۱۹ تیر ۱۳۹۴، ۱۴:۱۵

گزارش مهر از وین؛

بازتاب خطای فاحش زمستانی اوباما در مذاکرات تابستانی وین

بازتاب خطای فاحش زمستانی اوباما در مذاکرات تابستانی وین

در وین ۸ آمریکا صراحتا در دقایق پایانی مذاکرات دبه در آورد و کری با دستور مستقیم اوباما زیر میز مذاکره زد. در آن زمان بسیاری از تحلیلگران، بر هم زدن توافقات صورت گرفته را خطایی فاحش اوباما دانستند.

خبرگزاری مهر ـ گروه بین الملل: درست آذرماه سال گذشته و در جریان مذاکرات هسته ای وین بود که چراغ سبز نفتی آل سعود به کاخ سفید و معامله ای که بین این دو بر سر بر هم زدن بازار نفت شکل گرفت، منجر به بر هم خوردن مذاکرات وین ۸ و تمدید هفت ماهه مذاکرات شد.

در آن زمان آمریکا صراحتا در دقایق پایانی مذاکرات دبه در آورد و جان کری با دستور مستقیم اوباما زیر میز مذاکره زد. در آن زمان بسیاری از تحلیلگران، بر هم زدن توافقات صورت گرفته در مذاکرات وین و تمدید هفت ماهه مذاکرات را خطایی فاحش از سوی اوباما خواندند زیرا کنگره آمریکا از ابتدای ژانویه سال ۲۰۱۵ (دی ماه سال گذشته) در اختیار جمهوری خواهان قرار می گرفت.

با این حال اوباما و کری متعهد شدند که بازی جمهوریخواهان را در کنگره مدیریت کنند! نتیجه این مدیریت اما، قائل شدن حق نظارت بر توافق هسته ای نهایی برای کنگره بود!

 حالا اوباما چاره ای جز راضی کردن جمهوری خواهان و دموکرات های سنا جهت تایید توافق نهایی ندارد. در این میان اما این بار علاوه بر افرادی مانند جان مک کین و لیندسی گراهام، تد کروز، تام کاتن و دیگر سناتورهای جمهوری خواه، سناتورهای دموکراتی مانند باب منندز و بن کاردین نیز مخالف هرگونه توافق هسته ای با ایران شده اند.

حالا اوباما بازتاب خطای زمستانی سال گذشته خود را در مذاکرات تابستانی وین می بیند. بدیهی است که مسئولیت هر گونه شکست در مذاکرات و عدم اتخاذ تصمیم لازم برای رسیدن به توافق نهایی، تنها متوجه اوباما و کاخ سفید است، موضوعی که واشنگتن نمی تواند در هیچ شرایطی منکر آن شده و از زیر بار آن شانه خالی کند.

 

 

 

 

 

کد خبر 2855440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • عبدالله ستمدیده ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
      0 0
      این جواب کسانی بود که امریکا را با ادب و با فرهنگ نامیدند
    • مظاهر ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
      0 0
      آفرین افشا مقصر بودن آمریکا در به نتیجه نرسیدن مذاکرات بسیار تکنیک عالی است. باعث میشه ادعا رهبری آمریکا بر مدیریت دنیا زیر سوال بره و کشورهای بیشتری به فکر خارج شدن از قیومیت آمریکا بافتند.
    • علی ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
      0 0
      مرگ بر آمریکا --- هیچ گاه دشمن قسم خورده یک ملت که به صورت ماهیتی هیچ وجه اشتراکی با کشور ما ندارد خیرخواه ما نیست واهل خدعه و نیرنگ است ---- من تا اسم آمریکا می شنوم ناخداگاه یاد جنایات مستقیم و غیر مستقیم آمریکا در حق ملت و کشورم میفتم از آوردن رضا خان - کودتای 28 مرداد و حمایت از منافقین -- جنگ 8 ساله و حمایت مالی تسلیحاتی و اطلاعاتی از صدام - از واقعه طبس - حمله به ناو های ایرانی و تحریم و خصوصا حمله به هواپیمای مسافربری ایرانی که هیچ گاه تصویر جنازه کودکان بی گناه هم وطنم در خلیج فارس ....
    • اکبر ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
      0 0
      باشه مسئولیت گردن اوباما. جریمش هم اینه که دیگه دور بعد انتخابات امریکا نمی تونه شرکت کنه. فکر کنم با این جریمه دیگه خونه خراب شه!!!!!!!!!
    • ایران ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
      0 0
      یعنی واقعا فکر میکردید می تونید هم با آمریکا(ابلیس مدرن) مذاکره کنید و هم به خواسته هاتون(عدالت) برسید؟ لیبی و عراق و کره شمالی و شوروی و.. رو فراموش کرده بودید؟؟یا میخواستید در نهایت مثل این کشورها باما رفتار کنند؟
    • حسین ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
      0 0
      اگر باز هم اوباما دچار خطای راهبردی شود معلوم نیست باز هم برای مذاکره مجدد که ایران دست برتری خواهد داشت بتونه اعتماد مجدد ملت ایران را برای مذاکره جلب کنه و حتی امتیازات فعلی را از ایران بگیره.
    • محسن121 ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
      0 0
      زدی تو خاکی اوباما
    • سيد هادي ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
      0 0
      اين نكته هاي را به هاشمي رفسنجاني بايد گفت كه بسيار به رابطه دوستي با امريكا علاقه دارد از نظر من بهتر است رفسنجاني شخصا به امريكا برود و اين كدورت ها را از بين ببرد.......امريكا شيطانيست كه ما دلواپسان ودلسوززان انقلاب و كشور هميشه او را ميشناختيم ولي بعضي مسئولين هنوز ظاهرا شيطان بزرگ را نميشناسند