۹ شهریور ۱۳۹۴، ۱۴:۰۳

در گفتگو با مهر عنوان شد؛

تپه جیران هم به میراث فرهنگی رسید

تپه جیران هم به میراث فرهنگی رسید

مدیرکل میراث فرهنگی البرز گفت: در توافق انجام شده با متصرف محوطه باستانی ازبکی نه تنها مالکیت این تپه به اداره کل میراث فرهنگی البرز رسید، بلکه تپه جیران نیز به این اداره کل تعلق گرفت.

ناصر میرچی مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز به خبرنگار مهر گفت: از زمانی که وارد این استان شده و مسئولیت اداره کل میراث آن را برعهده گرفتم، با پرونده تپه ازبکی مواجه شدم، این تپه به لحاظ قدمت و آثار بسیار منحصر به فرد بود و زمانی که از آن بازدید کردم همان بالای تپه گفتم که یا این تپه تاریخی را آزاد می‌کنم و یا پای همین تپه می‌میرم!

وی در ادامه گفت: روند عادی قضایی شاید کمی زمانبر باشد، اما این موضوع را به صورت فوق‌العاده مطرح کردم، بنابراین پرونده تپه ازبکی را با معاونت سیاسی استانداری، رئیس شورای فرهنگ عمومی استان که نماینده ولی فقیه و امام جمعه استان نیز هست، مطرح کردم. همچنین در جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان نیز این پرونده بررسی شد و اصحاب رسانه و مطبوعات در جریان قرار گرفتند. مجموعه این اقدامات موجب شد که سرانجام متصرف تعامل کرده و در جلسه‌ای توافقی را به امضا برساند. در این توافق بیش از امتیازاتی که در سال ۷۳ داشتیم، گرفتیم. چون آن زمان فقط حریمی به مساحت ۱۲ هکتار میله‌گذاری شده بود، اما آنچه امسال به دست آوردیم، علاوه بر تپه ازبکی، مالکیت تپه جیران نیز به میراث فرهنگی رسید.

میرچی گفت: ما توافق کردیم که بقیه تاسیساتی که در آنجا وجود دارد با مجوز ما کاربری گردشگری پیدا کند و آن محدوده در اختیار بازدیدکنندگان و گردشگران قرار گیرد. بهرهبرداری از این تاسیسات به عهده آن مالک گذاشته شده است. وی اسناد مشاعی داشت.

کد خبر 2897738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha