۱۴ دی ۱۳۹۴، ۱۱:۰۰

آبی که راهی کویر می‌‌شود

مردم کرمان با لب‌های تشنه بر روی سیلاب

مردم کرمان با لب‌های تشنه بر روی سیلاب

کرمان – در حالی طی ساعت‌های گذشته سیلاب شدید در جنوب کرمان موجب خسارت‌های فراوان شده است که خشک‌سالی و بی‌آبی در سایر فصل‌های سال مرثیه غمبار مردمان محروم این سرزمین است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - اسما محمودی: جنوب کرمان داستان تکراری بروز سیلاب‌های گسترده را در حالی بار دیگر در کارنامه خود ثبت کرده است که از ابتدای سال جاری برای چندمین بار سیلاب در این مناطق خسارت‌های فراوانی به‌جای گذاشته است.

اگر این خبر را در کنار خشک‌سالی بی‌سابقه و کمبود منابع آبی در جنوب استان بگذاریم و همچنین طرح‌های انتقال آب از خلیج‌فارس به این مناطق، سردرگم به این فکر می‌کنیم که چرا برای استحصال این آب‌های سطحی فکری نمی‌شود.

نکته قابل‌توجه اینکه روستاهایی که براثر سیلاب سه روز اخیر در جنوب کرمان زیر آب رفته اند و مزارع و باغ‌هایی که دچار آب‌گرفتگی شدید شده‌اند همان روستایی هستند که در ایام مختلف سال با مشکل تأمین آب و کاهش سطح زیر کشت مواجه هستند.

نکته قابل‌توجه اینکه روستاهایی که براثر سیلاب سه روز اخیر در جنوب کرمان زیرآب رفته‌اند و مزارع و باغ‌هایی که دچار آب‌گرفتگی شدید شده‌اند همان روستایی هستند که در ایام مختلف سال با مشکل تأمین آب و کاهش سطح زیر کشت مواجه هستند

اینکه چرا آب‌های سطحی مهار نمی‌شوند و درحالی‌که نیاز مبرم به وجود این آب‌ها وجود دارد آبهای سطحی راهی دشت و کویر می‌شوند مسئله‌ای قابل‌تأمل است.

محمد یزدی، کارشناس امور آب و محیط‌زیست در گفتگو با مهر در این خصوص می‌گوید: دلیل اصلی بروز سیلاب‌های مکرر در جنوب کرمان بارش‌های سیل‌آسایی است که در زمان کوتاه در یک مکان مشخص می‌بارند و موجب بروز رودخانه‌های فصلی می‌شوند که طبیعتاً امکان سدسازی گسترده بر روی این منابع آبی وجود ندارد از سوی دیگر باید در این خصوص بر روی ایجاد سیل بندها تمرکز کرد.

وی عقیده دارد که به دلیل خشک‌سالی‌های متوالی که صورت گرفته است بسیاری از سیل بندهای قدیمی که ساخته‌شده بودند بی‌نتیجه رهاشده و تخریب‌شده‌اند و حالا دیگر توان استحصال آب‌ها را ندارند و یا اینکه باران در مکان‌هایی می‌بارد که اصولاً سیل بندی وجود ندارد.

یزدی افزود: در راستای سیاست‌های آبی اخیر استاندار کرمان به نظر می‌رسد باید سرمایه‌گذاری در بخش استحصال خرد آب‌ها، به‌صورت بومی و منطقه‌ای انجام شود به این معنی که مطالعات لازم در خصوص ایجاد سیل بندهای لازم انجام شود و این سازه‌ها احداث شود که هم از بروز سیلاب جلوگیری شود و هم آب‌های ناشی از بارش‌های پاییز و زمستان برای فصل تابستان ذخیره و یا موجب تقویت ذخایر آب‌های زیرزمینی شوند.

روستاهای قلعه گنج و منوجان در محاصره سیل

بااین‌وجود به نظر می‌رسد سیل در جنوب کرمان همچنان می‌تازد و خسارت برجای می‌گذارد.

فرماندار قلعه گنج در گفتگو با مهر در خصوص سیلاب‌های دیروز و امروز این شهرستان گفت: با متوقف شدن بارندگی از حجم سیل کاسته شده است اما هم‌اکنون ۲۵ روستا با آب‌گرفتگی مواجه هستند و همچنین ۱۳ روستا هم در محاصره سیلاب هستند و با استقرار نیروهای امدادی سعی داریم راه دسترسی به این روستاها باز شود.

وحدت عیدی از خسارات سیل به امکانات زیر بنایی شهرستان خبر داد و افزود: بارندگی در شهرستان قلعه گنج در مدت‌زمان کوتاه بسیار قابل‌توجه بوده است بطوریکه بیش از ۴۰ میلیمتر باران باریده است.

وی با اشاره به اماده باش نیروهای امدادی این شهرستان گفت: هم اکنون نزدیک به ۱۰ هزار روستایی این شهرستان درگیر سیلاب هستند.

فرماندار این شهرستان خواستار کمک رسانی به سیل زدگان این شهرستان شد و افزود: اقلامی از جمله چادر، پتو و وسایل گرمایشی با توجه به سرد شدن هوا در این مناطق الزامی است.

وی همچنین خواستار توزیع مواد غذایی در این منطقه بین سیل زدگان شد و گفت: اقداماتی در این خصوص آغاز شده که باید ادامه یابد.

آبگرفتگی منازل مسکونی و مزارع 

وی همچنین از تلاش راهداران برای بازگشایی راههای این شهرستان خبر داد و افزود: بیشترین موارد مسدود شدن راه در بخش راههای فرعی صورت گرفته است.

این در حالی است که بر اثر بارش‌های سیل آسا در شهرستان جیرفت نیز، راه اصلی ارتباطی شمال و جنوب کرمان در محور کرمان به جیرفت بر اثر ریزش کوه روز گذشته برای ساعاتی مسدود شد.

حجم خسارتها به منازل مسکونی در حال برآورد است اما اطلاعات اولیه از بروز خسارتی معادل ۴۵ درصد به خانه‌های مسکونی در این ۲۵ روستا حکایت دارد

همچنین در منوجان نیز سیلاب دهها روستا را درگیر خود کرد، فرماندار این شهرستان در گفتگو با مهر اظهارداشت: روز گذشته بر اثر بارش که از صبح آغاز شده بود سیلاب در برخی از مناطق به راه افتاد و به ۲۵ روستای منطقه خسارت زد.

ایوب فلاحی با اشاره به آبگرفتگی روستاها، مزارع، باغ‌ها و برخی منازل مسکونی افزود: حجم خسارتهای به منازل مسکونی در حال برآورد است اما اطلاعات اولیه از بروز خسارتی معادل ۴۵ درصد به خانه‌های مسکونی در این ۲۵ روستا حکایت دارد.

وی این شهرستان را نیز مانند قلعه گنج درگیر راههای مسدود شده فرعی دانست و افزود: ما در شهرستان دهها راه مسدود شده روستایی داریم که از همان دقایق ابتدایی سیل، دستگاههای امدادی برای بازگشایی راهها تلاش خود را آغاز کرده‌اند.

وی همچنین از نجات چندین نفر از سیلاب‌های روز گذشته توسط امدادگران خبر داد و گفت: سیلاب برخی از پل‌های شهرستان را نیز بیش از ۸۵ درصد تخریب کرده است.

وی خواستار امداد رسانی به مردم سیل زده جنوب کرمان شده است و گفته که گروههای امدادی هم اکنون در منطقه حضور دارند.

هفت نفر از سیلاب نجات یافتند

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان نیز از نجات هفت نفر از مرگ حتمی در سیلاب امروز شهرستان قلعه‌گنج خبرداد و گفت: نیروهای امداد و نجات در این شهرستان در حال آماده باش هستند.

علی گنج کریمی با اشاره به بارندگی‌های اخیر و ایجاد سیلاب در شهرستان قلعه‌گنج، گفت: ساعتی قبل یک تیم 10 نفر متشکل از نجات‌گران جمعیت هلال احمر به روستاهای پاتلی و شمزان هیئت این شهرستان اعزام شدند.

وی با بیان اینکه در این عملیات نجات‌گران هلال احمر شهرستان قلعه‌گنج با کمک و مساعدت جمعی از نیروهای بومی و محلی و مدد از خودروهای روستایی هفت نفر گرفتار شده در سیلاب را از مرگ حتمی نجات دادند، افزود: پنج نفر از این تعداد در رودخانه سورگا در روستای پاتلی و دو نفر دیگر در روستای شمزان هیئت شهرستان قلعه‌گنح توسط نجات گران جمعیت هلال از مرگ حتمی نجات یافتند.

نیروهای امداد و نجات در آماده باش صددرصد هستند و امدادگران به محض اطلاع از وقوع سیل بلافاصله در محل حاضر خواهند شد

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان با بیان اینکه بارندگی از شامگاه شنبه در اکثر مناطق استان کرمان آغاز شده و دیروز در برخی از مناطق استان نیز شدت گرفته است، بیان کرد: نیروهای امداد و نجات در آماده باش صددرصد هستند و امدادگران به محض اطلاع از وقوع سیل بلافاصله در محل حاضر خواهند شد.

گنج کریمی همچنین از اعزام یک تیم چهار نفره تخصصی نجات در سیلاب از مرکز استان و دو تیم تخصصی سیلاب از شهرستان سیرجان برای امدادرسانی به روستاهای درگیر سیل در جنوب استان کرمان خبرداد.

این در حالی است که مدیرکل ستاد حوادث غیر مترقبه استان کرمان در گفتگو با مهر از بارشهای قابل توجه در بم طی روزهای گذشته خبر داد و افزود: این بارندگی‌ها موجب آبگیری برخی از سدها از جمله سد نساء شده است.

محسن صالحی با اشاره به باز کردن دریچه‌های این سد از مردمی که در پایین دست سد زندگی می‌کند خواسته است که از کانالها و مسیر رودخانه نساء فاصله بگیرند.

با وجود بارندگی‌های صورت گرفته اما خبرهایی نیز از عدم تأثیر این بارشها بر روی منابع آبی در برخی از شهرستانهای استان حکایت دارد بطوریکه وضعیت آبگیری سدها در استان کرمان همچنان بحرانی است و ذخایر آب زیر زمینی استان نیز با وجود برداشت منفی ۱.۱ میلیارد مترکعبی آب همچنان تشدید نشده‌اند.

 

کد خبر 3016532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • صادقیان ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
      0 0
      وضعیت آب در منوجان و دیگر شهرهای جنوبی استان بسیار ناامیده کننده است و بدتر از آن بروز سیلاب هایی است که کنترل نشده هستن ...