۱۵ اسفند ۱۳۸۴، ۱۷:۱۹

سيد عليرضا حسيني در گفت وگو با "مهر":

"مجله فرهنگي هنري يك" به دنبال تحليل و معرفي وقايع فرهنگي و هنري است

مجموعه برنامه "مجله فرهنگي هنري يك" به دنبال تحليل و معرفي وقايع فرهنگي و هنري براي مخاطبان خاص و عام است.

سيد عليرضا حسيني، تهيه كننده اين مجموعه برنامه در خصوص شكل گيري و روند آغاز به كار آن به خبرنگار تلويزيوني "مهر" گفت:  درشهريور ماه سال 1383 پيشنهادي از سوي جعفري جلوه ( مدير وقت شبكه يك سيما ) درخصوص ساخت يك مجله تصويري در مورد مسايل فرهنگ و هنري كشور طي يك هفته ارايه شد كه با سيد مهدي طباطبايي نژاد ( مدير گروه تاريخ ، فرهنگ و هنر شبكه يك سيما ) در اين مورد به گفت و گو پرداختيم و در نتيجه روي آيتم هاي مورد نظر توافق به عمل آمد و پس از تصويب نهايي از آذر ماه 1383 اين برنامه جلوي دوربين رفت.

وي در مورد ساختار كلي برنامه توضيح داد:  " مجله فرهنگي هنري يك "  برنامه اي تركيبي است كه به تناوب بين 10 تا 11 آيتم در اين برنامه وجود دارد و هر هفته سه شنبه به بررسي مسايل مختلف فرهنگي و هنري كشور مي پردازد. اين برنامه از آيتمي با عنوان " منظر" برخوردار است كه به بخش هاي نظري هنر مي پردازد و تعدادي از كارشناسان و استادان فرهنگ و هنر و گاهي هنرمندان شناخته كشور در اين برنامه به بحث و گفت و گو درباره موضوع برنامه مي پردازد. آيتم " ديدار " اختصاص به ديدار با يكي از فرهيختگان عرصه فرهنگ  و هنر دارد كه در بخش هاي مختلف اين عرصه به فعاليت مشغول هستند. بخش " پنجره " به معرفي گالرهاي فعال در زمينه هنرهاي تجسمي مي پردازد. اين بخش فعالان بخش هاي مختلف اين عرصه توجه دارد و پيشكسوتان، جوانان و دانشجويان هنرهاي تجسمي را معرفي مي كند. در اين زمينه هم هنرمند و هم آثار وي انتخاب و معرفي مي شوند.

تهيه كننده " مجله فرهنگي هنري يك " در ادامه راجع به ديگر آيتم هاي اين برنامه اظهار داشت:  بخش " يادآر " به يادآوري درگذشتگان عرصه فرهنگ و هنر كشور مي پردازد و فعاليت ها و هنر آنها را معرفي مي كند. " فراسو " به معرفي هنرمندان پيشكسوت غير ايراني مي پردازد كه در عرصه هاي مختلف سينما، تئاتر، موسيقي، شعر و ادبيات فعاليت جدي و فراگيري دارند. " فراغ " در مورد فرهيختگان يا اهالي ادب و هنر كه در فاصله زماني يك هفته مورد نظر برنامه فوت كرده اند را معرفي و گزارشي از مراسم تشييع آنها ارايه مي كند. آيتم " گذر و نظر " گزارشي تحليلي همراه با برنامه سازي در خصوص مسايل فلسفي و جشنواره سينما و تئاتر است كه طي هفته اتفاق افتاده باشد. آيتم " رواق " به گزارش خبري از نشست هاي تخصصي در حوزه فرهنگ و هنر اختصاص دارد كه طي يك هفته برگزار شده اند.

وي ادامه داد: " پيش درآمد " كه مدتي است از برنامه حذف شده است، اختصاص به ارايه گزارشي از اتفاقات فرهنگي و هنري يك هفته گذشته داشت كه به دليل تكراري بودن و شباهت آن برنامه هاي مشابه تلويزيوني از اين مجموعه برنامه حذف شد. " پرده آخر "  يك كليپ تصويري است كه تلفيقي از شعر و موسيقي سنتي در آن ارايه مي شود و اين كليپ از آثار هنرمندان شناخته شده كشور انتخاب و ارايه مي شود. " يادآر " يادآوري از هنرمندان پيشكسوت و صاحب اثري است كه از دنيا رفته اند. در اين برنامه تلاش مي شود 50 درصد آن به مناسبت هاي روز و اتفاقات فرهنگي و هنري همان هفته پرداخته شود و 50 درصد آن بر اساس انتخاب موضوعي خاص ارايه مي شود كه سعي مي كنيم انتخاب موضوع ها به گونه اي باشد كه قديمي و كهنه به نظر نرسد. كارگرداني اين برنامه را نيز سيد احمد پايداري، مازيار اسلامي، ناصر زعفرانچي و عليرضا قاسم خان بر عهده دارند.

حسيني در پاسخ به اين پرسش كه هر مجله اي كه ارايه مي شود چه به صورت تصويري و چه به صورت چاپي دو مقوله اطلاع رساني و آموزشي و مساله سرگرم كننده بودن را به مورد توجه قرار مي دهد اين برنامه به كدام بخش توجه بيشتري دارد، يادآور شد: برنامه ما صد در صد جنبه اطلاع رساني و آموزشي دارد. چون براي سرگرم كننده و جذاب بودن برنامه تلاش كرديم نوع خاصي از تصويربرداري و برنامه سازي را ارايه كنيم و به خصوص در زمينه تدوين به اين مساله توجه ويژه اي نشان داديم. به عبارتي مساله جذابيت داشتن را در زمينه ديداري با توليد و تدوين مناسب و انتخاب موسيقي متناسب و هماهنگ با برنامه دنبال كرديم. اين برنامه به اين منظور توليد مي شود كه اگر شخصي بخواهد در زمينه فرهنگ و هنر شناخت بيشتري نسبت به موضوعي داشته باشد، مي تواند از تماشاي برنامه به اين هدف دست پيدا كند. برنامه به گونه اي ارايه مي شود كه هم قشر جوان و هم قشر پيشكسوت را مد نظر قرار داده باشد.

اين تهيه كننده راجع به اينكه در حال حاضر مجله هاي زيادي در بخش نشر و صدا به ارايه برنامه هايي در خصوص فرهنگ و هنر مي پردازند كه مطالبي مشابه ارايه مي كنند، اين مجله تصويري چه ويژگي هايي دارد كه بتواند خود را نسبت به ساير مجله ها متمايز كند، اعلام كرد:  تصويري بودن يك امتياز و ويژگي مهم به شمار مي رود كه به هيچ وجه نمي توان منكر آن بود. در توليد اين مجموعه برنامه تلاش شده است كه خيلي عام نباشد و اگر بيننده عام به اين برنامه توجه نشان مي دهد در پايان هر قسمت مطلبي آموخته باشد. هر هفته از گالري هاي مختلف يا فرهنگستان هنر يا گالري صبا و يا ديگر همايش ها و جشنواره هاي فرهنگي هنري گزارش ارايه مي شود، اين مجموعه برنامه با ارايه چنين گزارش هايي قصد دارد پلي ميان نگاه مخاطب عام با مسايل فرهنگي و هنري كشور داشته باشد.

وي تاكيد كرد:  مجامع هنري و گالرها حقوق دارند كه همان معرفي هنرمندان و ديده شدن آثارشان است و مخاطبين نيز حقوقي دارند كه همان ديدن و دانستن مسايل مختلف است. در اين ميان وقتي ما مي خواهيم بخشي را انتخاب و به تصوير بكشيم به اين موضوع توجه داريم كه در وهله نخست مخاطب خاص از برنامه استقبال كند و وهله دوم مخاطب عام نيز به برنامه توجه نشان بدهد. اين برنامه به گونه اي توليد مي شود كه ويژگي برنامه در حال پخش از شبكه يك را داشته باشد كه مخاطبان آن عموم مردم هستند و در عين حال از اين ويژگي نيز بهره ببرد كه فرهيختگان و كارشناسان و دست اندركاران عرصه فرهنگ و هنر كشور برنامه را بپسندند.

حسيني در پاسخ به اينكه در اين برنامه نسبت به فيلم هاي سينمايي يا تئاترها يا برنامه پيشكسوتان موسيقي در سالن هاي سينما يا تالارهاي نمايش و موسيقي كمتر توجه وجود دارد در حالي كه اين نوع آثار بخشي از وقايع فرهنگي و هنري هفته به شمار مي روند، بيان كرد:  ما در اين برنامه آيتم سينمايي هم داشتيم. بحث سينماي ملي، وضعيت اكران، جشنواره ها و ... در اين برنامه مطرح شده است كه بيشتر جنبه محتوايي و مضموني داشته است، اما اينكه ما به طور مستقيم به معرفي فيلم ها و تئاترهاي در حال نمايش بپردازيم، وظيفه چنين برنامه اي نيست و بايد برنامه اي همانند سينماي ايران به اين كار اقدام كند. چون براي معرفي فيلم ها مساله تبليغ و غير تبليغ پيش مي آيد كه با حال و هواي كلي برنامه سازگار نيست. البته مشكل نبود تبليغات و اطلاع راسني درست در خصوص سينما يا ديگر رشته هاي هنري وجود دارد و اصولا" بخش اقتصادي در هنر كشور ما دچار مشكل است. اما وظيفه و هدف اين برنامه معرفي فيلم ها و تئاترهاي در حال نمايش به طور مستقيم نيست.

وي درباره اينكه با اين توضيح بخش اطلاع رساني مجله تا حدودي تضعيف مي شود، اظهار داشت: " مجله فرهنگي هنري يك " يك برنامه خبري نيست. بلكه برنامه اي تحليل و محتوايي است. مساله معرفي يا تبليغ درباره فيلم و تئاترهاي در حال اكران مساله اي است كه طي چندين سال اخير مورد بحث بوده است. اما اين مجله قصد اطلاع رساني صرف يا معرفي آثار را ندارد. اين برنامه بيشتر به جنبه آموزشي خود توجه دارد. هر چند ما برنامه هايي را با حضور دست اندركاران و سازندگان آن به بحث و بررسي در خصوص آثار شاخص سينمايي، تئاتري يا موسيقايي اختصاص داده ايم. اما هدف اين برنامه توضيح درباره آثار جديد در حال اكران يا به نمايش درآمده نيست. در مورد موسيقي هم براي نمونه در كنسرت شجريان به دوربين هاي تلويزيون اجازه حضور داده نمي شود در مورد ساير گونه هاي موسيقي از جمله موسيقي اركسترال به دليل ممنوعيت نشان دادن ساز، نمي توان پرداخت گسترده و عميقي داشت. البته به جز موسيقي آييني كه ما به اين بخش پرداخته ايم.

اين تهيه كننده در خصوص اينكه تا چه اندازه به افراد مشهوري توجه مي شود كه زنده هستند ولي به مفهوم واقعي پيشكسوت يا فرهيخته به شمار نمي روند، اما آثار قابل توجه يا تاثير گذاري داشته اند، توضيح داد:  بيشتر افراد يا مسايلي كه به آن اشاره شد، سينمايي هستند. مساله اينجاست كه تمامي افراد صاحب اثر يا پيشكسوت و هنرمند در عرصه سينما شناخته شده اند. اين مساله در مورد اهالي مشهور در عرصه موسيقي هم صدق مي كند، اما بسياري از هنرمندان و صاحبان هنر و انديشه در عرصه خوشنويسي يا هنرهاي سنتي، نقاشي، شيشه گري، نقاشي قهوه خانه اي و ... فعاليت مي كنند و آثار قابل توجهي نيز از خود به جاي گذاشته اند، اما چندان شناخته شده و مشهور نيستند. مساله اينجاست كه سينماگران يا اهالي شناخته شده موسيقي ابزار كافي براي معرفي و به دست آوردن شهرت دارند، اما خيلي از هنرمندان مظلوم و دور از جنجال در كشور زندگي مي كنند كه صاحب آثار قابل توجهي هستند، اما از معرفي و شهرت دور هستند. اين برنامه تلاش دارد تا اين گونه افراد را به جامعه بشناساند و شرايطي را براي معرفي هرچه بهتر اين هنرمندان و آثارشان فراهم سازد.  

مجموعه برنامه " مجله فرهنگي هنري يك " سه شنبه شب ها، ساعت 20 از شبكه يك سيما پخش مي شود.

کد خبر 299655

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha