۲۱ مرداد ۱۳۹۴، ۱۷:۰۶

رئیس مرکز کرمانشناسی:

ردپای کرمان در طول تاریخ به روشنی آفتاب است

ردپای کرمان در طول تاریخ به روشنی آفتاب است

کرمان – رئیس مرکز کرمانشناسی گفت: کرمان دارای ارزش هایی است که همواره بدان نازیده ایم وسرزمینی است که تاریخ بدان مباهات می کند و ردپای کرمان در تاریخ همچون آفتاب است.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی استانداری کرمان، محمدعلی گلاب زاده در سمینار کرمان در گذر تاریخ ،در جشنواره فرهنگی اقتصادی کرمان که در سالن همایش های برج میلاد تهران برگزار شد با بیان اینکه کرمان در گذر تاریخ رد پایی به روشنایی آفتاب دارد گفت: کرمان در گذر تاریخ نام آشناست و تا هر کجا که در کوچه های تاریخ پیش برویم نام کرمان را به روشنایی و به بلندای همه روزگاران می توان دید.

گلاب زاده افزود: کرمان دارای ارزش ها و اعتباری است که همواره بدان نازیده ایم وسرزمینی است که تاریخ بدان مباهات می کند.

وی با بیان اینکه  مردم کرمان در گذر تاریخ از کمترین زمینه ها بیشترین بهره را برده اند گفت: آنجا که در جوار رودخانه قرار گرفته اند با کشت و زرع تمدن هلیل را آفریده اند و آنجا که همچون شهداد با خشکسالی و خست آسمان روبرو شده اند بدخشان را وارد کرده و جواهرات خود را ساختند و صادر کردند و نیازهای خود را مرتفع ساختند آنگونه که توانستند درفش 5 هزار ساله شهداد را به عنوان تمدن این سرزمین برای ما نگاه دارند.

وی ادامه داد: کرمان گویی آمده بود تا سنگ صبور همه روزگاران باشد و از یک طرف با خشکسالی های طبیعی روبرو بوده  و از سوی دیگر با هجوم دشمنان، با این همه کرمان هرگز در برابر سختی ها و طوفان های بلا سر خم نکرده و هر بار ققنوس وار از میان خاکستر خود بر خواسته و حیات مجدد خویش را آغاز کرده است.

گلاب زاده افزود: کرمان دامان خود را پروردگاه مردان و زنانی قرار داد که هر یک به تنهایی به عنوان مفخر یک جامعه بسنده است.

وی اظهارداشت:خواجو آمد تا طرز غزل به خواجو بیاموزد، افضل کرمانی شاعر، نویسنده، تاریخ نگار و طبیب کرمانی آمد تا باب فضیلت بگشاید ،شاه نعمت الله ولی ظهور کرد تا در نعمت باز کند.

مدیر مرکز کرمان شناسی با بیان اینکه کرمان توانست در عرصه سازندگی نیز گوی سبقت را از دیگران برباید گفت: میمندش که چندی پیش به دست فرزند خلف دیار کریمان به ثبت جهانی رسید سنگستانی است که هزاران فرهاد عاشق با تیشه همت و اراده دل سنگ را شکافتند و طرحی نو در انداختند تا نام کرمان به عنوان سرافراز ترین دیار همت و سازندگی باقی بماند.

وی ادامه داد: ارگ بم آمد تا پنجه در پنجه مرگ بیاندازد و نامیرایی خود را ثابت کند و دیدیم که اسیر پنجه مرگ نشد و نامیرایی خویش را رقم زد.

گلاب زاده گفت: این همت زمینه را به وجود آورد تا کرمان همواره در طول تاریخ دارای سرمایه های ارزشمندی باشد.

وی افزود: مسجد جامع کرمان جامع جمیع زیباییها، مسجد امام حکایت گر سالها  پایندگی و خود شناسی و مجموعه گنجعلیخان گنج همت کرمان است.

کد خبر 2882165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha