۱۳ تیر ۱۳۹۴، ۹:۴۹

مهر گزارش می دهد؛

نظارت بر نرخ‌ها خواسته مردم/سودجویی عامل رشد برخی قیمت‌ها

نظارت بر نرخ‌ها خواسته مردم/سودجویی عامل رشد برخی قیمت‌ها

گرمسار- هرساله عده‌ای سودجو با رسیدن ماه رمضان ضمن بی توجهی به هشدارهای مسئولان اقدام به افزایش قیمت اجناس خود کرده و عوامل نارضایتی مردم را ایجاد می کنند که در این بین نظارت متولیان امر ضرورت دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، در ماه هایی از سال مانند محرم، صفر، رمضان و اسفند، تقاضای برخی از اقلام خوراکی در بازار افزایش چشمگیری می یابد و به دلیل بالابودن تقاضا، نوساناتی در بازار ایجاد می شود به همین دلیل افزایش دقت و برنامه ریزی در توزیع، نظارت، قیمت گذاری و کیفیت کالاها نقش مهمی درکنترل بازار دارد.

با شروع ماه رمضان تقاضای برای کالاهای اساسی افزایش زیادی می یابد و برهمین اساس بازار ماه رمضان مراقبت و نظارت خاصی را می طلبد تا مردم بتوانند در سایه قانون و بدون افزایش قیمت ها کالاهای مورد نیازخود را تهیه کنند.

نظارت دقیق بربازار باعث می شود تا ضمن ثبات تولید و عرضه کنندگان مواد غذایی، قیمت محصولات نیز به خوبی کنترل شود اما متاسفانه هرساله عده ای سودجو با رسیدن ماه رمضان با بی توجهی به هشدارهای مسئولان و بدون علت اقدام به افزایش قیمت اجناس خود کرده و مردم را برای تهیه ارزاق به دردسرمی اندازند.

به بهانه همین موضوع پای صحبت برخی از مردم و تنی چند از مسئولان نشسته و نظر آنان را جویا شدیم.

بازار ماه رمضان

قیمت برخی کالاها با قدرت خرید مردم برابری ندارد

یک شهروند گرمساری با یادآوری اینکه قدرت خرید مردم با وجود تورم بالایی که در بازار وجود دارد به خودی خود کم است، بیان داشت: با بررسی اصناف و جلوگیری از گران فروشی و کم فروشی در بازار، کمک بزرگ و ارزشمندی در این ماه عزیز به مردم، علی الخصوص قشر پایین جامعه خواهد شد.

محمدعلی حسینی درباره لزوم نظارت بر بازار در ماه مبارک رمضان نیز گفت: با توجه به اینکه مردم در این ماه نزورات زیادی را برای روزه داران می دهند و این امرباعث افزایش تقاضا برای برخی از اقلام در این ماه می شود لزوم نظارت دقیق و همه جانبۀ تعزیرات حکومتی در روزهای ماه مبارک رمضان به خوبی احساس می شود.

درست است که دولت برای ثبات و جلوگیری از نوسانات قیمتی تلاش کرده ولی درحال حاضر قیمت برخی کالاها با توان خرید مردم هماهنگی نداشته و عده ای از افراد با خرید این گونه اقلام مشکل دارندوی ابراز داشت: درست است که دولت برای ثبات و جلوگیری از نوسانات قیمتی تلاش کرده ولی درحال حاضر قیمت برخی کالاها با توان خرید مردم هماهنگی نداشته و عده ای با خرید این گونه اقلام مشکل دارند.

این شهروند اظهار داشت: یکی از این نمونه کالاها، قیمت بالای میوه است که ظاهرا با فرارسیدن ماه رمضان هنوز عملکرد جدی و تصمیم خاصی برای کنترل قیمت این نیاز اساسی مردم ایجاد نشده است. قیمت برخی از اقلام میوه در شهرستان گرمسار برای هر کیلو بالای ۱۰ هزار تومان بوده و زمانی که به این قیمت ها اعتراض می شود میوه فروشان اعلام میدارند که قیمت میوه ها در بازار بالاست و ما نیز مجبوریم آن را به قیمت بالا خریده و با قیمت بالاتر بفروشیم.

حسینی یادآور شد: ظاهرا این موضوع پشت پرده هایی هم دارد و آن اینکه درست است که قیمت برخی میوه های نوبرانه در ابتدای آمدن در بازار کمی بالاست، اما سودی که میوه فروشان برای فروش خود تعیین می کنند آیا با حدّ عرف تعیین شدۀ صنفی هماهنگی دارد؟

دیگر شهروند گرمساری در این باره می گوید: قیمت انواع میوه در نقاط مختلف شهرگرمسار بسیار متفاوت است و ظاهرا هرکس به دلخواه خودش قیمت آن ها را تعیین می کند.

علی عامری افزود: البته این میوه ها با قیمت بالاکیفیت زیادی هم ندارد و در مواردی بعد از گذشت یک روز از خرید آن فاسد و غیرقابل استفاده است.

شهروند دیگری خاطرنشان کرد: اگر کمی برقیمت ها نظارت وجود داشته باشد مردم به راحتی می توانند میوه های فصلی را نیز برای خانواده خود تهیه کرده و در این ماه مبارک شرمنده آنان نشوند.

رضا خالقی شهروند دیگری است که یادآور می شود: در بازار شهر گرمسار ظاهرا کمبودی در اقلام مختلف کالا دیده نمی شود و کالاهای مورد نیاز مردم توسط سازمان های مربوطه وارد بازار شده اما تفاوت چشمگیری در قیمت های آن با اقلام موجود در بازار دیده نمی شود.

این شهروند بیان داشت: بهتربود کمی قیمت های اقلام توزیع شده مناسب تر بود تا مردمی که با وجود مشکلات اقتصادی به سختی مایحتاج خود را تأمین می کنند، حداقل در این ماه بتوانند نیازهای اساسی خانواده خود را به نحو احسنت رفع کنند.

بازار سرپوشیده تبریز

علی محمدی نیزمعنقد است: بهتراست کنترل‌های لازم از مبادی تولید و واردات تا محل عرضه بر روی کالاهای مورد نیاز مردم در این ماه انجام شود.

یکی از فروشندگان مواد غذایی شهرستان گرمسار اظهار داشت: اصولا کالاهایی که از رونق خاصی دراین ماه برخوردار می شود، اقلام مورد نیاز روزه داران است که در سطح بالاتری خریداری می شود و درکنار آن ها برخی اقلام کم مصرف تر هم به سبب آن ها رونق می گیرد.

توجیه ناپذیری رشد قیمت

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، چند روز قبل در گفتگویی با تاکید بر ضرورت پایبندی تمامی مراکز خرید و فروشگاهی به بخش نامه های تنظیم قیمت در ماه مبارک رمضان گفت: با توجه به کافی بودن مایحتاج مردم در بازار رشد قیمت ها توجیه پذیر نیست.

عباس رجائی با تاکید برضرورت پایبندی تمامی مراکز خرید و فروشگاهی به بخش‌نامه‌های تنظیم قیمت در ماه مبارک رمضان افزود: با توجه به رشد پیک تقاضا در ماه مبارک رمضان رشد قیمت‌ها هر ساله مردم را غافلگیر می کند، اما این موضوع برای سالجاری با ورود به موقع سازمان تنظیم مقررات قابل پیشگیری است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمیسیون کشاورزی مجلس به موضوع افزایش قیمت‌ها به ویژه دربحث کالاهای اساسی مردم حساس است خاطر نشان کرد: اعضای کمیسیون تاکنون بارها جلسات متنوعی را با مسئولان مربوطه برای تنظیم بازارماه مبارک رمضان داشته است.

بازار تهران

سودجویی عامل رشد برخی قیمت ها

وی با تاکید براینکه نظارت بر رفتار فروشندگان و عرضه کنندگان کالاها و محصولات از جهش قیمتی در بازارجلوگیری می کند، تصریح کرد: زمانی که کمبودی در هیچ یک از محصولات در بازار مورد نیاز مردم وجود ندارد تنها عامل، سودجویی برخی افراد است که باعث رشد قیمت ها می شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه پیک مصرف درماه مبارک رمضان و همچنین ایام نوروز دست سودجویان را برای قیمت گذاری ‌های سلیقه ای باز می کند عنوان کرد: در حال حاضر با برآوردهای انجام شده به نظر می رسد هیچ نوع کمبودی در بازار از مواد پروتئینی و لبنی و سایر مایحتاج مردم وجود ندارد تا عاملی برای رشد قیمت ها باشد.

رجایی با یادآوری این مطلب که امسال دستگاه های دولتی مربوطه طرح ویژه ای را برای نظارت بر بازار در ماه رمضان اتخاذ کرده اند که به دو قسمت تقسیم می شود تاکید کرد: در بخش نخست سازمان هایی مانند تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان مجری و متولی برخورد با متخلفان و نظارت بر بازار بوده و با تخلف های مشاهده شده و یا گزارش شده مانند کم فروشی، گرانفروشی، احتکار و ... به صورت کاملا جدی و قانونی برخورد کرده و با اعزام افرادی برای نظارت و بازرسی کنترل بازار را در اختیار می گیرند و عملکرد کلیه فروشندگان را رصد کرده تا آن را به سر و سامان برسانند و باهرگونه اقدام متخلفین برخورد خواهد شد.

وی ابراز داشت: بخشی از اقلام خوراکی مانند خرما، شیر، زعفران، شکر، پنیر، سبزی، زولوبیا بامیه و ...در ماه رمضان به اوج فروش خود می رسد اظهار داشت: به دلیل نیاز فراوان مردم به این مواد خوراکی بایستی تا پایان این ماه توجه و نظارت ویژه ای بر این اقلام وجود داشته باشد تا دست سودجویان از دراز دستی برحق مردم کوتاه شود.

ضربه به اصناف به دلیل نزدیکی به پایتخت

رئیس اتاق اصناف شهرستان گرمسار تاکید کرد: نظارت و بازرسی اداره صنعت و معدن و تجارت برای شناسایی افرد سودجو، گران فروشان و متخلفان و برخورد جدی و قانونی با آنان توسط همکاران ما در این اداره با جدیت دنبال می شود.

محمود علیزاده یادآور شد: عرضه قیمت گذاری و سهمیۀ اعطایی کالاهای مورد نیاز شهروندان در سطح شهر گرمسار با ۴۴ تن سهمیه شکر، ۴۴ تن برنج، ۲۵ تن مرغ منجمد و سه تن گوشت قرمز منجمد است که از کل این مقدار ۵/۴ تن برنج، شش تن شکر، دو تن مرغ و ۲.۶۰۰ تن گوشت قرمز تاکنون در اختیار فروشندگان قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان آرادان نیز سه زهار و ۲۰۰ تن برنج و سه هزار و ۷۰۰ تن شکر توزیع شده خاطرنشان کرد: به علت عدم تفاوت قیمت گوشت قرمز و مرغ منجمد با بازار آزاد، نزدیکی به پایتخت و پایین بودن استقبال مردم، اصناف رغبتی برای دریافت این سهمیه از خود نشان نداده اند و این مسئله بزرگترین ضربه را بر اصناف شهرستان وارد آورده است.

رئیس اتحادیۀ صنف خواروبار فروشان شهرستان گرمسار با تاکید بر این که تفاوت عمده تنظیم بازار ماه رمضان امسال نسبت به سال‌ های گذشته این است که نقش اصناف در فرآیند تنظیم بازار پر رنگ ‌تر خواهد شد تصریح کرد: ماه مبارک رمضان محکی است برای حضور جدی اصناف در تنظیم بازار و امیدواریم این برنامه با موفقیت عملیاتی شود.

حمید اکبری خاطر عنوان کرد: در این راستا اقلامی مانند برنج، روغن، شکر به تناسب شرایط سهمیه ها و درخواست همشهریان تهیه و در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

بازار تهران

فراوانی کالا و علت برگزار نشدن نمایشگاه های ضیافت

معاون وزیر صنعت نیز پیش از این در گفتگویی در مورد علت برگزار نشدن نمایشگاه ضیافت ماه مبارک و تنظیم بازار ماه مبارک رمضان گفت: تنظیم بازار کالاهای کشاورزی بر عهده وزارت جهاد است و آن قدر کالا در بازار فراوان است که همه دنبال مشتری می‌گردند.

مجتبی خسروتاج در پاسخ به این پرسش که وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت برای تنظیم بازار ماه مبارک چه تدابیری در نظر گرفته است افزود: تنظیم بازار محصولات کشاورزی پس از قانون انتزاع، بر عهده وزارت جهاد کشاورزی و تنظیم کالاهای صنعتی و معدنی بر عهده وزارت صنعت و معدن و تجارت است.

وی با یادآوری این که امروز شرایط کالا به گونه ای است که در همه گروه‌های کالایی مازاد تولید داریم تا جایی که واحدهای تولیدی می‌گویند خریداری برای محصولاتمان نداریم خاطرنشان کرد: بزرگترین دغدغه ما پیدا کردن مشتری برای محصولات است و کمبودی در بازار وجود ندارد.

معلوم نیست کدام نهاد باید پاسخگو باشد

این سخنان معاون وزیرصنعت، معدن و تجارت در حالی مطرح می شود که حجتی وزیر جهاد کشاورزی بارها در مورد تنظیم بازار کالاهای اساسی گفته وزارت جهاد بر بحث کلان این کالاها نظارت دارد و بحث خرد بازار و تنظیم آن به این وزارتخانه مربوط نمی شود.

وزیر جهاد کشاورزی در مورد ستاد تنظیم بازار در ماه رمضان نیز گفته بود: ما جلسات مختلف را برگزار کرده‌ایم و مقرر شده علاوه بر سهمیه عادی در کالاهایی مثل برنج، مرغ، گوشت قرمز، ‌ روغن و شکر مصوبات لازم را به دستگاه‌ های ذیربط ابلاغ کنیم و تاکنون گزارشی درخصوص مشکل تنظیم قیمت بازار به ما نرسیده است.

بازار تهران

افزایش عرضه محصولات عرصه را بر دلالان تنگ خواهد کرد

یکی از عوامل مهم در کنترل بازار، افزایش عرضه است چرا که عرصه را بر دلالان تنگ می کند و احتکار در این شرایط سودی برای کسی ندارد. امسال رمضان در حالی به خانه های ایرانیان قدم نهاد که برخلاف سال های گذشته ستاد تنظیم بازار واصناف شهرستان گرمسار اقدام به برپایی نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا نکرده است.

در سالهای گذشته نمایشگاه هایی به عنوان نمایشگاه های ضیافت برای عرضه مستقیم کالاهای پر تقاضا در ماه مبارک رمضان در شهر گرمسار برگزارمی شد که بسیاری از نیازهای مردم را در این ماه برطرف می ساخت اما امسال دولت اعلام کرده که این نمایشگاه ها دایر نخواهد شد و در عوض اقلام مورد نیاز مردم در صنف خاص خود به طور انبوه عرضه می شود تا مردم برای تهیۀ آن با مشکلی روبرو نباشند.

عرضه، در دسترس بودن کالا، ذخیره مناسب، قیمت گذاری برای کنترل بازار در یک طرف و تقاضا در طرف دیگر قرار دارد. پس شایسته است که مسئولان تناسبی میان این دو برقرار کنند تا نیاز های مردم به خوبی تامین شود.

البته توزیع صحیح کالا نیز نقش مهمی در این موضوع ایفا می کند. توزیع کالاها باید منسجم و با برنامه صورت گیرد تا عده ای نتوانند به صورت شبکه ای کالا را احتکار کرده و از دسترس شهروندان خارج کنند.

گزارشگر: داوود عبدی

کد خبر 2789718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha