۲۰ خرداد ۱۳۹۴، ۹:۵۵

حمیدرضا آصفی در گفتگو با مهر:

وضع استقلال و پرسپولیس از پارسال بدتر می‌شود/ دور دایره می‌چرخند

وضع استقلال و پرسپولیس از پارسال بدتر می‌شود/ دور دایره می‌چرخند

عضو پیشین هیات رئیسه فدراسیون فوتبال با تاکید بر اینکه چون هدف از واگذاری استقلال و پرسپولیس معلوم نبود این کار به سرانجام نرسید، گفت: بااین شرایط اوضاع این دو باشگاه از فصل قبل هم بدتر خواهد شد.

حمیدرضا آصفی در گفتگو با خبرنگار مهر، پیرامون دلایل عدم واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی پس از چهار مزایده گفت: ابتدا باید دید هدف از این واگذاری از روز اول چه بوده است؟ آیا هدف تنها برداشتن بار مالی از روی دوش دولت بوده؟ آیا هدف وارد کردن نیروهای وارد به کار بوده است؟ آیا می خواهند بخش خصوصی را فعال کنند؟ به نظر من اولین ابهام مشخص نبودن هدف است. این یعنی آنکه مجلس محترم چیزی را تصویب کرده و دولت هم قصد اجرا داشته بدون اینکه هدف اصلی مشخص باشد.

وی در ادامه افزود: این مسیرها متفاوت است. اگر هدف برداشتن بار مالی از روی دوش دولت بوده باید جور دیگری جلو می‌رفتند. اگر هدف وارد کردن نیروهای کاربلد بوده مسیر به شکل دیگری باید جلو می‌رفت و در حالت سوم نیز همینطور.

«ورک شاپ»  یک روزه و انفجار افکار لازم است
عضو سابق هیات رئیسه فدراسیون فوتبال در ادامه گفتگویش با خبرنگار مهر افزود: تجربه سی ساله من در ورزش می‌گوید اینکار اصلا هدف نداشته و به همین دلیل اینها دور یک دایره می‌چرخند. به نظر من باید وزارت ورزش «ورک شاپ» تشکیل دهد، آنهم «ورک شاپی» یک روزه و در آن از پیشکسوتان، کارشناسان، خبرنگارها، مدیران و ... دعوت کند تا یک انفجار افکار صورت بگیرد و یک روز بنشینند و ببینند چه باید کرد؟

کدام تیم‌ها خصوصی هستند که استقلال و پرسپولیس باشند؟
وی تاکید کرد: نمی شود برای خصوصی سازی دو باشگاه بزرگ مثل استقلال و پرسپولیس پشت درهای بسته نشست و فکر کرد و با تعداد محدودی نفر و کارشناس که ضرورتا حرف‌های متفاوتی هم نمی‌گویند، تصمیم گرفت.

آصفی تصریح کرد: به باشگاه‌های فوتبال ایران نگاه کنید، مگر سپاهان خصوصی است؟ مگر تراکتورسازی خصوصی است؟ مگر سایپا خصوصی است؟ مگر پیکان خصوصی است؟ اصلا مگر ما تیم خصوصی به آن شکل داریم؟ اگر بخواهیم فوتبال را هم خصوصی کنیم باید از باشگاه‌های ساده‌تر شروع کنیم نه از این دو باشگاه!

پاسخ به یک پرسش
عضو پیشین هیات مدیره استقلال در پاسخ به این پرسش خبرنگار مهر مبنی بر اینکه بسیاری از نمایندگان مجلس و دولتمردان، این باشگاه‌ها را به دلیل ثبت شرکت‌ها، خصوصی می‌دانند و حرف شما را رد می‌کنند،گفت: چگونه خصوصی هستند؟ مدیر‌عامل ذوب آهن را چه کسی تعیین می‌کند؟ مدیر‌عامل سپاهان را چه کسی مشخص می‌کند؟ بودجه‌شان مگر از کارخانه نیست؟ مگر هیات مدیره این باشگاه‌ها را چه کسانی تعیین می‌کند؟ اولین تبلور کار خصوصی سازی در انتصاب‌هاست.

وی تاکید کرد: نمی‌شود که افراد را در دنیای خصوصی به کار بگیری اما آخر ماجرا همه آن اعضا دولتی باشند؟ فوتبال ما در همین چرخه معیوب قرار گرفته که همه در آن دولتی هستند، پرسپولیس و استقلال هم به تبع این فوتبال و این روش دچار این گرفتاری‌ها شده اند، دوباره تاکید می‌کنم، ما هدف واگذاری این دو باشگاه را نه می‌دانستیم و نه می‌دانیم.

خودروسازان اهلیت داشتند تیمشان نمی‌رفت دسته اول
سفیر سابق ایران در فرانسه در مورد اهلیت‌هایی که در مزایده استقلال و پرسپولیس رد شدند، گفت: من در مورد اهلیت نمی‌خواهم صحبت کنم اما مثلا خودرو سازها اگر اشراف کامل داشتند که یکی از آنها به دسته یک نمی رفت و دومی در نیمه جدول باشد. در ضمن خود خودروسازها هم دولتی هستند. چیدمان آنها را ببینید.

وی در این رابطه افزود: در همه جای دنیا صلاحیت یا اهلیت را احراز می کنند اما تعریف آنها از اهلیت با آنچه ما اینجا داریم متفاوت است، آنها تعریفشان مطابق با بافت و ساختار کشور خودشان است و ما نیز همینگونه هستیم. اهلیت داشتن اتفاق خوبی است.

فصل آینده وضعیت استقلال و پرسپولیس بدتر است
این مسئول پیشین فوتبال در این رابطه که دوباره استقلال و پرسپولیس در مقطع نقل و انتقالات نه هیات مدیره دارند و نه مدیرعامل و نه مربی،گفت: من خردادماه پارسال هم اعلام کردم، هم استقلال و هم پرسپولیس به مشکل برخورد می‌کنند، مجددا می‌گویم برای سال آینده نیز اگر تا آخر خرداد کار جمع نشود، هم استقلال و هم پرسپولیس شرایطی بدتر از امسال خواهند داشت.

وی تاکید کرد: شما ببینید هر روز زمزمه تغییر هیات مدیره و مدیرعامل این دو باشگاه به گوش می‌رسد. هیات مدیره‌ای که نمی‌تواند مدیر‌عامل عزل و نصب کند و از جای دیگری این مهم تصمیم گیری شود که هیات مدیره نیست، هیات‌مدیره باید عزل و نصب کند، جواب بخواهد و البته در پی آن پاسخگو هم باشد که ما چنین چیزی را در این دو تیم نمی‌بینیم.

حمیدرضا آصفی

باید اهداف را مشخص کنیم
سفیر پیشین ایران در امارات در مورد اینکه آیا ورود ثروتمندان به عنوان اسپانسر به این دو باشگاه، وزن تجربی و علمی را در فوتبال پایین نمی‌آورد گفت: آن «ورک شاپی» که گفتم برای همین است، باید هدف را تعیین کنند، ما گیرهای زیادی در ورزش کشور داریم، هنوز فوتبال ما حق پخش تلویزیونی خود را هم نمی‌گیرد.

فوتبال باید بتواند حق پخش خودش را بگیرد
وی در ادامه افزود: شما بروید ببینید همین دیدار بارسلونا و یوونتوس چقدر حق پخش تلویزیونی داشته و درآمد این مسابقه چقدر بوده است بعد بیایید ببینیم اینجا هدف از مسابقات چیست؟ چرخش مالی و اقتصادی است یا نه؟ البته با کیفیت کنونی فوتبال ما تلویزیون هم حق پخش نمی‌دهد. الان جذابیت‌ها بسیار کم شده است. اما منصفانه نگاه کنیم ورزش و فوتبال باید بتواند حق پخش خودش را بگیرد.

آصفی تاکید کرد: چون اینها هدف گذاری نشده و تکلیف ندارد ما می‌رویم، اسپانسر می‌آوریم بیست یا سی میلیارد پول می‌دهد، اسپانسر اگر بیست میلیاردش را در بانک هم بگذارد سالی چهار میلیارد سود می گیرد اینجا اما پولی نیست.

نقل و انتقالات ما دیگر اروپایی نیست
سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه در ادامه گفت: نقل و انتقالات هم در ایران، یک نقل و انتقال بسته است و بازیکن بین تیم‌های دولتی و داخلی مدام جابه جا می شوند که این هم سود آور و ارز آور نیست.

وی تاکید کرد: ببینید زمانی فوتبالیست ما دایی بود، پاشازاده بود، مهدوی کیا و علی کریمی و فرهاد مجیدی بودند، تعدادشان هم بسیار بیشتر از امروز بود و در اروپا به میدان می‌رفتند، ضعیف‌ترهایشان در کشور‌های حوزه خلیج فارس اما حالا ملی‌پوش کشور ما خیلی خوب باشد، به قطر می‌رود، این یعنی سودآوری ارزی هم وجود ندارد.

این مقام مسئول تاکید کرد: فوتبال هم مثل اقتصاد است، اگر به اقتصاد جهانی وصل نباشی، دچار مشکل می‌شوی، با همه احترام به بازیکنان خارجی فوتبال ایران از نظر کیفی، خیلی پایین تر از دایی و مهدوی کیا و باقری هستند اما مطلوب ما هستند و البته با سطح فعلی فوتبال ایران، باید هم مطلوب باشند.

وی تاکید کرد: تا زمانی که حق پخش مشخص نباشه تا تبلیغات مشخص نشود و جزییات دیگر، هر اسپانسری که بیاید بیچاره می‌شود و بعد از مدت کوتاهی از زندگی‌اش هم می‌افتد.

علت تضاد در تصمیم مجلس چیست؟
حمیدرضا آصفی در ادامه گفتگویش با خبرنگار در مورد اینکه چرا مجلس واگذاری را مصوب می‌کند و در مزایده چهارم با ۱۳۵ امضا آن را لغو می‌کند، گفت: علت این تضاد در تصمیم این است که کسی هدف از واگذاری را نمی‌داند که از مواردی که من اعلام کردم هر کدام که باشند، این دوگانگی از بین می‌رود اما امروز کسی هدف را نمی‌داند و در نتیجه واگذاری با برخی دیدگاه‌ها تعارض و تضاد پیدا می‌کند.

تعامل بین هیات دولت و مجلس و صدا و سیما لازم است
عضو پیشین هیات رئیسه فدراسیون فوتبال در پاسخ به این پرسش مهر که هماهنگ و مشخص کردن حق پخش و تیلیغات و برند  وظیفه چه کسی است؟ گفت: فوتبال پرتماشاگرترین ورزش کشور است، البته ورزش اول نیست، ورزش اول کشتی است و نهایتا والیبال، اما به لحاظ تماشاگر پرتماشاگر است و بسیار مهم، این همه تماشاگر کار را به هیات دولت و مجلس و صدا و سیما می‌کشاند. به نظرم با تعامل خیلی ساده این ماجرا تمام می‌شود.

حمیدرضا آصفی در مورد اینکه پس چرا تاکنون تمام نشده است؟ گفت: یک «ورک شاپ» یک روزه باید بگذارند، از وزارت ورزش، از صدا و سیما و خبرنگاران و پیشکسوتان نماینده بیاورند و بهترین تصمیم نهایی را بگیرند، مدیریت این «ورک شاپها» هم آنقدر سخت نیست که برخی از آن می‌ترسند، الان وزارت خارجه برای مسائل هسته ای خود ورک شاپ می‌گذارد این که دیگر از مسئله هسته‌ای سخت تر نیست، هست؟

این مقام مسئول افزود: تا وقتی که من نوعی خودم را عقل کل بدانم و بخواهم در اتاق دربسته تصمیم بگیرم همین دایره‌ای که می‌بینید می‌شود مسیر حرکت ما.

فقط دو باشگاه خصوصی داریم
آصفی در پاسخ به این پرسش که چرا باشگاه‌های دیگر سالهاست که از دولت پول می‌گیرند یا دهه‌هاست که خودروسازها در فوتبال هستند اما به این دو تیم که می رسیم هرگز اجازه نمی‌دهند، گفت: دقیقا حرف من همین است.  من فکر کنم تنها دو باشگاه تقریبا خصوصی داریم، اولین آنها گسترش فولاد است و دومین پدیده، در چنین شرایطی برای واگذاری، چهار و پنج نفر آدم محدود می‌توانند برای خرید اقدام کنند که اهلیت آنها را هم رد می‌کنیم، آیا بهتر نیست برای خصوصی سازی از باشگاه‌های کوچکتر شروع کنیم و آخر سر به این دو باشگاه برسیم؟ به هر حال با قیمت سیصد میلیارد تومان مگر چند نفر می‌توانند جلو بیایند؟

کد خبر 2770776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha