۲۴ آذر ۱۳۹۴، ۱۵:۱۷

مدیرکل محیط زیست استان تهران:

تشکیل کمیته اضطرار از نظر آیین‌نامه‌ای امکان نداشت

تشکیل کمیته اضطرار از نظر آیین‌نامه‌ای امکان نداشت

مدیرکل محیط زیست استان تهران درباره علت تشکیل نشدن کمیته مواقع اضطرار در آلودگی اخیر هوای تهران گفت: از لحاظ آیین نامه‌ای نمی‌توانستیم اعمال شرایط اضطرار داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار مهر محمدهادی حیدرزاده در حاشیه نشست خبری رئیس سازمان محیط زیست، در جمع خبرنگاران در این باره توضیح داد: برای تشکیل کمیته اضطرار حتما باید عدد شاخص به ۲۰۰ برسد یا این که ۴۸ ساعت پایداری وضعیت هشدار را به صورت پیاپی داشته باشیم. اما در مورد روزهای اخیر زمانی که از هواشناسی استعلام کردیم با اطمینان می‌گفتند که عصر روز دوشنبه ناپایداری را خواهیم داشت.

وی که در نشستی خبری سخن می‌گفت، تاکید کرد: با این وجود اقداماتی مثل تعطیلی زنگ ورزش مدرسه‌ها، تعطیلی معادن و آماده باش اورژانس و … را در دستور کار قرار دادیم. این‌ها اقداماتی است که باید در شرایط هشدار انجام شود اما در شرایط اضطرار اقداماتی مثل تعطیلی‌های گسترده و محدودیت‌های ترافیکی مثل طرح زوج و فرد اعمال می‌شود که چون وارد شرایط اضطرار نشده بودیم از لحاظ آیین نامه‌ای نمی‌توانستیم اعمال شرایط اضطرار داشته باشیم.

دلیل آلودگی دیروز وارونگی افقی و عمودی و افزایش رطوبت بود

حیدرزاده درباره علت بروز آلودگی روزهای اخیر توضیح داد: ما دیروز و پریروز با دو پدیده جوی مواجه بودیم. یکی پدیده وارونگی دما بود که این پدیده همزمان به صورت وارونگی افقی و عمودی انجام شد و دیگری افزایش رطوبت هوا بود.

به گفته وی وارونگی عمودی در تهران مستمرا صورت می‌گیرد که دلیل اصلی آن هم شرایط جغرافیایی تهران است زیرا تهران در کاسه‌ای قرار گرفته که از سه طرف توسط کوه‌ها احاطه شده است و با افزایش ساخت‌سازها و جمعیت توان خودپالایی خود را از دست داده است.

مدیرکل محیط زیست استان تهران ادامه داد: در روزهای اخیر وارونگی افقی هم داشتیم. توده هوای سردی وارد تهران شده بود که در تهران محبوس شده بود.

حیدرزاده با اعلام این که پدیده آب و هوایی دوم افزایش رطوبت هوا بود گفت: در تهران شاهد رطوبت ۸۰ درصدی بودیم که تقریبا نزدیک به میزان رطوبت در یک شهر ساحلی است. همزمانی این دو پدیده باعث شده بود شاخص آلودگی هوا به شدت افزایش پیدا کند و وارد وضعیت هشدار شدیم.

وی با بیان این که قبلا وقتی باران می‌بارید تا چند روز هوا خوب بود اما اکنون با بارش باران حداکثر یک روز هوا خوب است، گفت:‌ این به معنای آن است که با ساخت‌وسازهایی که انجام گرفته ظرفیت تحمل اکوسیستم شهری تهران بسیار پایین آمده است. اگر لایحه هوای پاک پیش از پایان مجلس کنونی به صحن ارائه و تصویب شود اعمال قانون را شدیدتر می‌کنیم و دست ما برای برخورد با نهادهایی که کوتاهی کرده‌اند بازتر می‌شود.

تنها مرجع قانونی اعلام شرایط اضطرار دبیرخانه کمیته مواقع اضطرار است

حیدرزاده در پاسخ به این که چرا روز گذشته استانداری، وزارت آموزش و پرورش و … در مورد تعطیل نشدن مدارس و عدم تشکیل کمیته مواقع اضطرار پاسخگو نبودند، گفت:‌ واکنش همه این نهادها درست بوده است چرا که تنها مرجع این موضوع دبیرخانه کمیته مواقع اضطرار در اداره کل محیط زیست استان تهران است و آقای رستگاری از این دبیرخانه دیروز از صبح تا شب پاسخگوی رسانه‌ها بودند که اخبارش هم منتشر شده است.

به گفته او شاخص آلودگی هوای تهران پریروز زیر ۱۵۰ و در حد ناسالم برای افراد حساس بود اما دیروز به ۱۶۲ رسید که برای همه اقشار در وضعیت ناسالم قرار گرفته بود.

فردا جلسه ویژه کمیته ملی آلودگی هوا تشکیل می‌شود

وی با تاکید بر این که اعتقاد دارم باید تغییراتی صورت بدهیم و دست مجری را برای ایجاد محدودیت‌ها در فعالیت مدارس و … بازتر بگذاریم، از تشکیل جلسه ویژه کمیته ملی آلودگی هوا در روز آینده خبر داد وگفت: ما و وزارت بهداشت هم‌نوا هستیم که در شرایط هشدار حداقل در بحث مدارس باید اصلاحاتی در آیین‌نامه انجام بشود. به همین دلیل حتما فردا در جلسه ویژه کمیته ملی آلودگی هوا رو آیین‌نامه شرایط اضطرار کار می‌کنیم.

حیدرزاده با بیان این که هفته پیش شهر پکن و سه هفته پیش شهر آت در یونان با وارونگی دما مواجه شد گفت: همه جای دنیا اعمال محدودیت‌ها در شرایط خیلی خاص است. در شهری مثل توکیو آلودگی صرفا با هشدار همراه است و خود شهروندان باید محدودیت‌هایی را از منظر سلامتی رعایت کنند اما این دال بر این نیست که دستگاه‌های حاکمیتی مخصوصا سازمان حفاظت از محیط زیست به تعهدات و تکالیف خودش عمل نکند. آلودگی هوا در کلانشهرها و شهرها یکی اولویت‌های سازمان حفاظت از محیط زیست است.

وی با تاکید بر این که در حوزه روزهای پاک، سالم و ناسالم تغییراتی را داریم که روند مثبتی است، گفت: روند کار در تعداد روزهای پاک، سالم و ناسالم از سال ۹۰ تا ۹۴ بهبود را نشان می‌دهد.

میزان بنزن که ۴ برابر استاندارد بود الان از حد استاندارد هم کمتر است

مدیرکل محیط زیست استان تهران در توضیح دلایل این روند مثبت گفت: یک دلیل اصلی ارتقای کیفیت سوخت بوده است. زمانی که بنزین‌های ناسالمی مثل بنزین پتروشیمی توزیع می‌شد مثلا بنزن که باید محدود به درصد حجمی «یک» بود، ۴ درصد حجمی بنزن داشت. اما الان بنزین را مرتبا آزمایش می‌کنیم. در آخرین آزمایش  از ۱۲۳ نقطه تهران به طور تصادفی نمونه‌برداری شده بود و در آزمایشگاه معتمدی در کشورهای اروپایی بررسی شد. نتیجه آزمایش چند هفته پیش آمد و درصد حجمی بنزن ۰/۷ بود یعنی حتی از یک هم کمتر بود. قبلا میزان بنزن در هوا اعداد سه رقمی را تجربه می‌کرد و الان ۱۵ است و ما به سمت استاندارد متمایل شده‌ایم.

وی همچنین به الزام خودروسازان برای ساخت خودرو با استاندارد یورو ۴، الزام به استاندارد یورو ۳ برای موتورسیکلت‌ها و برخورد با منابع آلاینده ثابت که پیشتر عقیم مانده بود اما الان در دستور کار قرار گرفته است اشاره کرد و گفت:‌در همین روزهای اخیر سه واحد معدنی آسفالتی آلاینده را پلمب کرده‌ایم. نیروگاه بعثت اکنون بر اساس دستور قضایی ۱۰۰ درصد گازسوز است و سوخت مازوت در آن به طور کامل متوقف شده است. نیروگاه منتظر قائم که در البرز است اما به دلیل جهت وزش باد آلودگی آن روی هوای تهران اثر می‌گذارد هم به نسبت ۶۰ به ۴۰ گازسوز شده است و طبق برنامه وزارت نیرو این نیروگاه نیز تا پایان سال ۱۳۹۵ به طور کامل گازسوز خواهد بود.

کد خبر 3000775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha