۱۹ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۰۰

مدیر ارتباطات دبیرخانه کنواسیون رامسر:

۷ سایت تالابی ایران جزو لیست سرخ مونترو قرار دارد

۷ سایت تالابی ایران جزو لیست سرخ مونترو قرار دارد

ارومیه - مدیر ارتباطات دبیرخانه کنوانسیون تالاب های رامسر گفت: در حال حاضر هفت سایت تالابی ایران بر اساس قطعنامه ۳.۲ کنوانسیون رامسر جزو لیست سرخ مونترو قرار دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، کامیلا چالمرز یکشنبه شب در حاشیه بازدید از تالاب های ارومیه در کارگاه آموزشی با مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه ۴۱ نوع تالاب از ۴۲ نوع تالاب جهان در ایران شناسایی شده است افزود: بحران تالابی مختص ایران نبوده و در همه جای دنیا شاهد بروز بحران هایی در بحش تالاب ها هستیم.

وی با بیان اینکه کنواسیون رامسر اولین معاهده بین المللی با تاکید بر تالاب ها بوده و یک مجموعه باسابقه معتبر محسوب می شود اظهارداشت: چشم انداز برنامه راهبردی این کنوانسیون شامل پیش بینی برای احیای تالاب ها و شناسایی منافع آنها، انجام اقداماتی در راستای برنامه عملی سیپا، اجرای همکاری های لازم بین دولت ها و سیپا، ارائه نقش سیپا در کنترل وضعیت تالاب ها، آگاهی بخشی به جوامع در زمینه کارکردهای تالاب ها، استفاده بیشتر از مراکز تالابی برای حفظ این زیست بوم های ارزشمند به نسل های بعدی و ارائه اطلاعات لازم در این زمینه به عموم مردم است.

چالمرز با تاکید بر اینکه آنچه که امروز به نظر مهم می رسد این است که برنامه ای تدوین شود که حفاظت خردمندانه از تالاب ها را به دنبال داشته باشد عنوان کرد: دریاچه ارومیه یکی از مهمترین تالاب هاست که در صدد تدوین برنامه ای جامع در زمینه اطلاع رسانی و آگاهی رسانی در مورد آن هستیم.

مدیر ارتباطات دبیرخانه کنوانسیون تالاب های رامسر گفت: یک هدف مشخصی را باید تعریف کرد که بتواند یک حساس سازی ایجاد کند تا به صورت فعال مشارکت مردم در زمینه حفاظت از تالاب ها را رقم بزند.

چالمرز گفت: تالاب ها در گذشته جایگاه و نقش مهمی در سیاست های محیط زیست نداشتند ولی امید است که در سایه آگاهی رسانی و حساس سازی نسبت به این بخش، جایگاه تالاب ها احیا شود.

مدیر ارتباطات دبیرخانه کنواسیون رامسر گفت: تلاش می کنیم در اهداف توسعه هزاره بتوانیم توسعه پایدار و بهره مندی خردمندانه از تالابها را بگنجانیم و بر اساس اهداف توسعه هزاره تالاب ها را احیا کنیم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی نیز در این کارگاه گفت: رویکرد زیست محیطی رویکردی مناسب در شناسایی پیامدهای زیست محیطی دریاچه ارومیه است.

پرویز آراسته عنوان کرد: تمرکز زدایی و مشارکت دادن عموم مردم و جوامع محلی در احیای دریاچه ارومیه جزو مسایل مهم و مورد نظر است.

وی افزود: هم اکنون بیش از نیمی از تالابها در دنیا و کشور ایران با مشکل مواجه بوده و یا از بین رفته اند که این زنگ هشداری برای مراقبت از این زیست بوم های ارزشمند است.

کارگاه مقدماتی تدوین برنامه اطلاع رسانی و آگاهی رسانی (CEPA) در حوضه آبریز دریاچه ارومیه به مدت یک روز با حضور نمایندگان تشکل های زیست محیطی، جهاد کشاورزی، شرکت آب منطقه ای، آموزش و پرورش و محیط زیست آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و استان کردستان در ارومیه برگزار شد.

آذربایجان غربی دارای ۳۰ تالاب فصلی و دایمی است که شش تالاب آن جزو کنوانسیون رامسر هستند.

تالابهای قوپی باباعلی، کانی برازان، دورگه سنگی، شورگل، یادگارلو و حسنلو در مناطق مختلف این استان جزو تالاب های عضو در کنوانسیون رامسر هستند.

۲۱ کشور در آغاز تشکیل عضو کنوانسیون رامسر بودند که امروز این تعداد به ۱۶۹ کشور رسیده است.

کد خبر 3044862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha