۱۲ مهر ۱۳۹۴، ۱۴:۴۳

قاضی ویژه رسیدگی به تخلفات انتخاباتی کرمان:

جرائم انتخاباتی به صورت فوق العاده مورد رسیدگی قرار می گیرند

جرائم انتخاباتی به صورت فوق العاده مورد رسیدگی قرار می گیرند

کرمان – قاضی ویژه رسیدگی به تخلفات انتخاباتی کرمان با اشاره به لزوم برگزاری انتخابات در فضایی آرام، گفت: جرائم انتخاباتی در اسرع وقت و به صورت فوق العاده مورد بررسی قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد سلیمانی صبح یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نظام جمهوری اسلامی یک نظام بی بدیل مردم سالاری دینی است که در طول ۳۷  سال عمر با برکت خود ۳۲ مرحله انتخابات را برگزار کرده است.

وی گفت: انتخابات می تواند میزان مقبولیت افراد و مشروعیت آن ها را مورد تایید قرار دهد.

سلیمانی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در رابطه با حضور مردم در انتخابات گفت: حضور مردم در انتخابات از نتیجه پایانی آن مهم تر است چرا که این حضور  نشانه حیات و خودآگاهی یک ملت است.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در هشتم اسفندماه سال جاری، افزود: ثبت نام نامزدهای انتخاباتی ۲۸ آذر ماه تا چهارم دی ماه انجام می شود و همچنین بررسی سوابق و استعلام از مراجع چهارگانه از ۲۵ آذر ماه آغاز و تا ۹ دی ماه سال جاری ادامه می‌یابد.

سلیمانی یادآور شد: قوه قضاییه مکلف به رسیدگی جرائم و تخلفات انتخاباتی به صورت فوق‌العاده و در اسرع وقت است که در همین راستا شعبه ویژه انتخابات تشکیل می شود تا اتفاقات پیش از برگزاری انتخابات در قالب پیشگیری از تخلفات اقدام کرده و در حین انتخابات نیز موارد را رصد کند.

وی افراد واجد شرایطی که می توانند در انتخابات سال جاری شرکت کنند را شامل ایرانی‌های عاقل ۱۸ سال به بالا عنوان کرد و گفت: انتخاب شوندگان شامل افرادی هستند که وفاداری آنها به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت فقیه و اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی احراز شده است.

سلیمانی همچنین افزود: انتخاب شوندگان باید حداقل مدرک کارشناسی ارشد و یا معادل حوزوی آن را داشته و حداقل سن آن ها ۳۰ و حداکثر ۶۵ سال باشد و  بتوانند یک چهارم آرا را در مرحله نخست انتخابات به خود اختصاص دهند.

انتخابات در فضایی آرام برگزار شود

سلیمانی با تاکید بر لزوم برگزاری انتخابات در فضایی آرام، گفت: فضایی گل آلود می تواند بزرگترین آسیب برای انتخابات محسوب شده و فرد تنها زمانی می تواند انتخابی صحیح داشته باشد که در فضایی آرام و به دور از اوباش گریهای سیاسی تصمیم گیرد.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با اینکه انتخابات یک تکلیف الهی است، گفت: انتخابات در نگاه فقه پویای شیعه یک حق حقوقی و قانونی صرف نیست.

ملت ایران به بلوغ سیاسی رسیده اند

سلیمانی با اشاره به اینکه انتخاب شوندگان باید به این امر آگاهی داشته باشند که مردم بعد از تجربه ۳۲ دوره انتخابات دیگر به بلوغ سیاسی رسیده‌اند، گفت: تمام جرائم انتخابات اگر از چشم قاضی انتخابات و یا مجریان و ناظران در انتخابات دور بماند، اما از چشم مردم دور نمی‌ماند و مردم به افرادی که پایبند به قانون نیستند اجازه قانون‌گذاری نمی‌دهند.

وی ابراز داشت: دستگاه قضا در انتخابات سال ۸۸ کارنامه روشنی دارد و با هر فردی که تخلف انجام داد برخورد قاطع انجام داد.

وی افزود: کشور ما در جزیره ثبات امنیتی قرار دارد و نیازی به ایجاد فضای امنیتی نیست به طوری که از فضای امنیتی در انتخابات به شدت پرهیز می‌کنیم.

دستگاه قضا مسامحه ای با هیچ فرد وابسته به احزاب سیاسی ندارد

سلیمانی با بیان اینکه دستگاه قضا مسامحه ای با هیچ فرد وابسته به حزب و گروه سیاسی ندارد خطاب به اوباش سیاسی گفت: دستگاه قضا بال‌های عدالت را در برابر اوباش سیاسی می‌بندد و قبضه شمشیر عدالت را در مواجه با آنها در دست فشار می‌دهد.

وی خاطرنشان ساخت: تاکنون تشکیل پرونده در شهرستان کرمان با موضوع جرائم خاص انتخاباتی شامل مواد ۵۸، ۵۹، ۶۱، ۶۴ و ۶۷ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی نداشته‌ایم.

سلیمانی در رابطه با منشور  اخلاق انتخاباتی استان کرمان گفت: این منشور چیزی به غیر از قانون نیست و قانون در بندبند آن جاری و ساری است و منشور اخلاق انتخاباتی تجربه‌ای موفق برای استان کرمان است.

کد خبر 2931703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha