۱۳ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۲۳

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

آخرین وضعیت منطقه ویژه اقتصادی اسلام آباد غرب از زبان مدیر عامل

آخرین وضعیت منطقه ویژه اقتصادی اسلام آباد غرب از زبان مدیر عامل

کرمانشاه- مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی اسلام آباد غرب گفت: اولین واحد پالایشگاهی کوچک منطقه ویژه اقتصادی زاگرس تا خرداد ماه سال آینده به بهره برداری می رسد.

مهندس فرهاد تاب زر در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: منطقه ویژه اقتصادی زاگرس (اسلام آباد غرب) از سال ۹۲ به بخش خصوصی واگذار شده و از آن زمان سهامداران و اعضای هیئت مدیره بدون هیچگونه استفاده از امکانات و تسهیلات دولتی نسبت به محصور کردن محدوده پروژه، ایجاد ساختمان های اداری و بخشی از محوطه سازی اقدام کرده اند.

وی از پیش بینی ایجاد ۴۸۸ واحد در منطقه ویژه اقتصادی اسلام آباد غرب خبر داد و افزود: به طور متوسط بابت هر واحد ۲۰ نفر اشتغالزایی پیش بینی شده است.

تاب زر صنایع شیمیایی، واحدهای بازرگانی،خدماتی و ... را از جمله عناوین اشتغال در این منطقه برشمرد و گفت: ساختمان گمرک در این منطقه افتتاح و امکانات سخت افزاری آن فراهم شده است اما چون در گمرک ارتباط اینترنت باید تحت دفتر فیبر نوری باشد تا این لحظه موفق نشده ایم گمرک آن را راه اندازی کنیم و هر چند به لحاظ سخت افزاری برای این موضوع آمادگی کامل داریم اما واقعیت این است که برای راه اندازی آن به مساعدت گمرک نیاز است که متاسفانه تا کنون این فرصت برای راه اندازی آن به ما داده نشده است.

ایجاد پالایشگاه کوچک در منطقه ویژه به صورت جدی پیگیری می شود

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی زاگرس در ادامه خاطر شان کرد: در طرح جامعی که بازنگری آن را انجام می دهیم و با توجه به دسترسی ما به مرزهای اقلیم کردستان، منطقه عرب نشین عراق و بازارچه های مهران و شلمچه در حال حاضر بحث ایجاد پالایشگاه کوچک را به صورت جدی در منطقه پیگیری می کنیم.

تاب زر ادامه داد: هر چند به صورت سرانه میزان اشتغالزایی این واحدهای کوچک ۳۰ نفر است، اما ما اعتقاد داریم با توجه به زودبازده بودن این واحدها احداث چند واحد کوچک پالایشگاهی با توجه به اینکه مواد اولیه آن به صورت نفت خام از عراق تامین شده و فرآوری آن مجددا باز صادرات می شود می تواند از نظر اشتغالزایی بسیار حائز اهمیت باشد.

وی اظهار داشت: ساخت واحدهای کوچک زود به سرانجام می رسد و همانند مگا پروژه ها نیست که زمان بر باشد و ما امیدوار هستیم اولین واحد پالایشگاهی کوچک ما خرداد ماه سال آینده به بهره برداری برسد.

مهندس تاب زر یادآور شد: در صورتی که واحدهای تولیدی منطقه راه اندازی و چناچه مواد اولیه آنها از خارج از کشور وارد شود، این واحدها در امر صادرات از معافیت های گمرکی خاص بهره مند شده و اگر وارداتی داشته باشند پس از فرآیندی که بر روی مواد اولیه انجام می دهند ارزش افزوده مد نظر قرار می گیرد و به این نسبت تعرفه ها شامل آن خواهد شد.

کاهش مساحت منطقه ویژه پس از واگذاری

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی اسلام آباد غرب ادامه داد: ضمن اینکه قوانین کار منطقه، ویژه است و به لحاظ تولیدی و سایر مسائل تجاری و بازرگانی قطعا با سرزمین اصلی تفاوت هایی دارد که خاص مناطق ویژه است.

تاب زر در خصوص مساحت منطقه ویژه زاگرس نیز،‌ گفت: مساحت منطقه در ابتدا و در زمانی که شرکت همیاری شهرداری ها مسئول آن بوده ۸۶۰ هکتار اعلام شده که در زمان نهایی شدن و واگذاری به شرکت زاگرس در هیئت وزیران و هیئت دولت مساحت آن به ۱۴۳ هکتار کاهش پیدا می کند.

وی در خصوص راه اندازی واحد فنی و حرفه ای در منطقه نیز، اظهار داشت: چنانچه واحدهای تولیدی فعال شوند به نسبت نیاز واحدهایی که داریم این امکان مهیاست که با مجوزی که سازمان فنی و حرفه ای در اختیار منطقه قرار می دهد بتوانیم بخشی از کارگران ساده را مورد آموزش قرار دهیم و آموزش هایی که نیاز داشته باشند را با استفاده از امکانات فنی در اختیار آنها قرار دهیم.

تاب زر تصریح کرد: همه این موارد منوط به این است که همت داشته باشیم و بتوانیم منطقه ویژه را به صورت عملیاتی و آنچه که شرح وظیفه منطقه ویژه است را اجرایی و عملیاتی کنیم.

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی اسلام آباد غرب تصریح کرد: در راس همه موارد تلاش داریم منطقه ویژه اقتصادی اسلام آباد به عنوان یکی از پایگاه های صادراتی در کشور مطرح شود که این محقق نخواهد شد مگر با همت اداره کل گمرکات که متاسفانه تا این لحظه هیچ همتی صورت نگرفته است.

کد خبر 3039832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • کرمانشاهی ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
      0 0
      پس تکلیف پتروشیمی چهارم که قرار یود در این منطقه ایجاد شود به کجا ختم شد ؟