب به طور جدی صرفه جویی کنند.

وی افزود: البته در این بین مردم شهرستانهای دهلران و مهران بیشتر از کولرهای گازی استفاده می کنند چراکه کولرهای آبی جوابگوی گرمای هوا در این دو شهرستان نیست.

گرد و غبار در کنار گرما

و اما آنچه وضعیت گرمای هوا در ایلام را غیرقابل تحمل تر کرده پدیده گرد و غبار است به طوریکه در سالجاری بارها این استان شاهد ورود موج ریزگردها به استان بوده تا هوای ایلام را در وضعیت هشدار قرار دهد.

گردو غبار در هشت بندی

مدیر کل محیط زیست استان ایلام به خبرنگار مهر می گوید: در سال جاری ۱۴ روز هوای آلوده و غبارآلود در استان ایلام ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

مازیار سلیمان نژاد بیان کرد: سال گذشته در همین مدت فقط پنح روز هوای آلوده در استان ثبت شده که منظور از هوای آلوده یعنی میزان ذرات گرد و غبار بیش از حد مجاز یعنی۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب بوده است.

وی از تقویت امکانات سنجش آلودگی هوا در شهرستانهای استان هم خبر می دهد و می گوید: درصدد هستیم تا پایگاه های سنجش هوا در همه شهرستانهای استان نصب کنیم و در حال حاضر در شش شهرستان استان این پایگاهها راه اندازی شده است.

سلیمان نژاد یادآور می شود: این پایگاه های سنجش برای اطلاع رسانی در زمینه میزان آلودگی هوا بسیار موثر هستند که امیدواریم این تقویت ایستگاهها محقق شود.

بحران در انتظار ایلام

کلکسیون مشکلات ایلام در آستانه فصل تابستان در حال تکمیل شدن است، گرمای کم سابقه هوا در کنار بحران آب و معضل گرد و غبار این استان را در شرایط بحرانی قرار داده استبا این تفاسیر کلکسیون مشکلات ایلام در آستانه فصل تابستان در حال تکمیل شدن است، گرمای کم سابقه هوا در کنار بحران آب و معضل گرد و غبار این استان را در شرایط بحرانی قرار داده است.

استمرار این روند زندگی مردم را با چالش جدی مواجه خواهد کرد تا همچنان چشم ها برای رفع دست کم مشکل گرد و غبار در این بحران گرما و بی آبی به دست مسئولان و رایزنی های بین المللی آنها دوخته باشد.

به نظر می رسد کم توجهی به رفع این مشکلات در بلندمدت ضمن افزایش مهاجرت در غرب کشور از جمله استان ایلام مشکلات جدی برای سلامت و منابع طبیعی این منطقه به دنبال خواهد شدا، مشکلاتی که باید از امروز برای مقابله با آن چاره اندیشی کرد.

این روزها با قرارگیری در آستانه تابستان استان ایلام از نظر آب و هوایی وارد یک بحران جدی شده چراکه هم دما به طور بی سابقه ای افرایش یافته و هم استان با کم آبی جدی مواجه است.

این گزارش حال و هوای ایلام در خرداد ماه است، هنوز مانده تا به تیر و مرداد و هوای تابستانی آن برسیم تا نگرانی ها در این زمینه هر روز جدی تر شود.

خبرنگار: رمضان نوری

کد خبر 2769347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha