۱۳ مهر ۱۳۹۴، ۱۱:۲۵

گزارش مهر؛

سمفونی کویری شدن ذخیرگاه‌های زیستی/ میانکاله می‌خشکد

سمفونی کویری شدن ذخیرگاه‌های زیستی/ میانکاله می‌خشکد

نکا - نابودی و تخریب ذخیرگاه‌های زیستی، سمفونی بیابان و کویر شدن را از سال‌های قبل در زیست بوم ایران به صدا درآورده است.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: کشورهای درحال‌توسعه همواره براثر تغییر کاربری، تخریب و تبدیل عرصه‌های طبیعی و زیستگاه‌ها با توسعه غیراصولی و غیر مدون صنعت و فقدان برنامه‌ریزی مناسب برای نگهداری از ذخیره‌گاه‌های زیستی به‌تدریج سبب کاهش مساحت مؤثر و کیفیت زیستگاه‌ها می شوند و درنهایت برخی از زیست‌بوم‌ها را در معرض نابودی قرار می‌دهد.

همچنین خسارات ناشی از تخریب و نابودی زیست‌کره به شکل‌های گوناگونی همچون فرسایش خاک، افت سطح آب‌های زیرزمینی، به هم خوردن تعادل اکوسیستم، به مخاطره افتادن روند طبیعی محیط‌زیست و حیات‌وحش، گسترش بیابان‌ها و کویرها را به دنبال خواهد داشت.

لذا برای پیشگیری از این معضل بسیار مهم نخستین نشست سه روزه مشورتی ذینفعان با موضوع وضعیت موجود و چالش‌های پیش رو در مدیریت ذخیرگاه های زیست‌کره ایران با حضور کارشناسان سازمان محیط‌زیست، کارشناسانی از یونسکو و بنیاد علمی تخصصی سوخوی آلمان در منطقه میانکاله شرق مازندران برگزار شد.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران،در حاشیه این نشست در گفتگو با خبرنگار مهر انسان و کره مسکون، تعادل بخشی صحیح روابط بین انسان و طبیعت و همچنین ارائه راهکار برای چالش‌های مدیریتی ذخیره‌گاه‌های زیستی در ایران را ازجمله شاخص‌ترین هدف برگزاری این نشست در ذخیره‌گاه میانکاله به‌عنوان مهم‌ترین ذخیره‌گاه جانوری، گیاهی و شیلاتی کشور برشمرد.

ارسباران، دنا، گنو، حرا، ارژن، کویر و دریاچه ارومیه، پارک ملی و بنگاه حیات‌وحش توران، پارک ملی گلستان، تنگ صیاد و پناهگاه حیات‌وحش میانکاله ازجمله ۱۱ ذخیره‌گاه زیستی ثبت‌شده جهانی یونسکو هستند

 سعد الله نصیری قیداری از مناطق حفاظت‌شده ارسباران، دنا، گنو، حرا، ارژن، کویر و دریاچه ارومیه، پارک ملی و بنگاه حیات‌وحش توران، پارک ملی گلستان، تنگ صیاد و پناهگاه حیات‌وحش میانکاله را ازجمله ۱۱ ذخیره‌گاه زیستی ثبت‌شده جهانی یونسکو در ۹ استان کشور یادکرد.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران نقش کانونی ذخیره‌گاه‌های زیستی این کشور را امری مهم دانست و همچنین تصریح کرد: ایران با دارا بودن تعداد کثیری از ذخیره‌گاه‌های زیستی اثرگذار به‌عنوان یکی از کشورهای مؤثر ذخیره‌گاه‌های زیستی در منطقه به شمار می‌رود که با توجه به رسالت مهمش در حوزه زیستی و نقش کانونی می‌تواند تجربیات ارزنده خویش را به کشورهای همسایه جهت بهره‌برداری پایدار از زیست‌کره انتقال دهد.

نصیری قیداری با اشاره به پیشرفت فیزیکی ثبت جهانی ذخیره‌گاه هامون بیان داشت: خوشبختانه با اقدامات انجام‌شده جهت ثبت جهانی هامون به‌عنوان دوازدهمین ذخیره‌گاه زیستی ایران در سازمان یونسکو از پیشرفت فیزیکی بسیار خوبی برخوردار بوده و درنهایت با رایزنی‌های انجام‌شده این امر محقق می‌شود لذا جهت تسریع در این امر باید اقدامات گسترده‌تری حاصل شود.

نشستی جهانی برای احیای میانکاله

وی همچنین از پناهگاه حیات‌وحش میانکاله به‌عنوان مهم‌ترین ذخیره‌گاه جانوری، گیاهی و شیلاتی کشور یادکرد و متذکر شد: ذخیره‌گاه میانکاله به‌عنوان یکی از دو ذخیرگاه مهم دنیا به شمار می‌رود که باهدف بررسی معضلات و راهکارهای برون‌رفت از نابودی این زیست‌بوم، نشست لیما که از ۱۴ الی ۱۷ مارس سال ۲۰۱۶ در پرو برگزار می‌شود.

به گفته دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران این ذخیره‌گاه ها نه‌تنها به داخل کشور بلکه به خارج کشور هم مربوط می‌شود همان‌طور که آب ذخیرگاه هامون در افغانستان وجود دارد لذا برای نگهداری پایدار ذخیره‌گاه‌های زیستی استفاده  و بالانس کردن نیاز انسان در این زیستگاه‌ها و در عین حفظ هویت آن‌ها باید مراوداتی را با کشورهای همسایه تنظیم کنیم.

۲۰ ذخیره گاه زیستی جدید اضافه می شود

در ادامه رئیس بخش علوم و برنامه انسان و کره مسکوت یونسکو در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره افزوده شدن ۲۰ ذخیره‌گاه جدید زیستی در جهان اظهار کرد: خوشبختانه باوجود تمامی عوامل تهدید زا از منابع انسانی و سایر گونه‌ها شاهد اضافه شدن ۲۰ ذخیره‌گاه زیستی در جهان بودیم که به‌تدریج با مدنظر قرار دادن تنوع زیستی و گیاهی در قرن ۲۱ با اهداف جدید و مدون  به دنبال تحول زیستی توسط سازمان یونسکو خواهیم بود.

 چو نلی هان از شبکه سازمان محیط‌زیست به‌عنوان گسترده‌ترین شبکه زیستی برای حفاظت از گونه‌ها و ذخیره‌گاه‌های زیستی یادکرد و همچنین افزود: خوشبختانه با پیشرفت علوم و فنون درسال های اخیر شبکه جهانی محیط‌زیست استراتژی نوینی را برای آموزش‌های علمی برنامه‌های ذخیره‌گاه‌های زیستی در دستور کار خود قرار داده است در این راستا یونسکو هم به‌عنوان سازمان تخصصی و حامی ذخیره‌گاه‌های زیستی با آموزش‌های علمی و تحقیقاتی به دنبال صلح و توسعه پایدار است.

وی با اشاره به شبکه جهانی ذخیره‌گاه زیستی در جهان افزود: بیش از ۱۷۰ میلیون نفر در ذخیره‌گاه‌ها با تنوع فراوان زیستی زندگی می‌کنند.

تمامی کشورهای های درحال‌توسعه به‌تدریج با رشد صنعت و افزایش جمعیت با چالش‌های زیست‌محیطی برخوردار هستند

رئیس بخش علوم و برنامه انسان و کره مسکوت یونسکو اقتصاد سبز و مشارکت مردمی را در حفظ این سرمایه ملی وجهانی امری میسر دانست و متذکر شد: جهت برون‌رفت از معضلات و بحران‌های زیست‌محیطی بسته به تنوع فرهنگی هر منطقه‌ای باید به ذخیرگاه های زیستی به‌عنوان سرمایه‌ای گران‌بها و اقتصاد سبز توجه ویژه‌ای شود.

 نماینده منطقه‌ای یونسکو در ایران بابیان اینکه ایران تنها کشوری نیست که با چالش‌های محیط‌زیست برخوردار است افزود: تمامی کشورهای های درحال‌توسعه به‌تدریج با رشد صنعت و افزایش جمعیت با چالش‌های زیست‌محیطی برخوردار هستند، لذا درک صحیح عموم از محیط‌زیست و ذخیره‌گاه‌های زیستی به‌عنوان سرمایه سبز ازجمله مسائل اساسی بوده که موردتوجه قرار می‌گیرد.

به گزارش مهر، برای ارتقای فرهنگ عمومی در حوزه حفاظت از محیط‌زیست دو مؤلفه روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه و همچنین آموزش در مدارس طی سطوح مختلف می‌توانند راهگشا و اثرگذار باشند.

کد خبر 2932334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha