۱۲ تیر ۱۳۹۴، ۱۰:۴۰

معاون آخوندی به مهر اعلام کرد:

قطار برقی در انتظار فاینانس چین/ ایجاد مرکز تجاری در ایستگاه قطار

قطار برقی در انتظار فاینانس چین/ ایجاد مرکز تجاری در ایستگاه قطار

معاون وزیر راه و شهرسازی از مذاکره با بانک مرکزی به منظور تامین فاینانس ۲ میلیارد دلاری چین برای پروژه برقی کردن قطار تهران - مشهد خبر داد و گفت: ۴ خطه کردن قطارهای حومه ای تا شهریور ۹۵ انجام می‌شود.

محسن پورسید آقایی در گفتگو با مهر در خصوص آخرین وضعیت برقی کردن قطار تهران - مشهد، اظهار داشت: در حال حاضر به دنبال تامین فاینانس چین هستیم و بانک مرکزی در حال مذاکره با کشور چین است.

وی با بیان اینکه تلاش‌ها برای حل مشکل فاینانس در حال انجام است، گفت: کار مطالعات پروژه شروع شده است اما مراحل اجرایی هنوز منتظر تامین فاینانس است، ضمن آنکه این پروژه ۲ میلیارد دلار فاینانس نیاز دارد.

مدیرعامل شرکت راه آهن درباره آخرین وضعیت قطارهای حومه ای، افزود: همه پروژه‌های قطارهای حومه‌ای در حال انجام است. الان پیمانکاران برای ۴ خطه کردن خطوط مسیر تهران - ورامین - گرمسار مشغول کار هستند.

پورسید آقایی با اشاره به اینکه پروژه تهران - کرج و دوخطه کردن کرج- هشتگرد هم در حال انجام است، گفت: امیدواریم براساس زمان بندی در شهریور ۹۵ عملیات ۴ خطه کردن قطارهای حومه‌ای تمام شود و این قطارها به صورت کامل مورد استفاده قرار گیرد.

عمر ۸۰ ساله ایستگاه‌های قطار

وی همیچنین با اشاره به طراحی‌های جدید ایستگاه‌های قطار در چند شهر بزرگ، گفت: ایستگاه‌های کنونی راه آهن برای ۸۰ سال پیش است و نیاز به یک بازطراحی در این ایستگاه‌ها وجود دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی به بازطراحی ایستگاه راه آهن تهران اشاره کرد و افزود: باید در تهران ترمینال قطار سریع السیر و قطارهای حومه ای طراحی شود، همچنین باید خطوط مترو و راه آهن یکپارچه شود.

وی با بیان اینکه برنامه داریم یک مرکز تجاری بزرگ در محوطه ایستگاه تهران بسازیم تا بافت فرسوده محوطه جنوب تهران را تحت تاثیر قرار دهد، ادامه داد: باید یک فضای مدرن شهری در این منطقه ایجاد شود، همچنین این طراح‌ها را در ایستگاه‌های مشهد و قم دنبال می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت راه آهن با اشاره به اینکه باید ایستگاه‌های قطار در شهرهای نزدیک تهران هم بازنگری شود، گفت: با قطارهای حومه‌ای نمی‌توان مانند قطارهای سنتی قدیمی برخورد کرد، چرا که در قطارهای حومه‌ای تهران طراحی شده که صبح‌ها هر ۱۰ دقیقه یک قطار به سمت تهران و بعدازظهرها هر ۱۰ دقیقه یکبار به سمت شهرهای اطراف تهران حرکت کند.

به گفته پورسید آقایی، در این فضا حمل و نقل احتیاج به طراحی‌های جدید و فضاهای پارکینگی برای خودروها دارد.

وی افزود: یکی از جنبه‌های تغییر در چهره راه آهن تغییر در ظاهر ایستگاه‌ها است تا ضمن حفظ تاریخجه راه آهن، شکل قدیمی آن هم تغییر کند.

کد خبر 2850154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha