۱۴ شهریور ۱۳۹۴، ۱۶:۵۱

اردوغان:کشورهای حوزه مدیترانه در بحران مهاجران مقصر هستند

اردوغان:کشورهای حوزه مدیترانه در بحران مهاجران مقصر هستند

رئیس جمهور ترکیه گفت که کشور های حوزه دریای مدیترانه به هیچ وجه مهاجران را نمی خواهند و برای آنها نیز مهم نیست که این امر به چه قیمتی تمام خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، «رجب طیب اردغان» رئیس جمهور ترکیه که مدتی است با چرخش تاکتیکی مواضع خود سعی می کند تا حمایت های گذشته از تروریست های داعش و دخالت های پیدا و پنهان خود در راستای بر هم زدن صلح و ثبات در سوریه را از افکار عمومی جهانیان محو کند، گفت که کشورهای حوزه دریای مدیترانه پناهجویان را نمی خواهند. برای این کشور ها حتی مهم نیست که نپذیرفتن پناهجویان به چه قیمتی تمام خواهد شد. 

اردوغان که با شبکه تلویزیونی سی اِن اِن گفتگو می کرد، گفت: به عقیده من، جهان غرب را باید در بحران مهاجران مقصر دانست.

زمانی که سخنان پیشین وی درباره مقصر دانستن کشورهای اروپایی در این بحران به او یادآوری شد، وی ادامه داد: همه آن ها مقصرند، این یک واقعیت است.

اردوغان افزود: به عنوان مثال کشور هایی از قبیل یونان، ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و مجارستان می توانند مهاجران را بپذیرند؛ اما تا کنون این کار به صورت کامل محقق نشده است. آلمان نیز از این مسأله مستثنا نیست.

وی سیاست آلمان را که اعلام کرده بود، ابتدا ترکیه باید به پذیرفتن مهاجران اقدام کرده تا ما نیز در گام بعد چنین کاری را انجام دهیم به باد انتقاد گرفت و خاطر نشان کرد: این چه رویکردی است؟ درک این سخنان ممکن نیست.

برخی کارشناسان بر این باورند که حملات کنونی ترکیه، به بهانه مبارزه با داعش و با هدف سرکوب پ ک ک است. آن ها عکس ها و خبرهای انتشاریافته درخصوص کمک های ارسالی ترکیه به این گروه تروریستی را گواهی بر صدق ادعای خود می دانند.

«مارین لوپن» رهبر جبهه ملی فرانسه در سخنان هفته پیش خود به شبکه تلویزیونی تیوی وان فرانسه گفته بود: اگر بی ثباتی در سوریه رخ نمی داد، بحران کنونی مهاجران هم اتفاق نمی افتاد. همه چیز از همین جا شروع شد.

رهبر سومین حزب بزرگ در فرانسه با اشاره به کمک هایی که اروپا در بحبوحه این مشکل می تواند ارئه کند، تصریح کرد: راه حل بشردوستانه این رخداد این است که سوریه را بی ثبات نکنیم.

کد خبر 2904174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha