۳ مرداد ۱۳۹۴، ۸:۴۶

گزارش مهر؛

نماد زیبایی اردبیل مچاله در ایده‌های متعارض/عزم کلنگ‌زنی جدی نیست

نماد زیبایی اردبیل مچاله در ایده‌های متعارض/عزم کلنگ‌زنی جدی نیست

اردبیل- تقاطع غیر هم‌سطح «قدس» که به عنوان المان زیبایی شهر اردبیل هشت سال است در نوبت ساخت باقی مانده علی رغم وعده‌ها کلنگ زنی آن بار دیگر به تاخیر افتاد تا نشان دهد عزم برای ساخت این پروژه جدی نیست.

خبرگزاری مهر- گروه استانها: سال ۸۶ بود که احداث شش پل و یک زیر گذر در اردبیل به عنوان پروژه های مهار کننده ترافیکی که مثل طاعون خیابان ها را قفل می کرد در دستور کار قرار گرفت. در آن زمان تقاطع غیر هم سطح ایستگاه سرعین یا قدس به عنوان شاخص ترین پروژه مطرح شد که البته به دلیل زیبایی در طراحی به عنوان نماد و المانی از معماری شهر اردبیل ورد زبان ها شد و خبرنگارها از اعجازی که قرار است مدیران خلق کنند نوشتند.

در آن مقطع داستان تلخ احداث این پل به پایانی که بارها شنیده ام ختم شد؛ اینکه اعتبار کافی برای ساخت نداریم. هر چند برخی اظهار می کردند اعتبار مناسب حداقل برای آغاز به ساخت این پروژه تزریق شده است اما در نهایت تقاطع غیر هم سطح از سالی به سال دیگر به یکی از بحث های جنجالی و دهان پر کن اعضای شورای شهر و شهرداری تبدیل شد.

مطالبه مردم در تمامی این سال ها روی زمین ماند و بهانه کمبود اعتبار و وسواس های اغلب غیر کارشناسی تقاطع غیر هم سطح ایستگاه سرعین را مرتبا دچار تغییر کرد.

به طوریکه شهردار سابق در جلسه شورای شهر اردبیل در تشریح مراحل مطالعه و پیش امکان سنجی طرح خطاب به اعضای شورا گفت: مشاور مترا سه سال  قبل مطالعه امکان سنجی و ترافیک طرح را بر عهده گرفته و مدت قرار داد دو و نیم ماهه این مشاور نیز به اتمام رسیده است.

صدیف بدری افزود: در ادامه نقشه معماری توسط مشاور دیگری به نام آقای شبستری و شرکت ره آزما صورت گرفته است؛ پیشنهاد شده می توان به خیابان یسری خروجی نداد و میدان به شکل بیضی احداث کرد تا مشکلات ترافیکی حل شود و برای اصلاح این تغییرات باید شورا مصوبه بدهد تا اصلاحات به صورت قانونی اعمال شود.

شورا درخواست شهرداری را در این جلسه مصوب کرد تا با اعمال تغییرات کلنگ زنی پروژه در اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شود.

هیچ کس پاسخگوی تاخیر نشد

وعده کلنگ زنی که از سوی اعضای شورا و معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اردبیل مطرح شده بود پا درهوا به مرداد ماه رسید و در این مدت هیچ یک از جلسات شورای شهر و هیچ یک از اعضای شورا که بارها در صحن علنی و در کمیسیون های تخصصی حتی در خصوص ریزترین مسائل پل ابراز عقیده کرده بودند را ملزم به پاسخگویی نساخت.

شورای شهر که بارها خود را پارلمان محلی عنوان کرده و خود را نماینده مردم دانسته در یکی از مهمترین پروژه های عمرانی به وعده های خود عمل نکرد و در جلساتی که در این مدت زمان تشکیل شده است حتی اشاره ای به این پروژه نشد.

رئیس شورای اسلامی شهر اردبیل در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص دلیل تاخیر در کلنگ زنی این پروژه بعد از مکثی طولانی مدت گفت: واقعیت ما قولی به مردم دادیم و عمل نشده است.

ذکی اله خوشبخت مجددا بعد از مکثی طولانی به خبرنگار مهر پاسخ داد این پروژه جزو برنامه های سال جاری شهرداری است و حتما باید آغاز شود؛ بررسی نهایی فنی انجام شده و نیازی به بررسی مجدد نیست.

پل ایستگاه سرعین اردبیل

وی مشکل تاخیر را در مناقصه پروژه دانست و تاکید کرد: باید تجدید مناقصه کنیم و به همین دلیل به تاخیر خوردیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اردبیل در پاسخ به اینکه آیا این تاخیر ها سوخت سرمایه نیست، افزود: نخیر به عقیده بنده نیست؛ چرا که ما هنوز هزینه نکردیم که سوخت شود و ما با درآمد سرمایه می کنیم.

شهردار جدید: امکان سنجی می کنیم

اظهارات رئیس شورا البته به نظر می رسد مغایر با نظرات شهردار جدید اردبیل است. حمید لطف اللهیان در تشریح دلیل تاخیر کلنگ زنی این پروژه به خبرنگار مهر تصریح کرد: این پروژه جزو مصوبات سال جاری شهرداری است و تلاش می کنیم با برنامه ریزی اصلاح شود.

وی افزود: در حال امکان سنجی طرح هستیم و بعد از امکان سنجی تلاش خواهیم کرد تا کلنگ زنی شود.

شهردار جدید اردبیل با تاکید به اینکه شهرداری امسال به هیچ عنوان پروژه جدید آغاز نمی کند، گفت: تمرکز ما تکمیل پروژه های نیمه تمام است؛ به ویژه پروژه هایی که ضرورت بیشتری دارند و قرار است مشکلات بیشتری را حل کنند.

تقاطع غیر هم سطح قدس که به تعبیر رئیس شورا به عنوان راهکار اساسی در کاهش ترافیک شهری بارها مورد تاکید قرار گرفته و اینبار به صورت غیر مستقیم از سوی شهردار اردبیل تاکید می شود، حتی در بین اعضای شورای شهر بعد از سال ها جلسه و بحث و بررسی و نقد و نظر از یکدستی نظرات برخوردار نیست.

عضو شورا: طرح در حال بررسی فنی است

به طوریکه عضو شورا و رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اردبیل علت تاخیر در اجرای پل روگذر «ایستگاه سرعین» اردبیل را بررسی مجدد فنی پروژه توسط کارشناسان عنوان کرد.

اسفندیار هوشیار در گفتگو با خبرنگار مهر و در پاسخ به علت تاخیر در کلنگ زنی این پروژه تصریح کرد: این پل طی سال های گذشته از سوی مسئولان مورد بررسی قرار گرفته است و بارها نظام مهندسی و راه و شهرسازی اظهار نظر کرده اند.

وی افزود: در نتیجه به دلیل حساسیت پروژه چندین بار تغییر طراحی از نظر سازه و مدل اعمال شده و شورای شهر نظرات کارشناسان فنی را دخالت داده است.

عضو شورای اسلامی شهر اردبیل تصریح کرد: نظر شورای دور چهارم بر این است که پل ایستگاه سرعین به عنوان نماد اردبیل و یک پل کابلی احداث شود و بتواند به عنوان یکی از پروژه های عمرانی شاخص در تاریخ این شهر به ثبت برسد.

هوشیار با بیان اینکه مراحل ساخت این پل سپری و حتی قرارگاه خاتم الانبیا نیز وضعیت پل را مورد بررسی قرار داد تا ساخت آن آغاز شود، اضافه کرد: با این وجود تغییر پروژه با هدف صرفه جویی در منابع با تغییر طرح مجددا مطرح شد.

وی با تاکید به کاهش هزینه ساخت پل در آخرین تغییرات اعمال شده، علت تاخیر در کلنگ زنی آن را که برای اردیبهشت ماه وعده داده شده بود بررسی مجدد فنی عنوان کرد.

عضو شورای اسلامی شهر اردبیل تاکید کرد: ساخت این پروژه در اعتبارات سال جاری شهرداری گنجانده شده و بعد از بررسی فنی به زودی کلنگ زنی خواهد شد.

مناقصات غیر قانونی بعد از هشت سال

برخی کارشناسان شهر سازی و معماری معتقدند به حدی تغییرات نقشه پل ایستگاه سرعین از طرح اولیه فاصله دارد که عملا بسیاری از زیبایی های آن حذف شده و شاید دیگر نتوان گفت نماد زیبایی شهر اردبیل است.

پل ایستگاه سرعین اردبیل

تغییرات فنی سال ها پرونده تقاطع غیر هم سطح را در صحن علنی شورا باز طرح کرده و فرجام آن به تعبیر این گروه از کارشناسان خوشایند نبوده است.

تمام تلاش شورا در تغییرات طراحی این پروژه که با هدف صرفه جویی مالی و ناتوانی درتامین مالی بوده است، به این سوال ختم می شود که چه ضرورتی دارد طرحی که تامین مالی نیست کلنگ زنی آن در یک زمان خاص رسانه ای شود  و چرا طرح وعده به مد رفتاری در اردبیل تبدیل شده است؟

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر اردبیل آب پاکی را روی دست همتایان خود در شورا ریخت و در تشریح دلایل تاخیر به خبرنگار مهر گفت: شهرداری اردبیل دو مورد مناقصه انتخاب پیمانکار برای پل ایستگاه سرعین در اردیبهشت و خرداد ماه برگزار کرده ولی به علت برگزاری ناصحیح و رعایت نکردن قوانین برگزاری مناقصات و قانون و‌آیین نامه های مالی شهرداری اردبیل، دستگاه های نظارتی شامل سازمان بازرسی قوه قضاییه مستقر در اردبیل مناقصه را باطل کرده است.

علیرضا سلیمانی تصریح کرد: ظاهرا شهرداری به دلایل نامعلوم علی رغم مصوبه شورای شهر و آماده بودن نقشه ها و برآوردهای ریالی که حدود برآورد اولیه آن مبلغ ۴۵۰ میلیارد ریال است، پروژه را تعیین تکلیف نمی کند و این در حالی است که نقشه های ترافیکی پروژه در سال ۹۳ در شورای هماهنگی ترافیک استانداری نیز تصویب شده است.

وی  تاکید کرد: این پروژه، پروژه بزرگی از نظر فنی و ریالی است و ضرورت دارد شهرداری اردبیل اهمیت ویژه و نگاه ویژه برای طرح قائل شده و زمان خوبی برای آن اختصاص دهد.

سلیمانی افزود: معماری این پروژه نیز به شکلی است که می تواند به عنوان المان و شاخص شهر اردبیل مورد توجه قرار گیرد.

سال ها است تقاطع غیر هم سطح قدس به عنوان یک پروژه کلیدی عمرانی در اردبیل مطرح بوده و با این وجود نایب رئیس شورای اسلامی شهر اردبیل در آخرین جلسه ای که شورا به این طرح اختصاص داد گفت: بنده امیدوار به اجرای این طرح نیستم و اصلا اعتبارات شهرداری پاسخگو نیست.

برای اجرای این پروژه دو سال قبل واحد عمران شهرداری اردبیل از بزرگراه طبقاتی صدر تهران بازدید کرد. پروژه بارها مورد بررسی قرار گرفت و مشاوران مختلف نظرات خود را در طرح اعمال کردند و هر یک به زعم خود نقشه را تغییر دادند تا امروز که ساخت آن به محکی برای عملکرد شهردار جدید اردبیل تبدیل شده است.

انتظار شهروندان اردبیلی جمع بندی و به اجماع رسیدن شورا و شهرداری در این پروژه و تعیین تکلیف آن است. بی آنکه مجددا وعده نافرجامی برای کلنگ زنی و ساخت مطرح شود.

خبرنگار: ونوس بهنود

کد خبر 2865049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha