۲۵ مرداد ۱۳۹۴، ۱۴:۰۰

مدیرکل حوزه ریاست سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور:

آتش سوزی جنگلها در حال تبدیل شدن به بحران است/لزوم مشارکت مردم

آتش سوزی جنگلها در حال تبدیل شدن به بحران است/لزوم مشارکت مردم

خرم آباد - مدیرکل حوزه ریاست سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: آتش سوزی در مراتع و جنگل ها مسئله ای است که در حال تبدیل شدن به یک بحران در کشور است.

به گزارش خبرنگار مهر، نگهدار اسکندری ظهر یکشنبه در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل منابع طبیعی استان لرستان با بیان این مطلب که مهار آتش سوزی در جنگل ها و مراتع تنها بر عهده سازمان منابع طبیعی نیست اظهار داشت: مهار آتش سوزی در عرصه های طبیعی یک وظیفه ملی بوده که همه دستگاه ها بایستی در این زمینه با سازمان منابع طبیعی همکاری کنند.

آتش سوزی جنگلها در حال تبدیل شدن به بحران در کشور است

وی با اشاره به اینکه آتش سوزی در مراتع و جنگل ها مسئله ای است که در حال تبدیل شدن به یک بحران در کشور است  افزود: همانطور که در قانون آمده است تمام نیروهای کشوری و لشگری مکلف هستند برای مهار آتش سوزی در جنگل ها و مراتع به سازمان منابع طبیعی کمک کنند.

مدیرکل حوزه ریاست سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور منابع طبیعی را متعلق به همه مردم دانست و خواستار همکاری همگان به ویژه کشاورزان برای حفظ عرصه های طبیعی و جنگلی شد و بیان داشت: سازمان جهاد کشاورزی لرستان می بایست به کشاورزان در خصوص عدم آتش زدن کاه و کلش تذکرات لازم را داده و با سازمان منابع طبیعی همکاری لازم را داشته باشد.

اسکندری تغییر و تحولات اداری در سازمان های دولتی را امری عادی دانست و گفت: همه کارمندان اداره کل منابع طبیعی لرستان بایستی این حقیقت را بپذیرند که از امروز مدیرکل منابع طبیعی استان تغییر کرده لذا بایستی اختلافات را کنار گذاشته و با مدیرکل جدید همکاری لازم را داشته باشند.

وی بر ضرورت حمایت از مدیرکل جدید منابع طبیعی لرستان تاکید کرد و افزود: از مدیرکل جدید نیز انتظار می رود در کارها با نیروهای خود مشورت کرده زیرا پرسنل منابع طبیعی استان از فنی ترین نیروهای کشور در این حوزه هستند.

لزوم حفظ و احیای جنگلهای لرستان

مدیرکل حوزه ریاست سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با تاکید بر اینکه حفظ جنگل ها و احیای مراتع می بایست در سرلوحه کار مدیرکل منابع طبیعی لرستان قرار گیرد عنوان کرد: بازسازی نیروی انسانی، توجه به پرسنل و جلب مشارکت آن ها بایستی از اولویت های مدیرکل جدید برای مدیریت منابع طبیعی لرستان باشد.

اسکندری با اشاره به اینکه سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از مدیران خود حمایت می کند اظهار داشت: حمایت ما مشروط به رعایت چند نکته از سوی مدیران کل بوده زیرا سازمان با کسی پیمان اخوت نمی بندد مگر اینکه در چارچوب اصولی باشد که سازمان به آن معتقد است.

وی به اصول اولیه مد نظر سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور اشاره کرد و افزود: مدیران این سازمان بایستی کاری کنند که اعتماد مردم به نظام بیشتر شود که لازمه این کار جلب اعتماد کارکنان و مجموعه سازمان منابع طبیعی است.

مدیرکل حوزه ریاست سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با تاکید بر اینکه لازم است دیدگاه مردم در خصوص پارتی بازی و رشوه گرفتن مجموعه منابع طبیعی بایستی از بین برود اضافه کرد: اعتماد مردم به دستگاه های اداری کشور موضوع مهمی است و از اوجب واجبات محسوب می شود.

جامع نگری در حوزه آبخیزداری و مشارکت مردم از اولویتهای سازمان جنگلها

اسکندری بر ضرورت تکریم ارباب رجوع و رعایت قانون در دستگاه منابع طبیعی تاکید کرد و گفت: ملاک و معیار سنجش مدیران منابع طبیعی تنها قانون بوده زیرا سازمان منابع طبیعی برای تمامی امورات خود از حفاظت گرفته تا احیای مراتع و جنگل ها و بیان زدایی و ... قانون خاصی دارد و تنها سازمانی است که تمامی کارهای آن در چارچوب قانون است.

وی با بیان اینکه تمام مدیران استانی بایستی بدانند توسعه کشور و احیای استان ها در چارچوب قانون امکان پذیر است اظهار داشت: سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در حوزه خود از لرستان برای توسعه و ایجاد اشتغال حمایت خواهد کرد زیرا معتقدیم بیکاری در این استان یک معضل بوده و باعث بروز مشکلاتی شده است.

وی تصریح کرد: منابع طبیعی در یک فرایند تکوینی و تکاملی ایجاد شده و برای ایجاد اکوسیستم های مختلف زمان زیادی سپری شده و تلاش های زیادی صورت گرفته است لذا حفاظت از آن امری مهم است چرا که منابع طبیعی سرمایه نسل های آینده است.

مدیرکل حوزه ریاست سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور به سیاست های کلی این سازمان اشاره کرد و گفت: جامع نگری در حوزه آبخیز و مشارکت مردمی از مهمترین استراتژی های سازمان بوده که لازمه عمل به آن دوری از پراکنده کاری در این حوزه است.

اسکندری افزود: وحدت کار بایستی در حوزه منابع طبیعی صورت گیرد تا بتوانیم دیگر دستگاه ها و سازمان ها را با خود همراه کنیم.

واگذاری زمین و معادن در چارچوب قانون باشد

وی اضافه کرد: لازم است مشارکت مردم در حوزه منابع طبیعی لحاظ شود زیرا در این صورت بسیاری از منابع طبیعی و عرصه ها حفظ خواهند شد چنانکه در بسیاری از آتش سوزی های صورت گرفته مردم زودتر از متولیان در محل حادثه حضور یافته و آتش را مهار کرده اند.

مدیرکل حوزه ریاست سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه این سازمان نمی تواند پای هر درخت یک نگهبان بگذارد ادامه داد: مشارکت مردم در این عرصه یک سیاست اصولی و کلی است که سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری به آن اعتقاد دارد.

اسکندری به بحث واگذاری زمین و معدن در حوزه منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: مدیرکل منابع طبیعی لرستان و همکاران وی بایستی مواظب باشند بحث واگذاری زمین و معدن در چارچوب قانونی خود حرکت کند.

وی به فرمایشات مقام معظم رهبری در ۱۷ اسفند سال گذشته در رابطه با زمین خواری و حساسیت ایشان در این خصوص اشاره کرد و بیان داشت: وظیفه منابع طبیعی در خصوص موضوع واگذاری زمین تنها استعدادیابی بوده لذا بایستی مسائل قانونی، ممنوعیت ها و محدودیت ها در این رابطه رعایت شود.

مدیرکل حوزه ریاست سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور بر پیوند دادن مسائل آبخیزداری با پوشش گیاهی، جنگلی و مرتعی تاکید کرد و افزود: سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور به دنبال این است که کارهای سبک خود را به جوانان محلی واگذار کرده تا مردم در امر آبخیزداری مشارکت بیشتری داشته باشند.

کد خبر 2884621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha