۲۵ تیر ۱۳۹۴، ۶:۰۰

واکنش مقامات و رسانه‌های افغانستان به توافق هسته‌ای

واکنش مقامات و رسانه‌های افغانستان به توافق هسته‌ای

توافق جامع هسته ای بین ایران و قدرت های بزرگ در وین اتریش با استقبال مقامات و رسانه های کشور فارسی زبان افغانستان روبه رو شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد اشرف‌غنی رییس‌جمهور افغانستان ضمن تبریک توافق هسته‌ای گفت: حکومت افغانستان از هر اقدامی که به برقراری و تقویت صلح و ثبات در منطقه و همچنان گسترش مناسبات سیاسی و اقتصادی کشورها شود، استقبال می‌کند.

صلاح‌الدین ربانی رییس شورای صلح این کشور نیز توافق به دست آمده را دستاوردی بزرگ برای ملت ایران خواند .

ایران و گروه ۱+۵ متشکل از آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین و آلمان در روز سه شنبه ۲۳ تیرماه در وین اتریشی به توافق جامع برای حل و فصل نهایی موضوع هسته ای ایران دست یافتند.

روزنامه هشت صبح افغانستان در این خصوص نوشت: با اعمال تحریم بر اقتصاد ایران، رونق تجارت در هرات و دیگر ولایات غربی افغانستان از بین رفت. اقتصاد جرمی در این ولایات بیشتر شد. قاچاق ارزهای خارجی به ایران، گسترش یافت و این امر مشکل‌های بسیاری برای مردم هرات و دیگر ولایات غربی کشور خلق کرد.

این روزنامه نوشته است: توافق هسته‌ای ایران و غرب، سایه جنگ را از منطقه دور کرد. این خوشبختی کلان برای مردم منطقه است. بی‌ثباتی کشور پهناور و پرجمعیتی مثل ایران، اثرات خیلی بد برای کشورهای منطقه دارد.

روزنامه ماندگار افغانستان نیز ضمن استقبال از این توافق تاریخی نوشت:  ایران که پیش از این به عنوان دشمن و رقیب سرسخت آمریکا در منطقه شناخته میشد، پس از این میتواند به عنوان یک شریک و متحد واشنگتن در راستای مبارزه با تروریسم و تهدیدات دیگری که متوجه دو کشور است، عمل کند.

روزنامه جامعه باز نیز در این رابطه در مقاله ای تصریح کرد: تسلیم نشدن طرف مذاکره‌ کننده ایران در جلسات نفس‌گیر و با حضور نمایندگان مقتدری مانند جان کری که از او در دنیای روابط بین‌المللی به عنوان وزیر خارجه جهان نام برده می‌شود، حاکی از اقتدار و قدرت روز‌افزون ایران است.

کد خبر 2860269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • محمد ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۶
      0 0
      انصافا این مطلب تولیدی خودتان است یا از جای دیگه آورده اید و منبعع را ذکر نکرده اید؟