۹ مهر ۱۳۹۴، ۱۱:۱۸

ترک‌های مجسمه نادر آسیب شناسی و مرمت می‌شود

ترک‌های مجسمه نادر آسیب شناسی و مرمت می‌شود

فاز دوم عملیات آسیب شناسی و مرمت مجسمه نادرشاه افشار که در سالهای گذشته به دلیل تاثیر آلاینده های محیطی و فضولات پرندگان بر سطح آن دچار خردگی و ترک های متعددی شده است شروع شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، رییس اداره کل موزه های کشور درحالی از اجرای فاز دوم مرمت و آسیب شناسی مجسمه نادرشاه در باغ موزه نادری خبر داد که به گفته او، این مجسمه برنزی با ارتفاع ۱۷ متر از سطح زمین یکی از بزرگترین مسجمه های تاریخی و شهری کشور محسوب می شود.

«محمدرضا کارگر» رییس اداره کل موزه های کشور گفت: مجسمه نادر  یکی از آثار منحصر به فرد فرهنگی و تاریخی کشور محسوب می شود که اندازه، ارتفاع و نوع قرارگیری و ایستایی آن به گونه ای است که نمونه های مشابه آن را تنها می توان در کشور ایتالیا مشاهده کرد.  

او گفت: از آنجایی که مجسمه نادر در نزدیکی خیابان اصلی باغ موزه نادری واقع شده، طی سالهای گذشته به دلیل تاثیر آلاینده های محیطی، فضولات پرندگان و صمغ های تولید شده از درختان کاج باعث شده که سطح مجسمه دچار خردگی و ترک های متعدد شود.

به گفته محمد رضا کارگر، فاز اول آسیب شناسی و بررسی های پایه ای مجسمه نادر با همکاری و هماهنگی اداره میراث فرهنگی استان خراسان رضوی و پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور از ابتدای سال ۹۴ درحال انجام است و فاز دوم مرمت و آسیب شناسی اثر نیز از نیمه دوم سال جاری آغاز شده است.

آنطور که رییس اداره کل موزه‌های کشور می گوید: درحال حاضر مستندنگاری و اسکن سه بعدی تمام زوایای مجسمه مورد بررسی قرار گرفته و از ترک ها و خردگی ها نیز نمونه برداری کامل شده است.

او می افزاید: فاز دوم آسیب شناسی و مرمت، مطالعات و تحلیل های استاتیکی سازه را مورد بررسی قرار می دهد. استفاده از این روش میزان تخریب عوامل زیست محیطی را به طور کامل ارزیابی می‌کند. همچنین قرار است از مجسمه نادر یک مدل سازی هندسی صورت بگیرد تا میزان فشاری که بر نقاط مختلف اثر وارد می شود اندازه گیری شود.

به گفته رییس اداره کل موزه های کشور، پژوهش ها و مطالعات فعلی که روی مجسمه نادر انجام می گیرد نه تنها برای استحکام بخشی و جلوگیری از تخریب و فرسایش اثر اهمیت دارد بلکه مطالعات پایه‌ای و اصولی  روی این مجسمه  به حفظ و نگهداری مجسمه های شهری کمک بسیاری خواهد کرد.

او تاکید کرد، درحال حاضر ما با یک اثر نمایشی مواجه نیستیم، چراکه مجسمه نادر به لحاظ ارزش تاریخی و نوع ساخت در ایران منحصر به فرد است.

مجسمه نادرشاه و سربازان توسط استاد ابوالحسن صدیقی در موسسه برینی ایتالیا ساخته شده و در سال ۱۳۳۹ روی پایه سنگی به ارتفاع ۱۷ متر در داخل باغ نادری مشهد در جهت شمالی و جنوبی نصب و اجرا شده است. اثر شامل یک مجسمه سواره به ارتفاغ ۵ متر و سربازان همراه آن است که بیش از ۱۴ هزار کیلوگرم وزن دارد.

کد خبر 2928891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha