۱۶ شهریور ۱۳۹۴، ۱۰:۲۱

مهر گزارش می‌دهد؛

محل شهادت رئیسعلی دلواری در غربت فراموشی

محل شهادت رئیسعلی دلواری در غربت فراموشی

بوشهر - محل شهادت رئیسعلی دلواری سردار مبارزه مردم جنوب با استعمار به خوبی برای مردم معرفی نشده و حتی مردم بوشهر نیز اطلاع کافی در این زمینه ندارند و هم‌اکنون تبدیل به یک سکونت‌گاه شده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: توجه به میراث فرهنگی، توجه به تمدن هر کشور محسوب می‌شود و همه کشورها تلاش می‌کنند که آثار باقی‌مانده از گذشتگان حفظ شود ولی در استان ما  این بناها با بی‌مهری‌هایی از سوی مردم و مسئولان روبرو است و گاها تبدیل به محل سکونت برخی افراد شده است و بدون توجه به قدمت آن‌ها به بدترین شکل ممکن از آن استفاده می‌شود.

با توجه به ارزشی که مسئولان استانی و کشوری برای رئیس‌علی دلواری قائل هستند و سالانه برنامه‌های بزرگی در زادگاه ایشان برگزار می‌کنند، برایمان جای تعجب داشت که محل شهادت وی، امروز تبدیل به سکونت‌گاه شده و حتی خود مردم بوشهر نیز از این مکان بی‌اطلاع هستند.

با پرس‌و‌جو از مطلعین و مورخین محل شهادت رئیس‌علی را پیدا می‌کنیم؛ محلی که حالا یک خانه برای سکونت یک خانواده است و شباهتی به موزه ندارد.

سکونت ۱۱ ساله در محل شهادت رئیس‌علی

 

سعید مرادی بالغ‌بر ۱۱ سال است که در این بنا با خانواده خود زندگی می‌کند، پای صحبت‌هایش می‌نشینم تا در مورد این مکان توضیحاتی به من بدهد.

محل شهادت رئیسعلی دلواری

او می‌گوید: من از نوادگان محمدعلی رحیمی از هم‌رزمان شهید رئیس‌علی دلواری هستم که با توجه به ارادتم به این شهید بزرگوار ۱۱ سال است که با همسر و چهار فرزند خود در این خانه بدون دریافت حق‌الزحمه، نگهبان هستم.

وی اضافه کرد: در این مدت هیچ بازدیدکننده‌ای به اینجا مراجعه نکرده و از سوی مسئولان ذی‌ربط نیز حمایت نشده است.

حکم تخلیه برای نگهبان بنا

نگهبان این بنای تاریخی با بیان اینکه پس از سال‌ها نگهبانی بدون حق‌الزحمه و تعمیر این بنا با هزینه شخصی با مشکلاتی روبرو هستم، اضافه کرد: اکنون با شکایت میراث فرهنگی در دادگاه، حکم تخلیه برای ما صادر شده است.

مرادی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی با مبلغی بالغ‌بر ۷۰ میلیون این بنا را از صاحب آن خریداری کرده است، گفت: این خانه بیش از هزار متر مساحت دارد و سال‌ها پیش حیاط خانه  توسط شهرداریسنگ‌فرش شده است.

وی با بیان اینکه اگر نگهبان در این خانه نباشد، همین بنای به‌جامانده نیز تخریب می‌شود، خاطرنشان کرد: چندی پیش فرد ناشناسی با دستگاه گنج یاب به اینجا مراجعه کرده است که به دستگاه‌های مربوطه نیز اطلاع‌رسانی شده است.

محل شهادت رئیسعلی دلواری

کسی به فکر تاریخ نیست

مورخ و نویسنده بوشهری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شرایط کنونی برخی از بناهای تاریخی استان بیانگر این است که مسئولان فرهنگی ما آدم‌های دلسوزی هستند و قدر تمدن عظیم بوشهر را می‌دانند.

قاسم یاحسینی افزود: سالانه بزرگداشتی برای رئیسعلی دلواری برگزار می‌شود اما من متأسفم که این مراسم‌ها چیزی جز رفع تکلیف نیست و چیز مثبتی در آن دیده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه از هنرمندان و محققان نیز در این راستا حمایت نمی‌شود، بیان کرد: کتاب و یا فیلم جدیدی در خصوص تاریخ بوشهر و جنگ رئیس‌علی دلواری به‌تازگی ساخته نشده است و ما هر ساله مجبور به بازپخش فیلمی که قبل از انقلاب ساخته‌شده است، می‌شویم.

رئیس‌علی و یارانش در هر مرحله حمله انگلیس به خاک کشور در مقابل انگلیس ایستادگی کردند و آنها را از کشور بیرون کردند. رئیس‌علی در محلی به نام «تنگک صفر» هنگام شبیخون به قوای بریتانیا توسط فردی به نام غلامحسین تنگکی از پشت سر هدف گلوله قرار گرفت و در سن ۳۳ سالگی کشته شد.

می‌طلبد که مسئولان توجه بیشتری به حفظ این بنای تاریخی داشته باشند و می‌توان این بنا را تبدیل به یک موزه کرد تا مردم بیشتر با قیام رئیسعلی و یارانش آشنا شوند.

گزارش: نساء کروندی

کد خبر 2906507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha