۴ بهمن ۱۳۹۴، ۱۲:۵۹

ثبت کنفرانس گردشگری و معنویت در تقویم UNWTO

ثبت کنفرانس گردشگری و معنویت در تقویم UNWTO

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ از ثبت کنفرانس گردشگری و معنویت در تقویم UNWTO خبر داد و گفت: همیشه به دنبال رفع نیازهای مادی گردشگران بوده‌ایم و به آرامش روحی آنها پس از سفر فکر نکرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری اولین کنفرانس بین‌المللی «گردشگری و معنویت» پیش از ظهر روز چهارم بهمن ماه در سالن اجتماعات خبرگزاری ایسنا با حضور رئیس دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

کنفرانس بین‌المللی «گردشگری و معنویت» توسط دانشگاه علم و فرهنگ در روزهای هفتم و هشتم بهمن ماه با محوریت فلسفه و دین، روانشناسی و اخلاق، فرهنگ و جامعه، مدیریت و اقتصاد برگزار می‌شود.

آخرین فرصت ارسال مقالات چهارم دی ماه ۹۴ بود که به گفته محمدحسین ایمانی خوشخو رئیس دانشگاه علم و فرهنگ، ۱۱۵ مقاله به دبیرخانه ارسال شد که از بین چکیده مقالات، ۶۸ مورد تائید و پس از داوری ۴۱ مقاله در بخش داوری نهایی پذیرفته شده‌اند تا در سه بخش شفاهی، درج در کتاب و پوستر ارائه شوند.

ایمانی‌ خوشخو در این برنامه اعلام کرد که ویژگی مهم این کنفرانس، حضور اساتید خارجی است که ۲۱ استاد داوطلب انتخاب شدند.

پرفسور جعفر جعفری از آمریکا، پرفسور ریچارد شارپلی از انگلستان، خانم لاری دایر از استرالیا و غزالی و آزیلا لینتی از مالزی حضور پیدا کرده و سخنرانی می‌کنند.

همچنین از ایران نیز آیت‌الله محقق داماد و چند استاد دیگر نیز حضور خواهند داشت. همچنین جایزه بین‌المللی گردشگری و معنویت هر سال به یکی از اساتیدی که در این زمینه کارهای تحقیقاتی انجام داده‌اند، اعطا می‌شود.

ایمانی خوشخو ادامه داد: این رویداد در فهرست رویدادهای تقویم سازمان UNWTO نیز درج شده است.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ گفت: وقتی ما مقالات مربوط به گردشگری را می‌بینیم، متوجه می‌شویم که به گردشگری مذهبی توجه زیادی شده است. در بحث معنویت و گردشگری به دنبال این هستیم که رویکردها را معرفی کنیم نه گونه‌های گردشگری را. بنابراین رویکرد معنوی به گردشگری برای ما مهم است. در دنیا چندین کنفرانس برگزار شده که یکی از آنها در ویتنام بوده است. اما هنوز زمانی که صحبت از برگزاری کنفرانسی در این زمینه می‌شود، همه اعتقاد دارند که خلائی در این حوزه وجود دارد. نگاه معنوی به گردشگری فراتر از این است که یک گونه گردشگری را معرفی کنیم.

وی گفت: در سال ۲۰۱۱ کنفرانس بین‌المللی مذهب و معنویت برگزار شد که چهار سال متوالی در آمریکا ادامه داشت. کنفرانس گردشگری معنوی که در سال ۲۰۱۳ در ویتنام برگزار شد، نگاه‌ها خیلی به این موضوع عمیق نبود؛ بلکه به بحث معنویت به صورت گذرا نگاه کرده‌اند. اولین کنفرانس گردشگری و معنویت با هدف رهایی از نگاه‌های محدود و سطحی و ایجاد نگاه‌های ژرف و هم‌افزایی دانش و یافته‌های نو در ادبیات بین‌المللی گردشگری و بهره‌گیری از ظرفیت‌های فرهنگی کشور و ارتقای صنعت گردشگری در داخل برگزار می‌شود. زمانی که به این بحث نگاه می‌کنیم، جایگاه گردشگری را از یک صنعت خدماتی به یک پدیده فرهنگی  ارتقا می‌دهیم .

ایمانی‌ خوشخو ادامه داد: از سال ۹۲ این موضوع در دانشگاه به بحث گذاشته شد و با چندین دانشگاه خارجی مکاتبه و مشورت کردیم. همه بر این نظر بودند که امروزه گردشگری دنیا محتاج به چنین نگاهی است. اگر این نگاه بتواند عمق پیدا کند، تضمینی است برای رسیدن به گردشگری پایدار؛ چون رویکرد معنوی راهی سریع برای رسیدن به گردشگری پایدار است؛ بنابراین نتیجه پژوهش‌ها را بررسی کردیم. از لحاظ پژوهی این کنفرانس در سیستم وزارت علوم به عنوان فعالیت پژوهشی رسمی درج شده است.

وی در پاسخ به این سؤال خبرنگاران که اعلام کردند نتیجه ملموس این همایش چه خواهد بود؟ گفت: یکی از نیروهایی که می‌تواند به ترویج رویکرد معنوی به گردشگری کمک کند، راهنمایان هستند اما در این زمینه کسی به فکر نبوده که راهنمایان گردشگری آموزش تخصصی در این حوزه ببینند. ایران می‌تواند پایلوتی هدفمند برای ترویج رویکرد معنوی به گردشگری باشد. ما به دنبال کشف مولفه‌های معنویت در گردشگری هستیم. از سوی دیگر سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی هستند که می‌بایست یافته‌های علمی را در بخش اجرایی به کار بگیرند. در این باره با سازمان میراث فرهنگی صحبت کرده‌ایم. رئیس سازمان میراث فرهنگی، رئیس شورای سیاستگذاری این کنفرانس نیز است.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ گفت: دستاوردهای این کنفرانس در قالب بیانیه منتشر می‌شود. همچنین دبیرخانه دائمی آن در دانشگاه تشکیل و نشست‌های علمی و اجرایی را در طول سال خواهیم داشت.

ایمانی خوشخو تصریح کرد: ما از کارشناسان و کارکنان سازمان میراث فرهنگی خواسته‌ایم تا در قالب دو روز ماموریت در این کنفرانس شرکت کنند؛ این برنامه برای آنها آموزش ضمن خدمت نیز خواهد شد. در این کنفرانس اساتید خارجی حضور دارند که باید برای دیدن آنها در کشورشان ساعت‌ها انتظار کشید. اکنون فرصت مناسبی است که کارشناسان در سازمان میراث فرهنگی بسیج شده و از حضور افرادی همچون پرفسور شارپلی استفاده کنند.

وی بیان کرد: همیشه به دنبال رفع نیازهای مادی گردشگران در طول سفر هستیم اما به این فکر نکردیم چرا زمانی که مردم به سفرهای نوروزی می‌روند، خسته برمی‌گردند. ما باید به دنبال این باشیم که وقتی سفر تمام شد، گردشگران به آرامش روحی نیز رسیده باشند؛ اینها مباحثی است که در حوزه گردشگری معنویت مطرح می‌شود.

کد خبر 3032308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha