۱۸ مرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۵۹

معاون وزیر جهاد علام کرد؛

کاهش ۹ درصدی سطح آتش‌سوزی جنگل‌های کشور

کاهش ۹ درصدی سطح آتش‌سوزی جنگل‌های کشور

معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه در ۴ ماهه نخست امسال ۶ هزار و ۴۳۸ هکتار از جنگل‌های کشور دچار آتش سوزی شده است، گفت: این میزان نسبت به سال قبل با کاهش ۹درصدی همراه بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، خداکرم جلالی در نشستی خبری با بیان اینکه در ۴ ماهه نخست امسال ۷۸۶ مورد آتش سوزی در سطح ۶ هزار و ۴۳۸ هکتار از جنگل های کشور اتفاق افتاده است، اظهار داشت: در ۴ ماهه سال گذشته ۷ هزار و ۴۷ هکتار از جنگل های کشور دچار آتش سوزی شده بودند که این میزان امسال ۹ درصد کاهش یافته است، اما تعداد آتش سوزی های اتفاق افتاده در جنگل ها در سال ۹۳، ۶۳۸ مورد بوده که امسال در این زمینه با افزایش ۲۳ درصدی مواجه بوده ایم.

وی متوسط سطح آتش سوزی در سال قبل را ۱۱ هکتار اعلام کرد و افزود: متوسط سطح در سال جاری ۸ هکتار بوده که در این زمینه نیز با کاهش ۲۶ درصدی مواجه بوده ایم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: حدود ۷۰ درصد آتش سوزی های امسال در جنگلهای زاگرس، ۳ درصد در جنگلهای هیرکانی و ۲۷ درصد در سایر رویشگاه های جنگلی اتفاق افتاده است.

رئیس سازمان جنگلها مراتع و آبخیزداری کشور درباره عوامل آتش سوزی های اتفاق افتاده اظهار داشت: حدود ۹۵ درصد این آتش سوزی ها توسط عامل انسانی و حدود ۵ درصد آن ناشی از عوامل طبیعی بوده ضمن اینکه حدود ۵ درصد عوامل انسانی به صورت عمدی و باقی به صورت غیر عمدی سبب بروز آتش سوزی در جنگل های کشور شده اند.

جلالی با اشاره به اینکه بی احتیاطی گردشگران، شکارچیان و مواردی از این قبیل باعث بروز آتش سوزی و تخریب منابع طبیعی کشور می شود، اضافه کرد: هر ساله در بیش از ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشور مانع بروز تصرف و تخریب می شویم و این نشان دهنده آن است که با وجود کمبودهایی که سازمان با آن مواجه است حضور فعالی در حفاظت از منابع طبیعی کشور دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به راه اندازی سامانه ۱۵۰۴ گفت: مردم می توانند اخبار مربوط به تصرفات، تخریب، آتش سوزی و مواردی از این قبیل را که در منابع طبیعی اتفاق می افتد به ما گزارش کنند.

این مقام مسئول افزود: در ۴ ماهه امسال حدود ۵ هزار و ۱۰ فقره از عرصه های طبیعی به مساحت ۱۱ هزار و ۲۴۲ هکتار رفع تصرف شده است.

وی با بیان اینکه این رفع تصرفات در ابتدای اقدامات متخلفان انجام گرفته است، اضافه کرد: بدین ترتیب ما از تخریب منابع طبیعی پیشگیری کردیم ضمن اینکه این عدد در سال ۹۳، ۱۸ هزار و ۵۶۰ هکتار بوده که امسال ۳۹ درصد کاهش یافته است.

معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه از سال ۱۳۳۴ تا سال ۱۳۴۶ سالانه ۸ هزار و ۲۶۱ هکتار سطح جنگل‌های شمال کشور کاهش یافته است، اضافه کرد: علاوه بر این، بین سال‌های ۱۳۴۶ تا ۱۳۷۳ سالانه ۵ هزار و ۲۴۳ هکتار از سطح این جنگل‌ها کم شده است، ضمن اینکه از سال ۱۳۷۳ تا سال ۱۳۸۴ سالانه ۸ هزار و ۱۰ هکتار به سطح جنگل های شمال کشور افزوده شده است.

جلالی افزود: همچنین از سال ۸۴ تا پایان سال ۹۳ سالانه ۹ هزار و ۸۶۴ هکتار به سطح جنگل های شمال کشور افزوده شده است، بنابراین به طور کلی در حدود ۶۰ سال سطح این جنگل‌ها ۴۳ هزار هکتار افزایش یافته است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه در حال حاضر عکسبرداری هوایی از جنگل‌های شمال کشور در حال انجام است، گفت: تا پایان سالجاری تغییرات ایجاد شده در این جنگل‌ها کاملاً مشخص خواهد شد.

جلالی در ادامه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در هفته منابع طبیعی، تصریح کرد: ما باید تلاش کنیم تا خواسته های ایشان را مورد توجه قرار دهیم و به آنها جامع عمل بپوشانیم.

معاون وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اقداماتی که در راستای تحقق بخشیدن به خواسته های مقام معظم رهبری انجام شده است، اظهار داشت: ما کارگروهی را تشکیل دادیم که ماموریت‌های سازمان را در خصوص بیانات مقام معظم رهبری مشخص و نحوه رسیدن به اهداف مورد نظر ایشان را بررسی کند.

جلالی با بیان اینکه همچنین در این راستا ستاد مبارزه با زمین خواری و قاچاق که در گذشته نیز وجود داشته است، فعال‌تر از قبل به کار خود ادامه می دهد، گفت: تفاهم نامه ای با آموزش و پرورش داشته ایم که براساس آن، فرهنگ حفظ منابع طبیعی با بهره گیری از دانش آموزان سراسر کشور ارتقا پیدا می کند.

وی اضافه کرد: پایش و نظارت بر طرح‌های جنگل داری و محدود کردن بهره برداری‌ها که براساس مصوبه دولت در سال ۹۲ انجام شده، به دنبال فرمایشات مقام معظم رهبری تشدید شده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه توجه به آبخیزداری و آبخوان داری در جهت حفظ آب، خاک و جلوگیری از فرسایش مورد توجه قرار گرفته است، گفت: در این راستا، مطالعات یک برنامه ۱۴ میلیون هکتاری انجام شده است و ما این برنامه را نهایی کردیم و امیدوار هستیم در برنامه ششم توسعه تصویب شود.

جلالی با اشاره به بحث بیابان زدایی و مقابله با گرد و غبار نیز گفت: در این راستا ما برای مواردی که منشاء داخلی دارد طرح هایی تهیه کرده ایم، ضمن اینکه ۷.۷ میلیون هکتار کانون بحران بیابان زایی در کشور وجود دارد که بخش فعال آنها در قالب ۳ میلیون هکتار شناسایی و برای آن برنامه تهیه شده است.

کد خبر 2878677

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha