۴ آذر ۱۳۹۴، ۸:۵۳

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان در گفتگو با مهر:

گلستان به طرح های نوین گردشگری نیاز دارد/حمایت از سرمایه گذاران

گلستان به طرح های نوین گردشگری نیاز دارد/حمایت از سرمایه گذاران

گرگان- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان معتقد است که نبود طرح های گردشگری باعث شده تا مسافران گلستان را به عنوان مقصد خود انتخاب نکنند و به همین دلیل استان سودی از گردشگری نبرد.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: استان گلستان ظرفیت‌های بسیاری در بخش گردشگری دارد تا جایی که این موضوع به‌عنوان اولویت دوم استان در برنامه چهار و پنجم توسعه استان دیده شد. اما آنچه امروز با آغاز برنامه‌ریزی‌ها برای برنامه ششم شاهدیم این است که گردشگری باوجود قابلیت‌های بسیار در بخش‌های طبیعی و تاریخی هیچ‌گاه نتوانست نقش مؤثری در توسعه استان ایفا کند.

کشاورزی به‌عنوان اولویت اصلی توسعه، نتوانست جایگاه اقتصادی گلستان را توسعه بخشد و در چنین شرایطی مدیریت استان در تلاش است گردشگری را محوریت اصلی توسعه استان کند.

اما چالشی که پیش روی این موضوع قرار دارد و این است که تاکنون ظرفیت‌های لازم برای توسعه بخش گردشگری گلستان وجود نداشت. طی سال‌های گذشته آمارهای ضدونقیضی از حضور گردشگران بخصوص در نوروز اعلام‌شده که کمترین میزان اعلام‌شده و به‌نوعی آمار درست در سال جاری با حدود دو و نیم میلیون گردشگر بود.

مسافران هرساله به گلستان می‌آیند و تنها از این استان عبور می‌کنند، اما هیچ‌وقت به اقتصاد استان کمکی نشده است. از سویی وقتی نام گلستان در سایر استان‌ها شنیده می‌شود کمتر از ظرفیت‌های فراوانی و بی‌نظیر آن‌کسی خبر دارد و می‌توان با اطمینان گفت، هنوز گلستان هنوز برای گردشگران ناشناخته است.

حضور گردشگران سودی برای گلستان نداشته است

آورده این گردشگران برای گلستان چه بوده و استان ما چقدر توانسته از این ظرفیت برای پیشرفت خود استفاده کند؟ ابراهیم کریمی، مدیرکل میراث فرهنگی استان گلستان، در پاسخ به این سؤال می‌گوید که آمارهای حضور گردشگران در گلستان کم یا زیاد دارد اما درمجموع فرقی برای استان ندارد زیرا مسافران توقف چندانی در گلستان ندارند.

این مسئله در حالی است که ۲۳ هتل، چندین مسافرخانه، مهمان‌پذیر و هتل‌آپارتمان در گلستان وجود دارد. کریمی در همین رابطه می‌گوید: مشکل کمبود هتل و مراکز اقامتی نیست، مشکل این است که گلستان بخصوص گرگان، طرح‌هایی که مسافر را جذب خود کند ندارد.

وی ادامه می‌دهد: به گرگان نگاه کنید؛ تله‌کابین ندارد؛ شهربازی مدرن ندارد؛ پارک شهری بزرگ ندارد؛ موج آبی ندارد؛ چطور مسافر و خانواده‌های مسافر جذب نداشته‌های ما شوند.

آبشارهای زیارت، کبودوال، شیرآباد، لووه و گلستان، ساحل بندرگز و بندر ترکمن، تالاب‌های گمیشان، آلاگل، آلماگل و آجی گل در کنار آثار تاریخی همچون برج قابوس که ثبت ملی شده، دیوار تاریخی گرگان، شهر باستانی جرجان، بافت تاریخی گرگان با چند صد اثر ثبت شده ملی و پارک‌های جنگلی مانند ناهار خوران، کبودوال، النگدره، رامیان و پارک ملی گلستان همه و همه قابلیت‌هایی است که هر استان کشور به تنهایی موردی از آن‌ها دارد ولی گلستان همه را یکجا دارد.

به همین دلیل از کریمی پرسیدیم بسیاری از شهرهای کشور هستند امکاناتی مانند تله‌کابین یا شهربازی مدرن را ندارند ولی گردشگران زیادی را در فصول مختلف سال به خود جذب می‌کنند، چرا گلستان بااین‌همه ظرفیت تاریخی و طبیعی نتوانست؟ و وی پاسخ می‌دهد: یزد تا ۵ سال پیش مانند ما بود اما همه ایستادند، حمایت کردند و همراه گردشگری شدند و امروز یزد تبدیل به اصفهان دوم شده است.

آثار تاریخی جذابیتی برای کودکان ندارند

کریمی اضافه می‌کند: بچه ۱۰ یا ۱۲ ساله تاریخ برایش جاذبه ندارد، بچه‌ها و خانواده کنار تاریخ و گذشته بازی و سرگرمی هم می‌خواهند؛ شمال کشور و گلستان برگ برنده اولش طبیعت است وگرنه کسی که تاریخ را بخواهد یزد و اصفهان می‌رود؛ گرچه داشته‌های تاریخی ما تأثیرگذارند.

وی در پاسخ به این سؤال که منظور شما از «همه حمایت کردند» چه دستگاه‌هایی است، اظهار می‌کند: متأسفانه گردشگری اولویت دستگاه‌های دولتی و شهری ما نیست و تا زمانی که همه دستگاه‌هایی که نقشی در این حوزه دارند پای‌کار نیایند شهری مثل گرگان ره به‌جایی نخواهد برد.

وی با تأکید بر این‌که علی آبادکتول تا پنج سال دیگر از گرگان پیشی خواهد گرفت، بیان می‌کند: اولویت علی ابادکتول گردشگری شده است و از فرماندار تا شهردار و سایر مسئولان، همه همراه و حامی گردشگری‌اند.

علی آبادکتول تا پنج سال دیگر از گرگان پیشی خواهد گرفت زیرا اولویت علی ابادکتول گردشگری شده است و از فرماندار تا شهردار و سایر مسئولان، همه همراه و حامی گردشگری‌اند.

کریمی در پاسخ به این سؤال که «چه ضمانتی دارد وقتی از ظرفیت‌های موجود نتوانسته‌ایم برای توسعه گردشگری استفاده کنیم، تله‌کابین بتواند به کمک ما بیاید؟» می‌افزاید: تفاوت آماری رامسر با چالوس را قبل از تله‌کابین رأس ارزیابی کنید، باوجوداینکه ظرفیت زیادی در این منطقه مانند استان ما نیست اما توانسته‌اند به‌خوبی به‌واسطه تله‌کابین توسعه گردشگری را در عمل داشته باند.

وی که معتقد است فاصله کوتاه رامسر و چالوس تأثیر منفی در جذب گردشگر برای تله‌کابین آن‌ها نداشته، ادامه می‌دهد: مازندران زودتر از گلستان متوجه تأثیر این طرح‌ها شده و این‌که گفته می‌شود فاصله گلستان تا مازندران مانع از تأثیرگذاری تله‌کابین می‌شود، صحت ندارد.

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان با تأکید بر این‌که قطعاً پروژه‌های بزرگ را در هر جای استان که لازم شد حمایت می‌کنیم، این اقدام را عاملی برای رمز ماندگاری مسافر می‌داند و می‌گوید: موزه میراث روستایی قرق، دیوار دفاعی گرگان، موزه بزرگ گنبدکاووس، آشوراده، طرح گردشگری ناعمی در آق‌قلا بسیاری دیگر از طرح‌ها را دست اقدام داریم.

وی همچنین از پیگیری برای ثبت دیوار تاریخی گرگان خبر می‌دهد و می‌گوید: در حال پیگیری ردیف ملی بودجه و اولین برنامه اجرایی احیای بخشی از دیوار گرگان هستیم.

وی کلنگ زنی موزه گنبد در آذرماه را از دیگر برنامه‌های مهم میراث گلستان عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: این موزه، بزرگ‌ترین موزه باستان‌شناسی شمال و شمال شرق کشور است که البته قرار بود در رامسر اجرا شود اما با پیگیری‌های انجام‌شده در گنبد اجرا می‌شود.

کریمی در پاسخ به این سؤال که «آیا نوروز امسال شاهد ماندگاری بیشتر مسافران خواهیم بود؟» هم جواب داد که دی‌ماه میزبان بزرگ‌ترین همایش مدیران تورهای مسافرتی کشور هستیم و بعدازآن به این سؤال پاسخ می‌دهم.

تشکل های گردشگری باید موثرتر از قبل شوند

وی در ادامه به سیاست اداره کل در خصوص بهره‌مندی از توان تشکل‌ها در حوزه تخصصی بخصوص بخش گردشگری اشاره می‌کند و می‌گوید: تشکل‌ها را باور داریم و ارتباطمان خوب است اما باید کاربردی شوند و در این مسیر هردو باید تلاش کنیم.

وی همچنین به مشکل گردشگری ساحل بندرگز که اختلاف بین راه و شهرسازی و شهرداری این شهرستان ایجادشده اشاره کرد و وعده داد که این موضوع به‌زودی حل می‌شود.

موضوع دیگری که کریمی درباره آن پاسخ داد، توسعه گردشگری تاریخی و استفاده از ظرفیت فراوان استان در این بخش بود. وی که معتقد است در این بخش باید از ظرفیت بخش خصوصی کمک گرفت می‌گوید: در راستای استفاده از بافت تاریخی برای جذب گردشگر، برنامه جدی ما واگذاری ساختمان‌های تاریخی به بخش خصوصی است و در این راستا مجموعه تاریخی باقری‌ها بازارچه صنایع‌دستی شد و بقیه آثار هم در همین مسیر واگذار می‌شوند.

وی در پایان با تأکید بر این‌که از همه سرمایه‌گذاران هدفمند برای توسعه گردشگری حمایت خواهد کرد، اضافه کرد که ظرفیت‌های تاریخی و طبیعی در کنار طرح‌های جدید مکمل یکدیگر هستند و باید توسط بخش خصوصی این قسمت‌ها را توسعه داد.

کد خبر 2974558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha