۱۵ دی ۱۳۹۴، ۱۱:۱۸

پس از گذشت سال‌ها و به‌دنبال بارندگی‌های اخیر

میناب جان گرفت

میناب جان گرفت

میناب - در پی بارندگی روزگذشته در شهرستان میناب و آزادسازی آب سد استقلال در بستر رودخانه، رودخانه میناب پس از گذشت سال‌ها پرآب وجان دوباره به خود گرفت.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: شهرستان میناب که با بحران شدید آب و ایجاد فرو چاله‌ها مواجه شده بود در پی بارش نعمت الهی، علاوه بر آب گیر شدن حوضچه سد استقلال و جاری شدن و آزادسازی آب از دریچه‌های این سد، دشت و بستر رودخانه میناب بعد از گذشت سال‌ها پرآب و جان دوباره به خود گرفت.

بارش باران در استان هرمزگان بویژه شرق این استان که با بی‌آبی و بحران روبرو هستند سبب جاری شدن آب در دشت‌ها و طغیان رودخانه‌ها شد که خوشحالی مردم و کشاورزان این منطقه را در پی داشت. این در حالی است که مسئولان آب منطقه‌ای استان در روزهای گذشته زنگ خطر بی‌آبی را بار دیگر به صدا درآورده و مردم را به‌صرفه جویی دعوت کرده‌اند.

علیرضا پاکدامن ‌فرماندار ویژه شهرستان میناب در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به بارندگی‌های اخیر در شهرستان  نوید خوبی در انتظار دشت ازدست‌رفته وجود دارد که اگر این بارندگی‌ها در آینده مکرر شود احیای دوباره دشت و باغ‌های خشکیده میناب دور از دسترس نیست.

پاکدامن بابیان اینکه ۴۷ میلیون مترمکعب آب به حوضچه سد استقلال اضافه‌شده است گفت: با قطع آب انتقالی از چاه‌های دشت میناب به بندرعباس همه تلاش‌ها بر این است که انتقال آب از چاه‌ها دیگر صورت نگیرد تا بتوان دشت میناب را دوباره زنده کرد.

وی با اشاره به اینکه قطع کامل آب انتقالی باید بر اساس داده‌های علمی صورت گیرد گفت: همه اساتید و جوانب باید کمک کنند که به یک نتیجه جامع و کامل علمی برسیم وبر اساس احساسات تصمیم‌گیری نشود.

فرماندار شهرستان میناب اظهارداشت: با هرگونه انتقال آب از دشت و یا سد میناب با توجه به شرایط نامناسب دشت و شهرستان میناب مخالف هستیم اما عدم برداشت و یا انتقال آب بر اساس داده‌های علمی کارشناسان و اساتید متخصص دانشگاه  باشد.

پاکدامن در خصوص قطع کامل آب از میناب به بندرعباس افزود: با توجه به شرایط استان و کمبود آب در هرمزگان در کوتاه‌مدت امکان قطع و یا عدم انتقال آب به بندرعباس وجود ندارد و این کار باید با یک رویکرد مناسب صورت گیرد.

وی با اشاره به احداث آب‌شیرین‌کن و تأمین آب بندرعباس گفت: همه مسئولان به این نتیجه رسیده‌اند که تأمین آب استان باید به سمت احداث آب‌شیرین‌کن در استان پیش رود.

محمدعلی مؤیدی مؤسس NGO نگهبانان میناب در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام کرد: با تلاش‌های صورت گرفته در یک سال اخیر در خصوص قطع برداشت و یا انتقال آب از دشت میناب و سد استقلال به بندرعباس و با نظرات مساعد مسئولان در این زمینه سبب شد که انتقال آب با توجه به وضعیت بحرانی دشت میناب و ایجاد فرو چاله به حدنصاب برسد و چاه‌های حفرشده در دشت میناب برای انتقال آب و تأمین آب بندرعباس خاموش شود.

وی با توجه به بارندگی‌های اخیر در استان و شهرستان میناب و با آبگیر شدن حوضچه سد استقلال با  هرگونه انتقال مجدد آب مخالفت کرد و افزود: احداث آب‌شیرین‌کن در بندرعباس برای تأمین آب باید سرعت بخشد  تا برداشت آب از دشت و سد و چاه‌های حفرشده صورت نگیرد.

مؤیدی عدم انتقال آب از چاه‌های دشت میناب را ناپایدار دانست و گفت:با ایجاد کوچک‌ترین مشکل در نبود آب در استان این برداشت آب دوباره صورت خواهد گرفت و برای هرگونه عدم برداشت از منابع آب زیرزمینی پایدار ماندن منابع آب زیرزمینی در اولویت است.

کد خبر 3017383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha