۱۶ شهریور ۱۳۹۴، ۱۳:۳۵

رئیس سازمان انرژی هسته ای:

کلنگ احداث دومین نیروگاه هسته ای تاپایان امسال به زمین می خورد

کلنگ احداث دومین نیروگاه هسته ای تاپایان امسال به زمین می خورد

اصفهان- رئیس سازمان انرژی هسته ای گفت: پیش بینی می کنیم تا پایان امسال پس از انجام مطالعات، کلنگ احداث دومین نیروگاه هسته ای در بوشهر به زمین زده شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر صالحی پیش از ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران در حاشیه افتتاح تقاطع غیرهمسطح و ورودی اصلی منطقه هسته ای اصفهان در خصوص آخرین وضعیت ساخت دومین نیروگاه هسته ای کشور اظهار داشت: طی یک سال گذشته ما دو قرارداد با کشور روسیه در خصوص ساخت نیروگاه امضاء کرده ایم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نیروگاه بوشهر در حال طراحی است افزود: از ۸ ماه گذشته تاکنون ساخت منازل مسکونی پرسنلی که آینده در این منطقه استخدام خواهند شد آغاز شده است.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی هسته ای در خصوص شروع ساخت نیروگاه نیز ابراز داشت: با توجه به اینکه ساخت نیروگاه نیاز به بررسی های خاک شناسی، زلزله شناسی و دیگر موارد امنیتی دارد، پیش بینی می کنیم تا پایان امسال پس از انجام مطالعات کلنگ دومین نیروگاه روی زمین ایران در بوشهر به زمین زده شود.

وی افزود: طبق قرارداد سومین نیروگاه کشور نیز تا دو سال آینده کلنگ زنی می شود.

وی در خصوص مباحث اقتصادی و صنعت هسته ای کشور نیز اظهار داشت: ما تا به امروز هرگونه اقدامی را که انجام داده ایم قائم به امکانات ذاتی خودمان بوده و هیچ کمکی را از دیگر کشورها نداشته ایم.

وی ادامه داد: به لطف الهی و همت و دانش جوانان غیور کشورمان در حال حاضر در آستانه های هسته ای از جمله چرخه سوخت و طراحی راکتور و سرریز این فناوری در بخش صنعت، سلامت و کشاورزی هستیم.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر صنعت هسته ای در اختیار کشور ایران قرار دارد، افزود: اکنون ما باید به گونه ای برنامه ریزی داشته باشیم که فعالیت های هسته ای به صورت هزینه و فایده باشد چرا که ما قرار است در جامعه جهانی و بخش تولیدات هسته ای فضای رقابتی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه افق ۱۰ الی پانزده ساله برای توسعه مجموعه هسته ای ایران دیده شده است، افزود: باید توجه داشته باشیم که اقبال به سمت صنعت هسته ای و ایجاد نیروگاه های هسته ای و مشکلاتی مانند خشک سالی ها و آلودگی هوا نیاز به این صنعت را تشدید می کند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر هر نیروگاه که هزار مگاوات قدرت داشته باشد ۷ میلیون تن گاز گلخانه ای را به فضا وارد می کند که در حال حاضر در کشور ۷۵ هزار مگاوات نیروگاه داریم و ۵۰۰ میلیون تن گاز گلخانه ای را وارد فضا می کنیم.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی هسته ای با تاکید بر اینکه در حال حاضر دو برنامه بلند مدت و میان مدت برای توسعه نیروگاه های برقی کشور در دستور کار است، ادامه داد: بر اساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب باید در این برنامه بلند مدت ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه برقی در کشور راه اندازی شود.

وی در خصوص برنامه میان مدت نیز گفت: در نظرداریم در بازه زمانی ۱۰ تا ۱۵ سال، سه هزار مگاوات نیروگاه برقی به هزار مگاوات موجود اضافه کنیم.

صالحی در خصوص کلنگ زنی مجتمع فرهنگی رفاهی آموزشی منطقه هسته ای اصفهان و افتتاح تقاطع غیرهمسطح و ورودی اصلی منطقه هسته ای اصفهان نیز ابراز داشت: تامین امنیت و امکانات رفاهی و آموزشی برای نیروهای هسته ای که جهادی فراگیر را داشته است بر اساس مصوبات کمیته امنیت فناوری هسته ای که زیر نظر شورای امنیت ملی است، امری ضروری است و این اقدامات بر اساس این مصوبه انجام شده است.

وی افزود: ما وظیفه داریم نسبت به رفع دغدغه ها و تامین سلامت و دسترسی آسان پرسنل هسته ای و خانواده آنها به امکانات رفاهی و آموزشی توجه داشته باشیم.

وی در خصوص سرنوشت برجام در مجلس نیز گفت: مجلس اختیار خودش را دارد و من نظر شخصی خودم را در این رابطه اعلام می کنم و نه به عنوان یک مسئول که ما یک بار معاهده MPT و توافق نامه پارلمان را در رژیم غرب به تصویب مجلس رساندیم.

وی افزود: در چارچوب معاهداتی که قبلاً به تصویب مجلس رسیده است، تکالیف و حقوق مشخص شده که طرف مقابل ادعا کرده که ایران در بخشی از تکالیفش قصوری داشته و ما در این مذاکرات سعی در برطرف کردن قصوری داشتیم که طرف مقابل ادعا می کرد و اختلافات را حل کردیم و اینکه دوباره بخواهیم حل اختلافات را به تصویب مجلس برسانیم کاری درستی است که قطعاً نه.

وی افزود: مجلس می تواند برجام را مطالعه کند ولی نمی تواند دخل و تصرفی در آن داشته باشد چرا که امکان مذاکره دوباره وجود ندارد و ما در این صورت به عنوان طرفی شناخته می شویم که می خواهد توافق را بهم بزند.

وی با بیان اینکه برجام در جهت منافع ملی و حاکمیت ملی ما تنظیم شده است، ابراز داشت: تمام کسانی که در این مذاکرات شرکت داشتند تمام توان خود را برای حفظ منافع کشور به کار برده و به نتیجه رسیده اند.

صالحی ادامه داد: ما ادعا نمی کنیم که این توافق ایده آل باشد و همانطور که ما برخی از محرومیت ها را پذیرفتیم، طرف مقابل نیز از برخی مواضع خود پایین آمد.

وی افزود: نمایندگان مجلس با توجه به تجربه متراکمی که در ابعاد سیاسی و حقوقی دارند، می توانند مسائل را به گونه ای پیش ببرند که منافع بیشتری به کشور برسانند.

کد خبر 2906657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha