۱۵ تیر ۱۳۹۴، ۱۴:۵۵

سالک به شهرستان آبدانان هم رسید

سالک به شهرستان آبدانان هم رسید

ایلام - در حالی که دو شهرستان مهران و دهلران به عنوان کانون اصلی سالک در استان ایلام هستند، در سال جاری سالک در شهرستان آبدانان نیز افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، این روزها با شدت گرما، یک بیماری بومی در استان ایلام در مناطق جنوبی استان ایلام باعث مشکلاتی برای مردم شده که این بیماری چیزی جز سالک نیست.

سالک که در شهرستانهای مهران و دهلران در حال افرایش است، هم اکنون به شهرستان آبدانان نیز رسیده و این زنگ خطری برای مسئولان بهداشتی استان ایلام است.

در حال حاضر طبق گفته مسئولان شهرستان آبدانان آمار سالک روز به روز در شهرستان در حال افزایش است و این مهم می تواند تهدیدی برای سلامتی مردم شهرستان باشد و حتی این ممکن است این معضل را وارد دیگر شهرستانهای استان وارد کند.

هدایت حیدری زاده مدیر شبکه بهداشت شهرستا آبدانان در این ارتباط به خبرنگار مهر گفت: در سال ۹۲ شاهد ۲۲ مورد سالک در شهرستان آبدانان بوده ایم که این میزان در سال جاری ۹۳ به ۴۳ مورد رسید و در سال جاری نیز طی فقط طی چند ماه گذشته ۲۳ مورد بوده است.

وی بیان داشت: این آمار نشان از افزایش سالک در شهرستان آبدانان داشته است و آمار امسال نسبت به سال قبل از افزایش ۶۰ درصدی حکایت دارد.

این مسئول افزود: با توجه به شیوع این بیماری در شهرستان آبدانان، کنترل و پیشگیری از آن نیازمند کارهای فرهنگی، همکاری و همفکری همه دستگاه های اجرایی است.

حیدری زاده عنوان کرد: اقداماتی نظیر دفع صحیح آب های بهداشتی، انتقال نخاله ها به ۱۰ کیلومتری خارج شهر، تسطیح و غلطک کوبی، سم پاشی و اتلاف سگ های ولگرد از جمله اقداماتی است که می توان در کنترل بیماری سالک در شهرستان آبدانان انجام داد.

وی ادامه داد: شهرداری های شهرستان، شوراهای اسلامی شهر و روستاها و دهیاری ها باید به طور شبانه روز تمام تلاش خود را به کار گیرند و با بهسازی محیط های شهری و روستایی و توسعه آموزش های اجتماعی روند شیوع این بیماری خطرناک را مهار کنند.

این مسئول عنوان کرد: این بیماری با گزش توسط پشه خاکی به انسان منتقل می شود و دارای دو نوع جلدی و احشایی است که نوع احشایی آن خطرناک تر از نوع جلدی است ضمن اینکه مخزن بیماری شامل مکان های آلوده، سگ های ولگرد و جونده های وحشی است.

سالک شایع ترین نوع بیماری پوستی در شهرستان های دهلران و مهران است که در اثر گزش جنس ماده نوعی پشه خاکی به انسان منتقل می شود.

کد خبر 2852960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha