۲۵ آذر ۱۳۹۴، ۱۵:۴۵

مدیرعامل توانیر اعلام کرد:

صادرات برق ایران ۲.۵ برابر می‌شود/ اجرای ۲۲ میلیارد دلار طرح برقی

صادرات برق ایران ۲.۵ برابر می‌شود/ اجرای ۲۲ میلیارد دلار طرح برقی

مدیرعامل توانیر با اعلام اینکه اجرای ۲۲ میلیارد دلار پروژه برقی با مشارکت خارجی در کشور اجرا می‌شود، گفت: در دوران پساتحریم صادرات برق ایران ۲.۵ برابر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، آرش کردی در تشریح آخرین تحولات توسعه صنعت برق ایران، گفت: هم اكنون حدود ۳۲ ميليون و ۷۵۰ هزار مشترك برق در كشور وجود دارد و با توجه به روند كنوني مصرف سالانه يك ميليون و ۵۰۰ هزار مشترك جديد به جمع مشترکان اضافه می‌شود.

مدیرعامل توانیر با اعلام اینکه از نظر ظرفيت نصب شده برق رتبه چهاردهم و از لحاظ مصرف رتبه نوزدهم را در جهان دارد، تصریح کرد: ايران با توليد سالانه ۲۷۴ میلیارد کیلوات ساعت، رتبه اول توليد برق در منطقه خاورميانه را به خود اختصاص داده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی جمهوری اسلامی ايران در زمينه ساخت تجهيزات نيروگاهي انتقال، توزيع و ساير خدمات فني و مهندسي به خودكفايي رسيده است، بیان کرد: بررسي ها نشان داد در تابستان امسال پيك مصرف برق به ۵۰ هزار و ۱۷۰ رسيد اما براساس پيش بيني ها با فرارسيدن دوران پساتحريم، سال آينده بين ۶ تا ۷ درصد رشد مصرف برق را شاهد خواهيم بود.

وی با یادآوری اینکه در حال حاضر بيش از ۹۴ درصد انرژي برق ايران از منابع فسيلي، ۱.۱ درصد از انرژي هسته اي و بقيه از برق آبي توليد مي شود، تاکید کرد: از سوی دیگر براساس برنامه ريزي‌هاي انجام شده در برنامه ششم توسعه، سالانه بايد بين ۵۰۰ تا یکهزار مگاوات ظرفيت توليد برق از انرژي‌هاي نو وارد مدار شود.

کردی با بیان اینکه افزایش سهم انرژي هاي تجديد پذير در سبد توليد برق كشور به ۵ درصد به عنوان یک سیاست کلیدی در دستور کار قرار گرفته است، گفت: هم اکنون میانگین بهره وري نيروگاه هاي حرارتي حدود ۳۷ درصد بوده و ميزان بازدهي اين نيروگاه ها در مقايسه با استانداردهاي جهاني دو تا سه درصد كمتر است و در نظر داريم اين رقم را با استفاده از فناوري جديد به ۴۲ درصد افزايش دهيم.

مديرعامل توانير با اعلام اینکه سال گذشته ميزان صادرات برق كشور به رقم ۹.۶ میلیارد کیلوات ساعت رسيد، درحالي كه ميزان واردات ۳.۷ میلیارد کیلوات ساعت ثبت شد، تاکید کرد: ايران با همه كشورهاي همسايه تبادل برق دارد و ۹۰ درصد صادرات ايران به عراق و تركيه انجام شد.

به گفته این مقام مسئول، در برنامه ششم توسعه ميزان صادرات برق به ۲.۵ برابر ميزان فعلي افزايش می یابد، ضمن آنکه ارزش اقتصادي صادرات برق سالانه بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ ميليون دلار برآورد می‌شود.

وی با بیان اینکه جمهوري اسلامي ایران سال گذشته بيشترين ميزان برق مورد نياز خود را از كشورهاي ارمنستان و تركمنستان وارد كرد، یادآور شد: هم اكنون تمامي شهرها و حدود ۱۰۰ درصد روستاهاي بيش از ۲۰ خانوار از نعمت برق برخوردار شده اند.

كردي همچنين به محور كاهش تلفات نيز اشاره كرد و افزود: با تحقق برنامه ها، در طول يكسال تلفات برق از ۱۵.۵ درصد در سال گذشته به اندكي بيش از ۱۰ درصد كاهش يافته و در برنامه ششم توسعه بايد اين ميزان به حدود ۷ درصد كاهش يابد.

مدیرعامل توانیر با یادآوری اینکه حدود ۲۲ ميليارد دلار پروژه در بخش صنعت برق آماده معرفي به سرمايه گذاران داخلي و خارجي است، خاطرنشان کرد: لغو تحريم ها چنانچه فرصت هايي را پيش روي صنعت برق قراردهد، باعث دسترسي به فناوري هاي جديد و منابع مالي می‌شود.

کد خبر 3001773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha